Inlägg av Yatagarasu

Inlägg som Yatagarasu har skrivit i forumet

Wolcen är ett spel med all potential i världen, men som präglats av tekniska problem och långsam utveckling genom hela processen. Oavsett vad nästa del i denna studios saga blir, så kommer jag vara ytterst vaksam och observera från avstånd..

Skrivet av Dust_Bomb:

Rekommenderar starkt "Last Epoch" istället, bra mycket roligare än Wolcen eller Diablo 4 för den delen.

Som en bra mix av PoE med typ Diablo 3/Grim Dawn

Tänkte precis slå ett slag för Last Epoch och Grim Dawn; två riktigt genomtänkta spel, både för veteraner till genren likväl som nykomlingar. Framförallt ser jag det som bra alternativ för den som inte orkar med GaaS-tempot i Path of Exile, utan vill ha en mer narrativt driven upplevelse och slippa ett årtionde värt av mekaniker att ta in.

Diablo IV är ett okej spel idag, säsong 4 och tillhörande patch bökade om rejält till det positiva. Dessvärre gör prislappen det svårt att helhjärtat rekommendera, särskilt med andra välpolerade alternativ på marknaden.

Skrivet av Bullen86:

Kan slå vad om att 99% av de som gnällde och var mest högljudda, var aldrig negativt påverkade av PSN-kravet. De passade hellre på att hänga på "veckans gnälltrend" för att de egentligen inte pallade skapa ännu ett konto som tog max en minut att fixa och var en engångsgrej. Sedan fick de som de ville efter att de hade låtsas bry sig om personer i de låsta regionerna.

Jag tycker det är synd för de riktigt drabbade, och hoppas de fick pengarna åter, men kan verkligen inte tycka synd om gnällspikarna här i väst som har tillgång till PSN, speciellt inte när folk har massa andra spelkonton från EA, Ubisoft etc utan problem. Om Rockstar imorgon hade krävt ett speciellt konto inför GTA 6, så hade varenda en som har minsta lilla intresse för spelet, skapat ett konto utan att blinka. Därav är det extra märkligt att just detta krav var det som fick bägaren att rinna över hos vissa.

Idag laddar t.ex. folk ner appar som i vissa fall kräver personlig information. Som gammal kund hos HBO/MAX, fick jag skapa en ny email adress, som jag egentligen inte har användning av, bara för att jag skulle kunna ta del av erbjudandet på 49 kr/mån livet ut, då det inte funkade med mitt redan vanliga. Inte tänkte jag, "nej, nu fan ska jag bojkotta skiten!".

Som vissa har nämnt, så har de högljudda gjort en höna av en fjäder, av ett ickeproblem för oss med tillgång till PSN. Vissa trodde t.o.m att Sony inte hade lärt sig av misstaget med H2, med GoT och nu GoW. Jo, de lärde sig snarare att vara extra tydliga med PSN-kravet redan dag ett, låsa regioner som inte har tillgång, och att de inte tänker skippa kravet för framtida spel.

Tack!

Det är så skönt att läsa en väl grundad och genomtänkt kommentar för omväxling skull

Skrivet av Godofcheese:

Shill? För vad eller vem ens?
Om det är Sony du åsyftar har jag ingen större förkärlek, och det gäller alla företag för den delen.

Jag ser bara ingen poäng att bli upprymd och upprörd över något som knappt kan klassas som ett i-lands-problem. Vill du inte registerera ett konto med utgivare X och deras spel kräver det, då är det väl bara att spela något annat? Är inte mer märkvärdigt än så. Det är inte någons rättighet att spela ett givet spel ovillkorligt, punkt.

Kontokrav har funnits i jag vet inte hur många år redan, det börjar bli sjukt tröttsamt att var och varannan forumtråd ska fyllas med gnällande kring något som varit, och kommer vara framöver. Ingen nivå av forum-knot kommer helt plötsligt få företagen att vända om och tänka; "Ah, vi kanske ska sluta spåra våra användare och skita i investerare, för kundernas egna bästa".

