Inlägg av LancelotSwe

Inlägg som LancelotSwe har skrivit i forumet

Warno

Utvecklarna till Steel Divisions 1 och 2 samt Wargamespelen med dess tre större expansioner European Escalation, AirLand Battle och Red Dragon återvänder nu till Kalla kriget till vad som verkar vara en nyversion av Wargame. Men med erfarenheterna från Steel Division är det säkert dags att uppleva Kalla kriget igen, 12 år efter releasen av första Wargame. Warno kommer släppas i 1.0 den 25 maj, utöver fler kampanjer och säkert fler balanseringar och andra mindre ändringar har early accessen visat en bra del.

Fast här kan det knappast kallas Kalla kriget längre, Warno handlar om hur Sovjet attackerar Nato i Västtyskland på slutet av 80-talet. Då blir det upp till dig att stjälpa eller hjälpa försvaret av Västtyskland.

Warno har tre spellägen, Army General, Operations och skirmish där det är möjligt att spela multiplayer i både Army General och självklart skirmish. Operations däremot är ett rent singleplayerläge för oss ensamma och fega typer som inte vågar ge oss ut på nätet för att bli slaktade. Men självklart går det att spela mot bara AI i de två andra lägena också så det finns något för alla.

Army General fungerar som spelets kampanj och vid release kommer det finnas fem stycken. Alla går att spela som båda sidor och de tar upp olika avsnitt av Sovjets framryckning i Västtyskland. Inom de två allianserna, Sovjet och Nato så väljer du inte riktigt vilken land du spelar som, här har utvecklarna istället utgått från de riktiga positionerna styrkorna hade i Tyskland på den tiden och under en kampanj kan du styra bataljoner från olika länder.

Försvar av Anfeld, har minst sex bataljoner på väg som förstärkning och ytterligare tre som flankerar fienden.

På Nato sidan har vi amerikanska, franska, västtyska, brittiska och några få enheter från belgiska sidan. Sovjetsidan har färre variationer då de antingen är sovjetiska eller östtyska enheter. Vilket är tydligt att se i spelets Armory-läge, där kan du enkelt se de över 900 olika enheterna som finns i spelet. Natosidan har fler olika enheter men det är också lite missvisande, exempelvis har Abraham-stridsvagnen åtta olika versioner. Här kan man också se över enheterna i detalj, hur tjockt pansarplåten är på de olika sidorna, hur lång räckvidd kanonen har och vilken genomslagskraft den har och hur lång tid det tar att ladda om den.

Det kan kännas överväldigande men de har också lyckats bra att färgkoda all statistik, röd är lägre värden, går sen över till gult-grön och sist blått. Ingen enhet är bra på allting, de måste stödjas av andra enheter. Dina tunga stridsvagnar gör knappast någon nytta om de inte har en spaningsgrupp som följer dem och hittar fienden.

Army General är två spellägen i ett, dels den strategiska kartan men också den taktiska där striderna utkämpas. På strategikartan hanterar du runt dina bataljoner och försvarar eller anfaller motståndaren. En bataljon är runt 1000 personer, plus/minus några hundra beroende på vad för sorts bataljon det är. Det är viktigt att tänka på vilken sorts bataljon du använder i ditt anfall, en artilleri- eller luftvärnsbataljon kommer ha väldigt svårt att utkämpa striderna själva, de har som mest ett närförsvar för sina enheter. Lyckas du däremot kombinera din artilleribataljon med en stridsvagn och en pansargrenadjärbataljon har du en slagkraftig styrka som klarar av det mesta.

Man kan inte bara slänga iväg sina bataljoner eller soldater. En förlorad bataljon, en stupad soldat eller ett förstört fordon är borta. Efter ett antal strider är chansen stor att du förlorat flera kompanier och har endast 30% av ursprungliga styrka kvar. Tar du däremot hand om dina enheter har de möjlighet att gå upp i nivå och bli mer erfarna.

Vidsträckta fält och små samhällen dominerar kartorna. Infanteri enheter kan ta skydd i byggnader. Kan oftast innebära en dödsdom att dundra in med ett kompani stridsvagnar, med begränsad siktlinje kan infanterienheter med granatgevär bekämpa dina tanks!

