Inlägg av Mcgreag

Inlägg som Mcgreag har skrivit i forumet

Nemesis är ett av mina absoluta favoriter men vet inte om jag skulle rekommendera det till någon som är ganska ny i hobbyn.
Reglerna är egentligen inte så svåra men det är många små detaljer som det är väldigt lätt att göra fel på. Har du någon som kan lära dig är det lungt men om du bara tänker sätta sig med regelboken så kommer du att göra ett antal större och mindre fel som kan ha ganska stort effekt på din spelupplevelse.

Skrivet av Devan:

Såg trailern och nej den filmen va inte för mig, vill ha nånting som fokuserar på striderna, typ band of brothers.

Tror jag fick denna idén av tp bon trailern (ovan) där man i nån sekund ser ett fartyg och ett Japanskt bombflygplan, har dock inte kommit till det avsnittet än.

Men ja, en hel serie typ som band of brothers i anime form hade kunnat blivit grymt!

Om du inte redan sett den så kan jag rekommendera Zipang.

Sen finns ju också Konpeki no Kantai och Kyokujitsu no Kantai men har inte sett dom så kan inte säga hur bra dom är.

Blev lite Japansk kyckling curry i helgen.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Anime i ett nötskal iofs.

Mest shounen som jag bara i undantagsfall tittar på men även där är det inte äns i närheten av skrikandet i AoT.

Jag droppade den en bit in i säsong 2. Tröttnade på att karaktärerna inte kunde ha en normal dialog utan att stå och skrika åt varandra...

Skrivet av Freeman79a:

Finns Generals någonstans att köpa och spela? Faan vilka hundratals timmar jag la på det i Skirmish.

https://store.steampowered.com/app/2229870/Command__Conquer_G...

Missade på scrim frågan. Kom inte ihåg vilket som var vilket.

Är inte såld på art style. Är också försiktigt negativ till gameplay. För mig handlar Prince of Persia till 90% om plattformandet, striderna är bara ett onödigt ont. Och bra plattformande kräver bra designade platformspussel och det känns som att i ett rougelite som är uppbyggt av färdiga sektioner (som t.ex Dead Cells) kommer ha problem med att det blir reparativt. I Dead Cells funkar det eftersom fokus är på strider, inte hoppandet.
Men jag hoppas jag har fel.

Av det jag hittills sett som inte är uppföljare eller remake så verkar Shuumatsu Train Doko e Iku vara den mest intressanta.

Mantis Lords i Hollow Knight
Inte den svåraste bossen direkt men rytmen du får in under fighten är svårslagen och lägg till det den fantastiska presentationen och musiken.

Bartender
Spice and Wolf
Yuru Camp
Irregular at Magical High School

Är dom jag säkert kommer titta på. Sen blir det nog några till, antagligen baseball- och golfserien t.ex.

"Grundaren av utvecklaren"?

Skrivet av bearlindo:

En fråga, varför sandbox på både plus och minus?

Jag nämner det i recensionen. Det är en av spelets styrkor att du kan bygga som du vill men det är också en svaghet att det inte sätter några krav på dig. Spel av denna typ har för det mesta ett övergripande mål som allting går mot, i Factorio är det t.ex att skicka upp en raket. Men Rail Route saknar ett sådant mål. Det gör att du måste hitta på dina egna mål och utmana dig själv och det är inte alla som klarar av det.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Du har givetvis rätt. Asien har ju använt krut tidigt. Det jag menar var att vi har de tidiga skjutvapnen i form a musköter och även tidiga gattlingkanoner som västvärlden tog med sig.

Musköter introducerades av portugiserna ja men det var redan 1543 och inom bara några år hade inhemskt producerade flintlåsmusköter blivit standardvapen för japanska fotsoldater.

Dom var absolut inte någon nyhet på 1800-talet.

Vill bara säga att krutets intågande i Japan skedde över 300 år tidigare. Redan under Sengoku eran (ca 1500-1600) så var krutvapen dominerande.