Allt tramsande jag läst kring ämnet och dess kontext går med enkelhet att komma runt. Och särskilt tröttsamt blir det när givna förslag faller på döva öran för att folk är så inbitna i sina känsloargument.. extra ointressant blir det när sakfrågan går runt i en ekokammare, och i förlängning tekniskt sett inte ens berör personen i fråga.

Skrivet av Alexraptor:

Du behöver inte förstå, du behöver bara acceptera att du objektivt har fel.

Fast om något är det ju objektivt fel att bli irrationellt irriterad över att behöva registrera sig?
Antingen gör man det bara, eller spelar något annat. Det är inte ett monopol, det finns massa utgivare, utvecklare och spel att vraka mellan på marknaden.

Och övriga försök till sakargument likt "finns ingen teknisk anledning" och "säkerhet" är svaga som bäst;
Den tekniska anledningen är att företaget vill ha kontroll över sin plattform, spä på sina kvartals- och årsrapporter samt föra statistik – detta utöver att agera som en form av DRM-skydd. Det innebär dessutom bara en säkerhetsrisk om du som användare låter det bli en säkerhetsrisk. Även om du behöver registrera dig behöver du aldrig göra det med dina riktiga uppgifter.

I värsta fall tar det en minut extra att behöva gå igenom processen, en minut du kan spendera medan du ändå väntar på installationen av spelet, istället för att skrolla memes eller vad nu folk gör för att slå ihjäl tid på dasset

Skrivet av Godofcheese:

175 länder på Steam kan inte köpa och spela Ghost of Tsushima, för det krävs ett PSN konto för MP
Är fortfarande så för Helldivers också.

Kommer bli samma sak för Dad and Boy 2.

Men jag antar att det här inte är ett problem för oss som bor i ett "i-land"
Fuck resten right?

[...]

Finns ingen som säger att köpa spel är en rättighet.

Vill jag sälja ett spel på Steam, men sedan regionlåsa det till bara Sydkorea, ja då är det mitt val. Om något är det en förlust för mig, då jag artificiellt begränsar mina möjliga intäkter. I fallet Sony är det oklart varför PSN inte finns i dessa 175 regioner (inte länder), men de har säkert sina anledningar.. Inget företag vill gå miste om pengar.

Skrivet av Alexraptor:

Helt rätt. Vilket är varför ju färre företag eller tjänster som har ens personuppgifter, desto lägre är sannolikheten att man drabbas av det.

Varpå jag hänvisar tillbaka till mitt tidigare inlägg;
#4515048

Skrivet av Alexraptor:

Lite märkvärdigt då att Sony har fått punga ut med miljontals dollar i skadestånd/ersättning, för alla dataläckor under åren, om det nu är något "som inte påverkar en alls".

Väldigt mycket penger för ett "icke-problem".

Sony är inte ensamma, om man säger som så.

  • PayPal har haft intrång.

  • Meta (Facebook) har haft världens 6.e största läcka.

  • Geeks AB (syskonsajten till FZ, SweClockers) har haft läcka.

  • Ticketmaster blev nyss av med information för 560 miljoner kunder.

  • Nvidia har haft dataintrång, där extremt sårbar information kom på vift.

Jag kan fortsätta lista stora företag eller tjänster du förmodligen är bekant med eller rent av använder i dagsläget. Poängen är att intrång och bristande fasader i IT-säkerheten kan drabba precis vem som helst, när som helst.

Skrivet av Piigge:

Problemet för just helldivers var ju inte PSN kravet, problemet var att dom sålde ett spel för pengar och sedan en tid efter köp tvingade folk att skapa/binda konto ifrån 3dje parts tjänst alternativt tappa ens förmåga att spela spelet. var en ren bait and switch.

[...]

Och det är inte första eller sista gången det kommer ske.

Behöver inte kolla längre än när Steam lanserades och blev ett krav för CS. Eller när Blizzard gick över till Battle.net-klienten. I sistnämnda fallet gick det att köra exempelvis WoW ett litet tag utan, men även där blev det ett hårdkrav till slut då spelklienten bara uppdaterades genom just Bnet-klienten.