Likt Total War är det turordningsbaserat och dina bataljoner kan röra sig en viss sträcka. Beroende på typ av bataljon har de olika anfall och försvarspoäng samt actionpoints(AP). Det är APn som bestämmer hur långt den kan gå samt om den kan anfalla eller försvara. En styrka som använt upp alla sina APs till förflyttning kan du inte använda som anfall- eller försvarsstyrka. Så det krävs en viss planering hur du förflyttar dig framåt eller bakåt.

När du anfaller är du begränsad till en viss mängd bataljoner, två huvudsakliga som för striden framåt, en som stödjer det kan vara exempelvis luftvärn eller en typ av hemvärnsbataljon. Utöver det kan en artilleribataljon och någon form av flygunderstöd också användas. Men motståndaren kan ha eget luftvärn som stoppar ditt flygunderstöd från att kunna användas i bataljen.

Ytterligare likheter med Total War spelen kommer när man förflyttas in i den taktiska striden, beroende på vart på kartan striden sker, står din bataljon i en stad på strategiska kartan kommer det också finnas på taktiska kartan.

Men så kommer vi till den taktiska striden, huvudpunkten i Warno. Har man spelat de tidigare Wargame och Steel Division-spelen känner man helt klart igen sig, kartorna räknas i minst tiotals kvadratkilometer stora till hundratals. Trots storleken känns miljöerna bra, visst är större delen täckt med fält som gränsas med en trädlinje och buskar men det är inte helt olikt hur det ser ut när man flyger ovanför Tyskland. Fälten varieras med små industriområden, mindre samhällen med några fåtal hus till mindre städer som sträcker sig över halva kartan. Det bryts av med floder, skogar och större kullar.

Också rätt imponerande med några enkla rotationer med mushjulet så tar man sig från den stora överblicksbilden av kartan till hur den enskilda soldaten rör sig över fältet. Absolut inte den snyggaste soldaten men knappast dålig heller. Däremot ser fordonen mycket bättre ut, här har de lagt krut på att få varje fordon att se så verklighetstroget ut som möjligt, och för de verkliga möparna är det inget problem att identifiera vilken typ av stridsvagn bara på utseendet. Spelet flyter på bra även när man har flera fiender och allierade på en stor karta.

Före anfallet

På kartan finns olika zoner och kontrollerar du dem med en av dina stabsenheter tickar det in fler poäng för dig som du sen kan använda till att få in fler enheter till striden. När du väl ockuperat en zon förblir den i den ägo tills fienden tar över den, vilket ger din stabsenhet möjlighet att ta över andra zoner. Beroende på spelläge kan det också vara så du vinner. Zonerna är inte så små heller, de kan ibland inbegripa två samhällen på varsin sida av en flod. Om båda sidor har sin stabsenhet i zonen förvägras båda poäng. En förlorad poäng för motståndaren är helt klart en vinst!

Vid start har man en zon man kan placera sina enheter i, beroende på spelläge och andra alternativ har du en viss mängd poäng att inhandla enheter för. Alltid lockande att lägga allt på stridsvagnar men då öppnar du upp för motståndaren att kontra med attackhelikoptrar. Ett annars ganska bra tips är att alltid behålla en viss poäng i början för att möjliggöra att täcka upp och kontra om fienden gör något oväntat.

Efter anfallet med samordnat artilleribeskjutning

Men utan att veta vart motståndaren är kan du knappast bekämpa den, så spaningsenheter är bland de viktigare enheterna. De har också möjlighet att placeras som en framskjuten styrka så att man snabbare får den information man behöver. Konsekvensen av dålig spaning innebär ofta att en fiende kan skjuta dig utan att du har möjlighet att skjuta tillbaka. Än en gång spelar miljön roll, djupa skogar, byggnader, kullar och dalar kan alla bryta siktlinjen. Siktlinjen kan även brytas av rökgranater från granatkastare och artilleri. Tur att det då finns smidiga funktioner att med bara ett knapptryck få en överblick av vart du ser och inte.

Överlag är spelet fullt av smidiga funktioner och hotkeys, när man väl lärt sig dem går allt mycket snabbare. Backa men håll pipan framåt, rör dig snabbt längs vägar, sälj av dina transportfordon när de väl lämnat av soldaterna vid fronten för att få extra poäng tillbaka.

Det kan kännas överväldigande så man ska inte vara rädd att använda paus eller sakta ner tiden om man spelar själv. Order fungerar utmärkt att ge i pausat läget vilket behövs i större strider. På ena sidan av kartan stöter ditt infanteri ihop med fienden i en skog, på andra sidan blir ditt stridsvagnskompani påskjutet i sidan och i mitten har dina spaningsenheter sett ett flygplan med radarmålsökande missiler vilket gör att du skyndar dig och stänger av radarfunktionen på ditt luftvärn vilket sen behövs täckas upp av IR-luftvärn. Och i bakre läget har ditt artilleri precis flyttat på sig och undviker fiendens kontraeld mot deras position.

