Inlägg av Ender

Inlägg som Ender har skrivit i forumet

Skrivet av Freeman79a:

De har en plan på ungefär 8 säsonger för Wheel of Time. En per bok. Engelsk bok. Men då måste de kompromissa och komprimera berättelsen. Nu är dem ungefär 2,5-3 böcker in. Plus/minus en del saker. Och jag förstår att det måste göras så. Djuren som är med i böckerna som inte är med, än. Fast tydligen är historien framme där man skulle få se dem. Kul grej är att det är många svenska skådisar med. Jag hoppas på att det kan bli startskottet för Hollywood karriärer för dem.

Skrivet av Harakiri:

Jag tycker Wheel of Time är så mycket bättre gjord. Har själv läst fram till bok 13. Bara de behåller karaktärernas huvudstory är jag okej med det hela även och det finns så jäkla många sidokaraktärer att man får hjärnblödning så där kan jag tänka mig de får problem att hinna med allt , fördelen i den serien är att bara genom att visa miljöerna och personernas kläder på bild så sparar de dussintals kapitel per bok

Generellt är jag ganska frikostig på serier och dess filmatiseringar. Vi kan ju kolla in Stiftelsetrilogin. Där har vi en serie där man tagit sig väldigt generösa friheter. Oj oj! Men faktiskt är jag okej med det.

Jag gillade som sagt WoT-serien en del under första säsongen när jag inte hade böckerna tillräckligt färskt i minnet för att störa mig på detaljer, och som fristående serie (för de som inte läst böckerna) tyckte jag den var ok. Har sett några avsnitt i andra säsongen nu när jag läst böckerna, och jag pendlar väl mellan; "Ifall man inte har råd att ta sig tid att göra böckerna rättvisa kanske det helt enkelt är bättre att inte göra något alls" och "Ok, det här går inte att göra en serie på". Bara att de skippade Caemlyn, introduktionen av dess nyckelkaraktärer och allt som händer där i första säsongen var ju helt åt... Men men.

Böckerna är massiva! Det är så mycket handling att det lär krävas en rent omöjlig budget att göra dem rättvisa, men samtidigt...tar man bort för mycket och stressar igenom för fort så förlorar de ju böckernas identitet och själ. I grund och botten är detta ett typexempel på varför böcker (antagligen) alltid är bättre än filmen/serien.

Skrivet av Freeman79a:

Ja det är okej med Liam. Nu gäller det bara rösten. Får de till det så kan det rädda serien. Serien dog redan efter 2 avsnitt. Nog det absolut sämsta jag har sett. Jag och frun sa att vi ger det en chans. Hon gav upp efter, ja redan avsnitt 2, del 2 men så dum som jag är fortsatte jag. Har inte gett det en chans till. Det finns så mycket annat bättre. Wheel Of Time till exempel. Ser hellre Rings of Power. Fast det totalt struntar i källmaterialet.

Ok, ifall du tycker att Wheel of Time är bra så kan du omöjligt klanka ner på något som manusförfattarna till Witcher har valt att göra. Jag såg första säsongen av WoT, och även ifall den inte kändes helt fel för någon som inte löst böckerna så var det så mycket som avvek att jag blev knäsvag...och då var det ändå länge sedan jag läst böckerna. För att råda bot på det så läste jag om hela serien på runt 11000 sidor, och jösses så de misshandlat sönder typ allt. Klipper man ner och ändra så mycket i en övergång från bok till film kan de lika gärna runda av allting mellan två avsnitt.
Just saying...serieseringen av The Witcher är definitivt inte sämre än WoT.

Skrivet av Harakiri:

Jag är inte så kritisk till skådisarna i sig de gör säkert sitt bästa men hela detta med att de skapar sin egen story och numera typ skiter totalt i det mesta är ju ruttet.

För min del så när de dödade Geralts witcherkompis (som jag inte minns namnet på nu) i sista säsongen. Där gick gränsen.
Varför?