Jag förstår att det inte är riktigt samma sak då en hel del regioner som tidigare köpte spelet inte längre hade möjlighet att spela utan att fula sig, och i förlängning riskera en ban genom att uppge felaktiga registreringsuppgifter. Men grundprincipen blir densamma för oss i Sverige och regioner som har tillgång till PSN; det finns inget att beklaga sig över. Det är ännu ett konto för ännu en speltjänst till ännu ett spelföretag. Alla gör det; Rockstar, EA, Ubisoft, Epic Games.. Det är ärligt talat mer förvånande än något annat att det tagit Sony sådan tid att införa, även för singleplayer.

För oss här på FZ, SweClockers eller måhända andra västerländska regioner som haft PSN i minst ett årtionde vid denna punkt, då är det att göra en höna av en fjäder. Det är lika förvånande att kontokrav uppstår (oavsett om det är singleplayer som multiplayer), som att regn kommer från ovan.

Skrivet av Alexraptor:

Ja, tänk att det finns gnälliga människor som värnar om och inte vill lämna ut sina personuppgifter i onödan. Fy skäms på dem!

Det är fullt möjligt att registrera sig relativt anonymt.

Vill du exempelvis inte fylla i ditt fullständiga riktiga namn, gör inte det då? Samma sak med epost, bara att använda sig av exempelvis Firefox Relay för att vidarefordra eposten (för den delen skapa flera epost-adresser för olika ändanmål oavsett, om du värnar om integritet och vill separera privatliv från internet-alias). Om tjänsten kräver ett mobilnummer, skaffa ett kontantkort som du använder till onlinetjänster och inte mer än så, eller för den delen använd en tjänst likt tidigare nämnda Firefox Relay för att hantera exempelvis SMS-verifikation.

Det är som värst en mild obekvämlighet att behöva registrera sig. Så håller med andra uttalanden i denna likväl som andra relaterade trådar; en massa obefogat gnällande bara.

Skrivet av Molotov:

Tur att man har PSN då

Skrivet av Zidious G:

Hatar extra konton och har dissat mången toppspel pga det, men kanske får göra ett undantag.

Skrivet av Barkbiten:

Varför? Det är singleplayer så vad ska jag med psn kontot till? Men kommer inte köpa det nu pga av det ändå.

Skrivet av Piigge:

[...] PSN krav dag1 är inget problem tycker jag. är bara ytterligare en punkt i listan över ifall jag köper eller ej, är i mitt fall ett minus men stoppar nog inte ett köp.


För att citera mig själv från inlägget jag gjorde på SweClockers med samma nyhet;

Äh, för oss i Sverige är detta ett uppblåst icke-problem.

Jag hade förstått om vi tillhörde en region där PSN inte varit tillgängligt, men.. vi har haft tillgång till den tjänsten sedan den lanserades i mångt och mycket. Konceptet med att behöva ett sekundärt konto eller i vissa fall till och med separat mjukvara (läs: launcher) är inget nytt om man säger så.. Se EA, Ubisoft, Rockstar m.f.

Antar att man kan bli upprörd på princip eller något

Skrivet av Anton Q:

Äh.. Det är så jävla svårt att försöka prata med folk som inte är alls intresserad av att se ens perspektiv.
Det kanske var lite slarvigt skrivet - men man måste inte angripa en åsikt jag har, vilken det än är, så fort man hittat en öppning.

Jag tror att om man ger mitt argument bara lagomt mycket "the benefit of doubt" så kan man nog förstå lite vad jag menar.
Spelutveckling är ett väldigt volatilt yrke som nästan helt saknar "best pratices" osv.. Oftast för att utöver att alla vet att dom vill göra något så finns det sällan ett tydligt samförstånd kring varken vad det egentligen är, eller hur dom ska göra det.

Jag nämnde de yrken jag nämnde då dom är väldigt mycket äldre och mer utvecklade, där det ändå finns legitima anledningar att tro sig veta ungefär vad man kan vänta sig om man väljer det som yrke.

Vad man kan vänta sig om man vill vara "spelutvecklare".. Exakt vad man kommer att pyssla med och hur det kan tänkas gå till och struktureras arbetsmässigt... Dom sakerna är fortfarande rätt långt borta ifrån att ha nått någon sorts etablerad praxis.