Skrivet av Hanzo:

Va kul att läsa om era erfarenheter! Jag blir så sugen på att göra ett nytt besök!
Kul att så många som åtminstone 1 av 5 besökt Japan (av de som gått in på den här tråden vill säga)!

https://i.ibb.co/TBvthYP/gissagatan.jpg

Den här tog jag och grabben när vi promenera i 40-42 grader. Kan någon gissa gatan?
(Platsen står iofs i Kanji på flera ställen för de kanji-kunniga. Det gula parisehjulet är också en bra ledtråd).

Dotonbori i Osaka

Jag var där tre veckor i oktober/november förra året. Min mat post som länkades
1 vecka på Kyushu i söder mest i Fukuoka med omnejd men också en natt i onsen staden Beppu på östra sidan och dag i Saga provinsen med besök till Karatsu, TonTenTon feativalen i Imari och Team Labs utställningen på Mifuneyama Rakuen.

Sen en vecka i Osaka med två dagar i Kyoto, en på västra sidan med bambuskogen och absolut fantastiska Okochi Sanso Garden och en på östra sidan med geisha kvarteren och templen.
I Osaka blev det bland annat besök till slottet, Nipponbashi och Dotonbori (som Sotenburi från Yakuza spelen är baserar på)

Och sist en vecka i Tokyo med bland annat besök till Gundam Factory i Yokohama (som nu tyvärr stänger), Kabuki föreställning i Ginza, All Japan Fireworks Competition i Tsuchiura kejsar palatset, Shinjuku och mycket tid i Akihabara (vårt hotell låg av en slump 200m från Akihabara).

Hann bara med en bråkdel av allt jag ville göra så det blir en till resa om något år. Måste bara spara ihop lite mer pengar.

Skrivet av conthox:

Om man gillar detta kanske man också gillar "Mini Motorways" och "Mini Metro".

Det finns det viss overlap ja. Det är väl dock mest Rush Hour läget.
Endless är mer likt Shapez än ovan nämnda spel.

Rail Route - Tågklarering

Vem gillar inte tåg? Rail Route är ett tågspel som står ut från mängden genom att fokusera på en något underrepresenterad del av tåg genren, tågklarering (train dispatch). Spelet innehåller både manuell tågklarering men också ganska avancerad automatisering så gillar du spel som Factorio så finns det en god chans att du gillar Rail Route. En av utvecklarna har jobbat som tågklarerare och spelets gränssnitt är designat för att efterlikna moderna klareringssystem. Det ska dock inte ses som en simulator utan är lite mer gamifierat.

Spelet har tre spellägen. Rush Hour, Timetable och Endless. I vissa handlar det bara om att tågklarera men in andra får du dessutom bygga räls och sånt.

I Rush Hour kommer vågor av inkommande tåg som ska till olika destinationer. Du får en begränsad mängd spår och signaler och målet är att ta emot alla tåg utan för lång fördröjning och styra dom till sin destination så snabbt som möjligt, tiden går även när du pausar och under de sista vågorna blir det rejält stressigt. Det här är ett läge som jag personligen inte fann så intressant, jag föredrar att ta min tid att tänka.

I Rush Hour blir det lätt stressigt.

I Timetable så handlar det bara om tågklarering. Du får ett färdigbyggt system och tidtabell med inkommande tåg som ska till olika destinationer. Ditt jobb är att ställa signaler och växlar för att styra dom dit dom ska samtidigt som du håller reda på vilka tåg som har bråttom så du inte råkar blockera ett snabbtåg med ett långsamt godståg. Det hela kan ses som ett pussel där allt måste passa.

Det gäller att leverera alla tåg i tid.