Jo för i spelen som utspelas EFTER tvserien så lever han och du har flera äventyr med honom.

Förstår inte varför författare till Tvserier som har bokförlagor måste hitta på egna viktiga händelser och döda större karaktärer när det finns klart i förlagan.
Okej att skapa nya karaktärer eller bygga hopkok av flera bi-karaktärer men de stora viktiga sakerna måste ju finnas där oavsett.

Säsong 1 bygger ju mest på novellsamlingen som inledde The Witcher, så källmaterialet är rätt spretigt, men den tycker jag de lyckades ok med. Säsong 2 däremot var en lore-mässig röra där manusförfattarna fick frispel. Jag vill minnas att säsong tre ändå följde grundmaterialet rätt bra. Fick för mig att Lambert (som jag antar att du menade), fick stryka med i S2, men sådana saker blir jäkligt skeva oavsett.
Däremot kan vi ju inte jämföra någonting från spelen då de inte är originalet (även ifall de är så bra att de borde vara canon!).

Fasiken, kan inte CDPR öka på med remaken av ettan nu så jag får spela om hela serien igen!

Smart move av dem att ta om en scen med Liam i rollen istället för Henry. Istället för att bara kasta in honom i handlingen så får tittarna chansen att bekanta sig med honom i en scen de redan känner till. Nåja, jag kommer lätt ge honom en chans, och de andra skådespelarna kommer nog göra att övergången känns hyfsat smooth. Det är aldrig lätt att byta huvudrollsinnehavaren i någonting, men det vore rätt trist att lägga ner en hel serie bara för det.
Ciri kommer ju spela en rätt stor del härifrån och framåt med tanke på böckerna, så jag är mer intresserad av hennes tagning på storyn.

Skrivet av wallde:

Loot reborn......? Man tappar ju känslan av spelet duktigt när skaparen implementerar lösningar på "problem" i titeln på säsongen..... Får noll känsla av att man är kvar i Diablo världen.

Här är en ny säsong gott folk.... Storyn?... eeeeeh... folk har ju tyckte de är tråkigt att byta ut saker... så vi döpte den till LOOT REBORN!!!

I all ärlighet så bryr jag mig inte överdrivet mycket om namnet på patchen/säsongen när den absolut största nyheten är vad de gjort med itemization. Dessutom indikerar det ju ändå att de tagit spelarna på spel och gör en stor sak för att fixa till saker. Storyn lär ju visa sig i spelet, och det borde väl väga tyngre än en catshig titel.

Skrivet av cyppa:

Har varit fundersam på detta då jag gillar Diablo-serien. Det jag dock inte tycker lika mycket om är man man får legendary efter legendary. Är det samma i 4:an?

Njae, vet itne hur det är nu, men i D4 så slapp du då de i princip tagit bort dem överhuvudtaget, beroende med vad du menade med "legendary". D2 hade "uniques" med ett namn åt guld-hållet, medan D3 introducerade "legendarys" som var i orange, men tog samtidigt bort "uniques" (/facepalm). De var alldeles för sällsynta tidigt, och började droppa först när man kom upp i lvl, men jag tror de förbättrade det senare, men då hade du också "set-items", de gröna. Jakten på "legendary" blev bara fånig till slut dock, för allt handlade om ifall man kunde hitta samma gear man hade fast med aaaanigen högre stats...ap-tråkigt.

I fyran så tog de istället bort set-items men lag tillbaka de unika...först från lvl 50, och dränkte en i orangea, som inte var annat än gula "rares" med en extra stats. De kanske har fixat till det idiotiska misstaget dock, vi får väl se.

Vi kan säga såhär...ifall du inte gillar loot så är inte Diablo ett spel för dig.

Skrivet av Loxus:

Nu är det ju också nice att hitta legendary items. Förut var ju legendary bara samma sak som rare/gula med en extra effekt, men nu är dom bättre.