´Sen att jag skulle tycka eller påstå att det är orimligt av en spelutvecklare att trycka/kräva att bli behandlad som människa.. Come on man
Du vet att det inte var det jag sa.
Satan vad kåt ni är på att ogiltigförklara allt jag säger

Har absolut inget att göra med perspektiv, utan snarare att du klantigt försökte dra en jämförelse med grov brist på insyn och förståelse.

Hela vården är i uppror med en aktiv blockad gällande just (systematisk) övertid, ihop med andra saker som inte är i kontext just nu. Byggbranschen går på knä så fort det svänger i ekonomin kring räntor. Även här är övertid (crunch) är en grundläggande förutsättning vid byggprojekt - för att inte tala om riskerna med personskada.

Ska du prata om volatilitet, bekväma jobb och arbetstimmar.. Då kanske du inte ska ta sikte på yrkesgrupper och modeller som på många vis är värre än spelutvecklingsbranschen.

Sedan är det väldokumenterat hur det ser ut kring spelutvecklare och deras arbetsförhållanden. Det tar två sekunder att öppna Google och läsa den myriad av artiklar som finns på ämnet, eller bara bege sig till Youtube om man hellre tar det i videoformat. Vill du ha ett dåligt dokumenterat yrke, försök kolla upp exempelvis VA-tekniker.

Skrivet av Devan:

Bad om samma sak i Deep rock galactics forums, och fick bara massa hat från folk som gillar att kicka folk när rundan är över så man inte får någon loot.

Efter det så startar jag enbart mina egna spel så man slipper bli kickad.

https://i.makeagif.com/media/1-15-2017/TY-aD-.gif

Känns som vi har helt olika erfarenheter med DRG

Har inte stött på annat än trevligt folk, som mer än gärna hjälpt till när man var ny. Visst har man sprungit på en och annan veteran som kör en any%-speedrun genom uppdraget, men aldrig blivit sparkad eller liknande från en lobby faktiskt!

Tänker att i spel likt dessa (DRG, Helldrivers o.s.v.) får man vara lite anpassningsbar också.
Ser man att en spelare bumrushar igenom huvuduppdraget, då kan det vara bäst att bara försöka matcha tempot också. Vill man spendera tid att farma alla resurser, eller annars bara ta sin tid och utforska, då kanske man får köra en egen lobby eller hitta spelare i förväg som är med på bollen så att säga.

Körde knappt 40 minuter av Dead Island 2 innan jag begärde pengarna tillbaka. Dying Light-serien av titlar är något ofantligt mycket mer värt att lägga både pengar och tid på, om man är ute efter ett förstapersons-zombie-slasher.

Skrivet av LevandeBöckerGOTY:

Typ som att stämma Audi för att man blivit påkörd.

Kan vara aktuellt om det är en helt självkörande bil eller annars en assistanskörningsfunktion som medverkat till att du blir påkörd

Skrivet av Nyhet:

47%?

Hade detta varit data från exempelvis League of Legends hade den karaktären med dessa siffror fått sig en sådan fet buff att den hoppat från F till S-rank inom en handfull av patchcyklar.

Det är väldigt intressant att följa de stora e-sport-spelen rent statistiskt när det kommer till balansering. Släggan svingar varmt i ett försök att jämna ut kurvan, åt båda hållen.

Särskilt intressant blir det när spelet balanseras utefter topp-spelarna. Vilket är rimligen hur det bör skötas också. Om proffsen kan gå relativt nära 50/50 med en given gubbe, då spelar det inte någon roll om "bronze spelare" inte ens kan nå 30% vinst. Den sämre spelaren är uppenbarligen för kass för att nyttja potentialen kort sagt, och alla data från denna gruppering blir meningslös i balanssyfte.

Jag anser mig själv vara en RTS-entusiast i många hänseenden. Tyvärr är det få moderna spel i genren där det tilltalar..

Stora grejen för mig är att spelen som släpps I genren har på tok för lite innehåll och framförallt variation.. Jag vill ha mer än 2-3 fraktioner som delar 50% av sina basförmågor med olika färgpalett.

C&C Generals Zero Hour, Empire Earth och Age of Mythology är intressanta spel i sammanhanget, kontra mycket av det vi sett sedan dess. Unika och specialiserade enheter, relativt många av dem dessutom, där det finns rikt med strategier för både den oerfarna likväl som veteranen.