Vilket gör känslan när du väl lyckas manövrera rätt och själv blir den som skjuter på fienden från sida eller bakifrån så mycket bättre. Som många stora härförare genom tiderna insett så är det via logistiken man vinner striden. Något förenklat i Warno gentemot verkligheten men allt bränsle som går åt, alla patroner och robotar som avfyras och all skada som måste lagas kombineras ihop till supply points. Till din hjälp har du förrådsplatser, förrådslastbilar och helikoptrar. All ammunition kostar olika mycket, granater till dina granatkastare kostar ingenting i jämförelse med en omladdning av 220mm raketartilleri. Men se upp så du inte skickar dina logisitikfordon mot en osäker plats, fienden kan ta över dem och säkert dra nytta av dess förråd.

Multiplayer är en stor del men det är inget jag gett mig in på. Spelade en hel del Wargame EE och Airland Battle och likheterna är rätt så stora. Visst gick det bra att spela 1vs1 men blev så mycket bättre om man gick upp till minst 2vs2 men gärna 3vs3. Bäst är det att spela med folk man känner och sitter i Discord med för att prata taktik men fungerar bra att samarbeta ändå. Går att sätta ut markeringar på kartan vart man vill anfalla, var du tänker försvara eller var du spanat fram en T 80-U, en enhet som kräver att man inte blint anfaller utan plan. Ett lag som samarbetar vinner alltid över ett lag som spelar enskilt för sig.

För att få ännu mer samarbete finns det ett 10vs10 läge. Där gäller det att samarbeta.
Men innan man ens börjar spela måste man välja eller skapa ett eget däck. Man skapar sin egen stridsgrupp, och för att inte överväldiga en med ungefär 400 enheter väljer man först från vilken division man skapar den ifrån. Beroende på division har du olika enheter och antal att välja mellan, 1st Armored Division har ju självklart fler stridsvagnar än 82nd Airborne. Systemet fungerar bra, man har poäng och begränsad mängd platser. 1st armored har fler platser att placera ut stridsvagnar på och men de har däremot inte så många helikoptrar, varken platser eller olika typer. Kul att experimentera, tidigare testade jag vara en lättrörlig fransk bataljon med helikopterbaserat infanteri. Det möjliggjorde att jag snabbt kunde ta över knutpunkter i början på striden och hålla det tills mina allierade kunde komma på plats.

Skapa sitt eget däck, finns flera olika grupper av enheter. En blandning av kvalitétsenheter och billigare är ofta en bra kombination. Synd att lägga alla ägg i samma korg.

Ser man på deras tidigare spel och vad de hittills kommunicerat kommer de släppa DLC i form av nya enheter, bataljoner, divisioner och även fler länder. Tidigare har det inte varit begränsningar i att spela mot varandra utan spelargruppen har hållits ihop och man har kunnat skaffa den DLC man velat. Jag blev positivt överraskad över hur bra Army General fungerade, det hade lite brister i gamla Wargame som störde en men nu är varje match kul. Det är nästan och nosar uppe på femman. Hade jag bara haft tålamod och väntat in 1.0 kanske det hamnat där?

Warno
4
Mycket bra
+
Taktik fungerar
+
Bra detaljrikedom och fina miljöer
+
Bra optimerat, känns färdigt
+
Army General är kul
-
Hög inlärningskurva
Det här betyder betygen på FZ
Skrivet av bronie:

Total War: Middle Earth vill vi ha! 😁

Absolut. Spelar fortfarande Medieval 2 modden Third Age Total War Divide and Conquer, settingen är helt fantastisk.

Spelat Men of War många timmar, det är ganska välmoddat så jag har laddat ner så mycket försvara-banor som jag bara hittat och haft riktigt kul med dem. Spelade demon till tvåan och var inte helt såld, och den här recensionen drar knappast över till ett köp. Kanske vid en billigare rea någon gång.

På tal om strategispel, uppföljaren till Red Dragon, Warno släpps 1.0 nästa vecka, är det något ni ger er på? (frågar åt en vän då jag inte vill konkurrera min medlemsrecension mot er )

Heja Sverige!