Det låter ju lovande...även ifall jag tyckte "legendary" items hade stor potential i början av D4 då de kombinerade Aspect systemet så blev det ju i slutänden inte mer än "rare 2.0", då allt som var annorlunda var att de droppade med en extra random stat.

Skrivet av Castor.T:

Utan att ha koll så kändes det som väldigt snabbt levlande. Om ens hälften hade varit rimligt.

Nu har jag inte provat än, men jag känner att det kanske är nödvändigt när spelet ändrats till att vila så tungt på seasons. Vill men nöta upp en karaktär till hundra så kanske man hinner under en säsong med utrymme för en eller ett par till innan de hamnar i glömska. Det blir ju bara surt om man ska lägga all tid och energi på att dra upp en karaktär enbart för att förpassa den till "Eternal realm" (soppåsen) när man är klar, då den nya säsongen börjar.
Kan tänka mig att väldigt många kanske tycker annorlunda dock.

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Tänkte på dig igår när jag fick mitt första unika item. På lvl 22! Det tar ca 1 timme att nå dit.

Yes! Vad kul!

Då finns det ju hopp iaf, haha. Nåja, får väl prova igen så fort mina andra spelprojekt tunnats ut...jäkla mycket nu

Ska bli kul att höra hur folk upplever den. Själv är jag osäker på ifall ändringarna jag lästa pm för ett tag sedan räcker för mig. Kan det inte droppa unika från lvl 1 så är jag knappt intresserad. Det var ju det största nöjet med D2, att alltid ha en liten chans till spännande loot, och att kunna hitta roliga saker till andra karaktärer. Ihop med den tråkiga säsongsfilosofin så känns det som att de försöker avskräcka en från att dra upp flera karaktärer.

Woop-woop! Ser verkligen fram emot att dyka in i det spelet igen Får se ifall jag hinner med den här uppdateringen eller ifall jag väntar till nästa.

Jag avstår att svara på den...har ingen åsikt som bygger på egentlig fakta. Från det jag hört ifrån mannen så tycker jag att han sagt sunda och vettiga saker, men det jag minns kanske bara är tomt marknadssnack, vad vet jag. Jag har inte intresserat mig tillräckligt mycket i MS "speldivision" för att bilda mig en uppfattning, men han känns inte helt Kotic (corporate greed) iaf.

Skrivet av Stingshot:

Jag förstod det inte riktigt. Måste epic games betala 13 miljarder kr o sen extra om de inte tar åtgärder eller kommer de pröjsa 13 miljarder om de inte tar åtgärderna?

Största skillnaden var väl att det är en tusendel av beloppet du nämnde. 13 miljoner är en rätt blygsam summa för Epic får man säga.

Skrivet av Sebastian Lind:

Barbie har redan motiverats i denna tråden x2.

Sen tar de väl bara in ett par titlar åt gången, antar jag. HL och CS kommer säkert båda med, vad det lider. Finns ju en hel del klassiker som inte fått en plats än.

Det verkar som den här listan är ganska USA-fokuserad, eller? Om inte så hoppas jag att de dunkar in Dragon Quest III förr eller senare!

Haha, jag hade inte läst svaren innan kommentaren, men jag var inte så allvarlig heller. Man vill ju tro att det finns någon motivation...det var mest att det är ett för mig så okänt spel som tagit plats på listan

Offentligt uttalande:
..."väldigt noga genomtänkt" reklam "inuti spelupplevelser".

Översättning:
"Vi använder försökspublik för att se hur mycket reklam vi kan pressa in i ett spel utan att någon kräks innan reklamationstiden gått ut."

Skrivet av GustavA:

Haha det där stämmer nog bra. Men jag förstår heller inte varför de inte skulle kunna släppa Titanfall 3? Det är många Apexspelare som säkert skulle köpa det och det skulle dra in nya spelare i Apexvärlden. Ett Titanfall3 som uppladdning till Apex2 kanske?