Ovan var några exempel på roliga RTS-spel. Allt behöver inte vara perfekt balanserat eller försöka bli en esport. Även om jag kan uppskatta att kolla på duktiga spelare i ett teoretiskt balanserat slagfält, så betyder det inte att jag själv vill spela ett sådant spel för nöjes skull.

Skrivet av Nyhet:

Utgivaren Nexon jobbar nu på att idenfiera problemen med spelet.

#Embark-studios, #The-finals


Problemet är inte att the Finals är ett dåligt spel (har själv drygt hundra timmar i det), det är att den förväntade core-spelarbasen redan spenderat halva sitt vakna liv i CS, och inte lär spela något annat än det. Just Arena-shooter och derivat av det hela är en relativt nischad spelgenre, åtminstone sett till det stora hela inom FPS, där BR fortsatt är den dominerande subgenren.

Spelet är dessutom rent krasst "för hardcore" för gemene man, vet att jag själv slog i en hård vägg rätt fort i rankat. Och då ser jag mig själv ändå som en rätt bra FPS-spelare (multi-season Diamond i OW, APEX o.s.v..) - såklart inte något e-sport-pro, men ändå över snittet.

Utöver att speltypen i sig kan vara problematisk för en bredare installationsbas har det varit bristfällande takt när det kommer till att lansera innehåll. Och det innehållet som lanserats har lämnat mer att önska, framförallt på den kosmetiska sidan, vilket är där Nexon/Embark förväntas tjäna sina pengar.

Varsågod Nexon;
Det blir 1 500kr tack

Skrivet av LancelotSwe:

Om Gud är god så kommer trean snart utannonseras, så det är läge att återvända till tvåan och se hur det har utvecklats. Undead Labs har inte legat på latsidan utan släppt 36st uppdateringar, vissa i mindre laget medans andra är lite större. Om man inte spelat sen releasen 2018 kommer man stöta på många nya funktioner. Grunden är densamma men på det stora hela helt nytt. Jag spelade det vid release och har återvänt kortare tillfällen men precis spelat igenom med ett community genom att rensa två av kartorna på blodsmittan som spridit sig.

<Uppladdad bildlänk>
Så här ser bilen ut efter ett försök att köra över en feral. Han drog bort tre dörrar innan jag fick honom!

Spelet utspelar sig en tid efter en zombieapokalyps, de som överlevt måste slåss mot zombier, samla in mat och utrustning och hantera andra som överlevt, antingen att bli allierade eller fiender. Du startar spelet med tre karaktärer, antingen tre nya rätt så obegåvade, eller om du spelat innan och sparat dina karaktärer kan du ta tre av dem istället. Du spelar aldrig bara som en karaktär utan du spelar du styr en gemenskap på allt från en ensam till ett dussin karaktärer.

Varje karaktär har fem olika egenskaper som kan levlas upp, fyra stycken är de personliga som alla karaktärer har - Hur bra du skjuter, hur bra du slåss, din konditionsnivå och din “wits”, typ hörsel och hur bra du är på att söka igenom byggnader. Utöver de fyra grundläggande egenskaper finns en femte som påverkar hela gemenskapen. Det finns åtta stycken huvudsakliga som kan levlas upp och uppgraderas, utöver det så finns flera som inte kan levlas upp och ger olika bonusar.

Alla karaktärer skapas slumpmässigt men när du startar dina tre första kan du slumpmässigt ta fram personer med de egenskaper du vill ha.

Ingen karaktärer kan vara bra på allt så det gäller att komplettera så man får de egenskaper man vill ha och behöver. De personliga kan uppgraderas till ytterligare fyra olika egenskaper som oftast kommer visa vägen om din karaktär blir smidig och smygande och beväpnad endast med en kniv eller om du bär en tung slägga och tar dig an horder av zombier.

De åtta egenskaperna som påverkar hela gemenskapen för oss vidare till nästa del i spelet, basbyggandet!