Inte alls partiska dock! Finns det några finska, norska eller danska spelsidor som kanske sitter och är upprörda nu? 😅

Skrivet av YmerXE:

Kommer att låta fel, men tycker inte att en svart person som var lite aktiv på den tiden är aktuell att köra i spelet. Vi har inte så jättemånga spel med japanska frontfigurer så tycker det vore bättre att satsa på det än att hitta en av dom få svarta som var aktiva där och då. Aldrig sett the last samurai själv, hela iden kändes fel.

Kan hålla med dig också, förutom det du säger om the last samurai, det anspelar inte på Tom Cruises karaktär, det är inte han som är den sista samurajen.

Ändra titeln till titelmusik så är du något på spåren. Så fantastiska serier vi fått senaste åren är sjukt.

Skrivet av Razken:

Mina bekanta tycker att jag är "dum i huvet" (på skoj).
Äter inte godis, chips eller andra sorters snacks, och tackar alltid nej när jag blir bjuden hos andra.
Jag gillar helt enkelt inte att småäta för sakens skull.
Däremot är man torsk på att flera gånger i veckan knäcka en energidryck (vet inte om det räknas).

Jag kan då och då köpa hem snacks, men det är endast till för att bjuda andra på. 😅

Så länge du köper hem och bjuder har jag inget emot dig 😁

Härliga listor, är ändå lite bra spel som kommit från Norden. Har nog inte haft någon koll på danska eller norska spel, finska har man ändå hört mer om.

Helt okej. Och under 1 minut som man bör vara 😅

Skrivet av Cane:

Ni hade inget problem med att göra en stor grej utav en protagonists klädsel i ett annat spel vilket inte heller borde ha så mycket med spelet att göra eller?

Stor grej? Recensenten hade lite åsikter om karaktären och klädsel som inte påverkade betyget upp eller ner nämnvärt, sen gjorde kommentarerna en stor grej av det.

Just nu vet inte mycket mer om huvudpersonerna. Bara för att det är en svart man betyder det inte att han inkvoterad (du har inte sagt något om inkvoterad, jag vet), om storyn fokuserar på hans utanförskap, hans härkomst och svårigheten att passa in ett annat land kan det nog bli en bra story av det.

Trevlig recension! Spelar inte så mycket soulslike, inte alls faktiskt så blir nog inget av detta heller. Men designmässigt är det superhäftigt. Deprimerande miljöer med skräp som tar sån stor plats. Är det ett cykellås på sista bilden?

Härligt värre! Hoppade över förra säsongen, ska fortfarande spela igenom som barbar och rogue minst en gång.

Skrivet av Devan:

Plot twist: Frugan har jordnöts allergi!

Haha Näe men får ungefär lika många pussar av henne när jag ätit jordnötsringar som att hon skulle varit allergisk!

Försöker väl undvika det så mycket som möjligt men går i perioder. När jag väl köper så blir det ofta mindre påsar. Gillar det mesta men är svag för jordnötsringar, till min frus stora förtret.

Nu på våren och sommaren blir det nästan en glass om dagen ibland, det är gott!

Kommer sitta bänkad! Visst har både Odyssey och Valhalla varit väldigt "bloated" men satans så kul jag haft med dem, speciellt Odyssey!

Generation Zero hade nästan passat in i nationalromantiken för Sveriges del.
Kommer ihåg att det var lite trist att alla bilar hade samma reg.plåt. Men härlig känsla att ränna runt i svenska samhällen och hitta svenska bunkrar.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Taggad! Men! Nu räcker det väl med generiska undertitlar? 😅

Förstår inte vad du menar, skuggor passar perfekt för en lönnmördare! =D

Children of Men the ceasefire

Hu vilken bra film och scen!

Skrivet av Thane:

Varför får jag en känsla av att sånt här är väldigt vanligt i avtal med content creators? Ibland märker man att vissa nästan läser ur ett manus över exakt vilken information som ska vara med och lite positiva tankar om spelet i fråga.

Därför man försöker följa de som faktiskt påstår sig bara ta emot uppdrag om de inte får säga vad de vill om spelet.

Iallfall de jag följer är tydliga vad deras ståndpunkt är.

Var nästan sugen att köpa versionen så man kunde börja spela i helgen men får bli i veckan då!

Sett lite videos av det, som sagt verkar storyn lite svag men fantastiskt fina videosekvenser. Kanske ger mig på Wargames också, skönt med lite co-op!