"Varför konkurrera med oss själva?" kan jag tänka mig att svaret på din fråga är. De lär ju suga på Titanfall-franchisen till de mjölkat Apex torr, SEN kommer det en Titanfall-trea...som live-service såklart.

"Barbie..."what?

Edit. För att inte tala om Half-Life och/alternativt CS? Jösses vad det saknas många.

Ojdå, blev det "fel i kommunikationen", "ett misstag från en tredjepart"...eller kanske "en fnurra på tråden"?
Så tokigt det kan bli.

Det enda rätta för Helldivers 2 är ju att PSN-konto blir valfritt. Då kan ju de som har tillgång till och vill uppgradera, för att "säkra upplevelsen", göra det.

Någon som fått tagit del av den där "upplevelsen" får gärna höra av sig och berätta hur den är. Är det "gratis" tillgång till alla mikrotransaktioner eller?

Skrivet av Pjotor:

<Uppladdad bildlänk>

Darkbob Soulspants överraskar och hänför.

Jag trodde att jag aldrig skulle ge mig in i Souls-träsket, men under vårvintern har jag faktiskt spelat genom Elden Ring och tyckte, likt många andra, att det var en mästerlig upplevelse. Känslan när man till slut lyckas ”git gud” och slå ihjäl den där jobbiga bossen som man har stångat sig blodig mot i flera timmar är en drog som inte går att köpa för pengar. Så fort jag lade Elden Ring på hyllan i väntan på Shadow of the Erdtree uppstod ett soulsformat hålrum i mig. Föga anade jag att en liten eremitkräfta skulle flytta in.

Premissen är lika enkel som absurd. Protagonisten Kril är en eremitkräfta som bor i sitt skamfilade snäckskal på en strand långt borta från samhällets plikter och jäkt, tills en dag då en lånehaj dyker upp. Hajen bär med sig budskapet att Krils lilla grynna numera ingår i ett hertigdöme, och han har dessutom inte betalat skatt till hertiginnan. Således blir Kril hemlös när skalet går till utmätning, och vår uppgift är nu att ta tillbaka vårt hem.

<Uppladdad bildlänk>

Det är svårt att inte vara hemlös i den här ekonomin.

Den vilda jakten på skalet går genom ödemarker, slott, grottor och stadskärnor, och trots spelets gulliga utförande är Souls-klyschan om en långsamt döende värld där allt har gått åt helvete påtaglig redan från början.

Vi möts av en värld under vattnet där allt är nedskräpat. Vägarna kantas av cigarettfimpar istället för gatlyktor, husen är gjorda av mjölkpaket, och hertiginnans armé marscherar i rustningar gjorda av plastkorkar. Undervattenskrypen har anpassat sig till skräpet och byggt upp ett helt samhälle kring det, och i stället för souls eller runes använder man mikroplast som valuta. Skräpet har dock den fula egenskapen att det långsamt driver folket till vansinne...

<Uppladdad bildlänk>

Världen är full av skräp, men åtminstone får vi skratta åt eländet.

Redan från början står det klart att vi befinner oss i ett soulslike. Striderna består av klassiska hit-dodge-parry-block-mönster som vi är vana med från förr, och lär man sig inte att läsa fiendernas attackmönster redan från början är risken stor att man dör av ett eller två slag. Man märker omedelbart att detta ingalunda är ett enkelt spel. Souls-veteraner lär inte ha några problem, men för att locka in nya spelare i genren låter utvecklaren Aggro Crab dig välja vilken svårighetsgrad du vill spela på. Tappar du tålamodet fullständigt kan du ge Kril en pistol och helt enkelt bjuda din opponent på en gratislunch som anlöper brödluckan i 1500 knop.