Dina tre karaktärer startar upp på en av fem kartor, alla är rätt så varierande och har olika typer av utposter som kan agera som baser och några av dem har också unika uppdrag, så det finns en del omspelningsvärde i att byta kartor emellanåt. Fördelen är att man kan behålla alla sina karaktärer och sin utrustning och flytta mellan kartorna bäst man vill.

Vid en nystartad omgång startar du nära en startbas som finns på kartan, där finns det plats för en liten odling, en verkstad och en sjukstuga. På plats brukar det också finnas ett kök och ett sovrum. Allting man behöver för att överleva så man kan ta det rätt så lugnt.

Sen gäller det att ta sig runt på kartan och samla på sig utrustning, material, mat, mediciner, ammunition och bränsle. Beroende på var du letar hittar du olika saker, mat finns i gamla affärer, ammunition i vapenaffärer och bränsle i bränsledepåer och bensinstationer. Själva samlandet är det som är segast tyvärr och det är för att inventory-hanteringen är rätt så begränsad. Beroende på vilken ryggsäck och egenskaper du har så har du från åtta platser upp till tolv. Varje liten utrustningsdel tar upp en plats, så teoretiskt kan du ha en full ryggsäck om du bär med mig en patron av varje, från .22 kal till 40mm. Det har också ett viktsystem så om du bär med dig 800 patroner 7.62 kommer din karaktär knappt kunna ta sig framåt. Du har en specificerad plats för säckar som du hittar men du kan bara bära en i taget. Till din hjälp kan du ta med dig en kompanjon som följer dig och som också kan bära utrustning och säckar.

<Uppladdad bildlänk>
Gäller att ha fräsiga kärror, här är uppgraderade varianter

Eftersom du är i USA finns det självklart bilar också men det är samma problem där, bilen med störst utrymme är en van som bara har 15 platser, visserligen kan en plats ta mer av en viss del men problemet kvarstår. Man får aldrig riktigt känslan att man beger sig ut på plundringståg utan man måste återvända till basen eller någon av sina utposter på kartan.

Kartorna utspelar sig i små counties i USA, det är 3-5 mindre samhällen med landsbygd emellan, att ta sig med bil mellan varje samhälle tar ungefär 1-2 min, så inga jättestora sträckor. Men miljöerna är snyggt uppbyggda, det är tydligt att vi har kommit en bra bit in i förfallet, det står krockade bilar på vägarna, nedbrunna hus, temporära baser som fallit och kraschade flygplan.

<Uppladdad bildlänk>
Här kan man bo! Här bor the Party People!

Din första bas står sig inte särskilt länge, man vill alltid ta sig till bättre ställen, varje karta har flera olika utposter man kan göra till sin bas. De är dels låsta bakom hur många överlevare du har i din gemenskap, en influenskostnad som agerar valutan i spelet men också låsta bakom blodsmittan. Ytterligare nytt från releasen.

Ditt mål på varje karta är att rensa ut hjärtat av blodsmittan, bokstavligt talat hjärtat. Varje hjärta har en zon den kontrollerar, ger du dig in i den zonen möter du större mängder av den zombievarianten som sprider smittan, om du får för mycket av det så blir du en av dem. Varje hjärta startar ostört men om du ger din i dess zon riskerar du att väcka det. Väcks det till liv börjar den skicka ut små grupper av zombier mot din bas, det blir infections runt om kring, och till slut börjar de attackera din bas.

Detta är den bästa förändring från releaseversionen, då kunde det dyka upp infectionsites runt om kring på kartan som försämrade moralen i din bas, oavsett om platsen låg 50m eller 2km bort från basen. Här känns det “rimligare”, nu kan du till och med stoppa horden innan de kommer fram till platsen de vill infektera. Men för att stoppa det helt och hållet behöver man ta ut hjärtat. Det gäller att vara snabb när man väl börjat, hjärtat lockar till sig horder av zombier när du börjar skada det.

<Uppladdad bildlänk>
Ett hjärta! Normalt sett mörkröda men detta är ett speciellt Curveball-hjärta så annan färg. Just det här var extra svagt så var tvungen att passa på.

När hjärtat är besegrat kan man ta en ny bas som tidigare varit låst eller skapa sig utposter, de fungerar som extra inkomst av viss materiel beroende på var den är placerad. Också nytt är att de går nu att uppgradera för att ge mer inkomst, fungera som drop-off point för säckar och möjligheten att lära sig nya egenskaper. En klar förbättring från innan då de bara hade en fast inkomst.