Sen har vi Endless, det är det primära spelläget. Du börjar med två eller tre sammankopplade stationer, några förgenererade kontrakt och en mindre summa pengar. Du har ingen teknologi så i början måste du ställa alla växlar och signaler manuellt, men för varje tåg du levererar i tid så får du både pengar och XP. Pengarna kan användas för att utöka systemet med mer räls, signaler och fler stationer. XP används för att låsa upp olika teknologier så som signaler, sensorer, snabbare räls och fler tågtyper. Med rätt kombination av sensorer och signaler så kan allt automatiseras.

Det börjar enkelt

Men blir snabbt rätt komplicerat.

Tågen genereras av kontrakt från dina Conductor Office som du kan bygga vid stationerna. Säger du ja till ett kontrakt så får du först passa in tåget i din tidtabell så det inte krockar med andra, sen körs ett testtåg där du kan dubbelkolla så det inte är några problem. Säger du ja efter det så kommer tåget att fortsätta att återkomma varje timme.

Det finns 5 olika tågtyper indelade i 2 grupper. Två gröna, Commuter och Intercity och tre röda, Freight, Regional och Urban Transit.
De gröna är enklare där ett Commuter t.ex för det mesta går från A till B och sen tillbaka till A med ett stopp på varje station det passerar. Ett Regional och andra sidan kan går från A till B och tar sen en paus på 15-20min där om du inte vill blockera plattformen (och det vill du inte) så måste du parkera tåget någon annanstans och sen vidare från B till C och sen en paus till men under den här pausen måste du dessutom flytta tåget till en annan station för sista delen är från D tillbaka till A. Allt kan automatiseras men särskilt Regional kan vara rätt krångliga att få till.

Spelet har en story/tutorial i form av The Story of Jozic som tar dig genom början på Endless och också låter dig även prova på Timetable och Rush Hour. Början på denna story/tutorial finns som en Demo man kan testa, sök efter ”Rail Route: The Story of Jozic”. Många av de olika teknologierna har dessutom sin egen lilla tutorial men trots det kan det behövas både videos och guider för att förstå hur allt fungerar tillsammans. Är du van vid spel som Factorio så är det här inte någon nyhet.

Spelet kommer med ca 70 kartor fördelade över de olika spellägena men det kommer också med en robust karteditor och har stöd för Steam Workshop där det i skrivandets stund finns över 2000 kartor.

Så vad tycker jag om spelet? Jag gillar det, har jag nu ca 90 timmar i spelet och alla achivements. Att bygga ett system med flera hundra tåg som flyter utan större problem är en fantastisk upplevelse. Spelet är som bästa när du behöver bygga avancerade korsningar med tåg som går i alla riktningar och olika tågtyper som måste samsas.

Spelet är väldigt mycket en sandbox, i Endless finns ett system med 3 stjärnor, en för 20 gröna tåg per timme i tid, en för 20 röda och en för 60 totalt men det är ett mål som är väldigt lätt att uppnå. Om du fokuserar på effektivitet så kan du nå det med bara 2-3 stationer på under en timme och här har vi kanske spelet största styrka och problem. Spelet ställer inga krav på dig, det finns ingen simulerad efterfrågan och inget straff för att säga nej till ett kontrakt så det är väldigt lätt att bara fokusera på effektivitet men gör du det går du miste om det som gör spelet bra. Vill du få ut allt spelet har att erbjuda krävs det att du utmanar dig själv och det är något som inte är så lätt.

Spelet är inte buggfritt men utvecklarna är mycket aktiva på både steam forumet och på spelets discord och den absoluta majoriteten av buggarna som fanns vi släpp är redan fixade.
Spelet har stöd för Steam Deck men då jag inte äger någon kan jag inte svara på hur bra det fungerar.

Eftersom spelet har en Demo så är lätt att testa innan man köper. Demon är en bra representation av vad spelet erbjuder.

Rail Route
4
Mycket bra
+
Många timmars nöje
+
Sandbox
+
Givande automatisering
-
Avskalat
-
Sandbox
-
Fortfarande vissa buggar
Det här betyder betygen på FZ
  • Plattformar:Windos, MacOS, LInux: Steam, GoG

  • Release:2024-02-22

Arc System Works