Striderna är för det mesta följsamma, tajta upplevelser där kontrollerna reagerar precis som de ska. Ibland kan det vara svårt att få in en heal, och target lock-systemet plågas av buggar. Ibland vill det markera en krypskytt hundratals meter bort, trots att jag har ett monster långt innanför min komfortzon. Kameran har också en tendens att clippa genom omgivningen, och jag har dött mer än en gång på grund av omöjliga kameravinklar.

<Uppladdad bildlänk>

I double-dare you, mussel shucker.

Längs vägen finns också avfall som Kril kan använda som skal, och varje skal har magiska egenskaper som kan användas med spelets motsvarighet till mana: Umami. Likt rustningarna i andra Souls-spel delas skalen in i olika viktklasser, så en läskburk är exempelvis smidigare men svagare än en kokosnöt. Skalen tappas när man dör, men om du hittar ett skal du gillar särskilt mycket kan du teckna en försäkring för att få tillbaka det vid varje respawn.

Skalen kan pyntas med små fripassagerare som ger dig olika fördelar. Vad sägs till exempel om en anemon som boostar dina Umamikrafter, en havstulpan som ger dig bättre skydd, eller ett begagnat plåster som förbättrar din healing?

Livet på havsbottnen är mer eller mindre en öppen värld. Du kan återvända och utforska alla områden hur mycket du vill, och det finns hemligheter att hämta överallt. Med en fiskelina till hjälp har du en änterhake att svinga dig runt med, och Umami-krafterna kan hjälpa dig att ta dig in i hemliga områden. Det sistnämnda listade jag inte ut förrän jag var mer än halvvägs in i spelet, så det hade kunnat förklaras lite tydligare i en tutorial. Ett annat problem som jag märkte i den öppna världen är att man inte kan bläddra i kartan, den är låst till det område man befinner sig i. Det betyder också att man inte kan lägga ut kartmarkörer, och det tror jag många saknar.

Sist men inte minst vill jag lyfta fram bossarna. Milda makriller, vad bossarna är underhållande. Det märks att tolvmannastudion Aggro Crab har lagt mycket tid på att polera bosstriderna, och jag kände inte en enda gång att det var en omöjlig uppgift att komma vidare trots att jag dog 10–15 gånger i rad. Jag fick helt enkelt prova olika strategier med olika skal och se vad som funkade. Lyckoruset som uppstod av att fälla en boss var minst lika tillfredsställande som valfri boss i Elden Ring.

<Uppladdad bildlänk>

This kills the crab.

Another Crab’s Treasure är så bra att jag var tvungen att prisa det i en nästan tusen ord lång recension på en röd dag i maj. Är du en Souls-veteran kommer du att ha en kompetent och humoristisk utmaning framför dig. Är du Souls-nybörjare så är detta den perfekta instegsporten med låg tröskel till genren. Framför dig har du en drygt 20 timmar lång resa genom utmaningar, klurigheter, humor, hjärta och en rejäl känga till konsumtionssamhället.

Det här spelet är helt enkelt ett gulkdkorn i ett hav av skräp.

Another Crab's Treasure
4
Mycket bra
+
Charmen och humorn
+
Svårt, men tillgängligt för nya soulslikefans
+
Utforskandet - hemlisar överallt
+
BOSSARNA!
-
Ibland buggar sig kameran och target lock
-
Stundvis otydliga instruktioner
-
Kartan
Det här betyder betygen på FZ
  • Plattformar: Nintendo Switch, Playstation 5, Xbox One, Xbox Cloud Gaming, Microsoft Windows, Xbox Series X och Series S. Testat på PC.

  • Release: 2024-04-25

Grymt bra recension, tack för den

"Designat av Porsche", ooooh Jag började direkt kolla efter deras signum, vingen, och mycket riktigt så satt den där..."hörlurshängaren"
Otillräckligt med Porsche ändå...jag vill ha en skärm designad av Gilette så jag kommer upp i mach 3 när jag spelar.

Jaaa, en till butik där man kan köpa och ladda ner förevändningar till mikrotransaktioner, äntligen!