Basbyggandet är enkelt och kul, du har begränsat med stora och små platser det kan byggas på. Du kommer aldrig kunna bygga allt utan du får prioritera. Varje bas som du kan ta har dessutom någon unik förmåga, polisstationen genererar extra ammunition, större förråd av det och möjligheten att sortera ut vissa typer av patroner från ditt ammunitionsförråd. Väljer du istället bryggeriet kan du brygga öl och sälja för influensbonusar.

Som jag sa tidigare har varje gemenskaps egenskap byggnader knutna till dem så det gäller att välja väl vad man vill prioritera. Utposterna fungerar utmärkt att kompensera för vissa brister, väljer man att inte ha några odlingar i basen så bör man ha utposter som genererar mat. I stort sett allt man hittar runt omkring i husen kommer till användning i craftingsystemet på något sätt. Man får rätt så fort upp en bra mängd med utrustning i sin bas. Beroende på vilken svårighetsgrad man spelar på förstås!

Det finns fem svårighetsgrader, från Green Zone till Lethal. Något som dök upp för några år sen är möjligheten att justera svårighetsgrader mer efter eget tycke. Det finns tre olika att välja mellan, action, communityt och kartan. Det går att justera i samma nivåskala som innan, action ökar mängden med zombier och styrkan hos dem, communityt hur mycket resurser som används upp dagligen och moralen i din grupp. Kartan bestämmer hur mycket du hittar runt om i husen och mängden hjärtan. Något för alla.

Spelets stora styrka är fortfarande striderna. Det finns stora mängder med närstridsvapen, från mindre knivar och machetes till basebollträn och släggor. Alla med sina fördelar och nackdelar, du kommer förmodligen använda de flesta typer då det är viss randomisering vilka egenskaper dina karaktärer får. Men att slåss mot zombier i närstrid är inte lika kul som att skjuta dem, och vi är trots allt i USA så det finns alla möjliga sorters vapen. Allt från deras favorit AR15 till 9mm Berettor och .22 kalibriga gevär. Vissa kommer med sikten och ljuddämpare, andra har trummagasin. Chansen är stor att du hittar nya unika vapen varje gång du plundrar.

Risken med vapen är att de låter och kan locka till sig fler zombier. Värst är om du lockar fram en juggernaut, en minst två gånger så stor zombie som tål mycket och slår extra hårt. Ensamma går de att ta ut relativt lätt men om de får hjälp av ferals som snabbt springer längs marken och fäller dig till marken blir det snabbt stressigt. Och om din karaktär dör finns ingen återvändo, då är det slut. Men din grupp lever vidare, bara att fortsätta med en annan karaktär.

<Uppladdad bildlänk>
En stor elaking! Tog mig lång tid att våga ge mig på juggernauts.

Om du spankulerar omkring på kartan och inte riktigt vet vad du ska göra så dyker det upp händelser runt omkring du kan välja att göra eller inte. Någon ensam survivor som kallar på hjälp, en annan grupp som behöver mat eller en handlare som dyker upp och vill sälja saker. Finns en herre som ger dig utrustning mot att du genomför vissa mål, exempelvis bränner upp en viss mängd med zombier, skjuter 100 headshots. Du kan både få vapen och nya kläder att smycka din karaktär med.

En annan rolig ny del är curveballs, de slängs in från sidan och försvinner sen igen. De kan göra allt från att zombier i en viss del halkar oftare eller att mängden med ammunition ökar i ett annat område. De förändrar hur du tar dig an spelet. Det finns rätt så många såna, har inte stött på några kopior än.

Långt in i samhällets kollaps lever radion vidare. Där får du viss bakgrundsinformation, olika dialoger mellan de olika större grupperna. Blir ändå lite levande. Tycker också de har lyckats bra med stämningen i spelet, om du smyger omkring i ett hus med en hord utanför hörs det tydligt, deras hasande och morrande. Ferals stryker omkring och flåsar och juggernauts grymtar högt. Nätterna är också i stort sett kolsvarta under några minuter, oftast hänger jag i basen och låter tiden gå innan jag vågar mig ut igen.

Trots dess många brister har jag kul med att bygga upp min grupp och förråd, göra oss självförsörjande och samla in så mycket ammunition jag bara hittar så att man sen kan rensa upp sen. Spelet står sig riktigt bra än idag och fungerar utmärkt att spela fram tills dess att State of Decay 3 släpps. Betyger ligger verkligen och balanserar på en 4a.

State of Decay 2
4
Mycket bra
+
Kaoset som uppstår när man lockat till sig för många zombier
+
Kul att bygga och samla på sig utrustning
-
Inventoryhanteringen
-
Röstskådespelet svajar
Det här betyder betygen på FZ

State of Decay 2 är ett sådant där spel som får mig att längta efter mer.. på gott och på ont.

Å ena sidan tycker jag att grundutförandet är riktigt intressant, spel-loopen är initialt mycket rolig - framförallt i co-op-läget. Vapnen känns bra att använda, likaså att köra runt och meja ned köttpåsar av varierande karaktär. Byggandet känns intressant nog, gillar att man får göra aktiva val under spelets gång. "Klass-systemet" gör det intressant att ha flera överlevare i sin arsenal (och försöka hålla dem vid liv!).

Å andra sidan blir spelet väldigt snabbt utspelat. Jakten på resurser blir lite av en bromskloss, det tar alldeles för mycket resurser att vidhålla en större bas av något slag - jag vill panga zombies, inte behöva leka skattkammarplaneten var 15.e minut för att någon torv klagar lungorna ur sig. Avsaknad av varierande kartor gör även att det blir svårmotiverat att starta om efter man spelat igenom en vända eller två.. speciellt då resurser inte är oändliga och man förr eller senare behöver överge sin sparfil.

Jag hoppas att ett framtida SoD3 tänker mer på omspelbarheten och variation mellan "rundor". Det är A-O för egen del. Jag bryr mig inte jättemycket om det narrativa (vilket är mellanmjölk som bäst i SoD-spelen till en början); gör hellre kartor och uppdrag auto-genererade utifrån en pool av olika uppdrag som kan dyka upp. Basbyggandet får gärna komma med mer frihet, låt mig placera byggnader eller försvarslinjer där jag själv önskar (inom en specifierad zon möjligen).

Överlag är Days Gone är ett perfekt exempel att hämta inspiration från, också ett spel som lämnade mig att önska mer.. framförallt co-op då spelet känns perfekt för det! Nu uppfyller det inte ovan kriterer jag önskar från ett SoD3 visserligen, men det spelet gjorde mycket bra när det kom till känslan av ett zombie-infesterat skogsland.

Fantastiskt roligt spel!

Rekommenderar starkt för den som inte gjort det redan att prova, speciellt om du har en eller flera vänner att lira med

Skrivet av freddeboden:

Vad gäller dollar in och ut så kanske de inte tänker längre än näsan räcker.

Allt handlar om kvartals- och årsrapporter, tyvärr.

Såklart finns det långsiktiga strategier och milstolpar, men dessa är mer för företagets egna räkning och inte lika mycket för aktieägarna.. Nu ska det sägas att jag anser hela systemet vara trasigt från sin kärna, men det är en helt annan diskussion

AI som hjälpande verktyg ser jag inte som något negativt alls.

Framförallt ser jag det otroligt positivt om det går att automatisera enkla saker likt att placera ut träd (mycket likt hur det går att göra i Unreal Engine's nya biom-generator eller med andra verktyg som SpeedTree), och sedan låta artisterna gå in och manuellt piffa upp saker för att skapa en mer intressant värld.

Samma sak kan appliceras på områden likt modeller;
Låt AI:n ta fram en basmodell med ett riggat skelett, sedan får skulptören och animatören gå in och finlira saker som inte ser bra ut, eller bara lägga sin personliga touch på det hela.

Något som är rätt häftigt är vad Embark Studios jobbar på, där AI:n "lär sig att gå" och sådana saker på egen hand, vilket till synes ger otroligt lena animationer då det är naturliga rörelser istället för något förkonfigurerat. Video på det hela; Transforming animation with machine learning.