Tänk först, släpp spelet sen

Robot
Tänk först, släpp spelet sen

Efter Helldivers 2-affären: Sony har en del självklarheter att lära sig.

#arrowhead, #helldivers-2, #psn, #sony, #steam


Medlem

"Äh, det kan vi fixa sen." är verkligen ett problem i industrin och en som inte borde tillåtas.

Folk brukar försvara detta med att moderna spel "är mer komplexa" än de var förr. Men om Stellar Blade kontroversen har bevisat något, så är det att det, i anno 2024, faktiskt går att släppa storspel i fullt spelbart skick, utan en massa patchar och joxandes i efterhand!

Medlem

KuSony likt många andra aktörer har ju bara blivit mer konsumentfientliga med åren. Det Sony vi såg förlöjliga Microsoft för dess snedsteg med Xbox One finns inte längre.
Nu börjar man fundera på om Sony om möjligt är ännu värre än Microsoft.

Om det är något detta spektakel bevisar är det att vi kunder fortfarande besitter någon form av makt även om många förlöjligar kunder som gör motstånd snarare än hjälper dem. För vem vill ha schyssta konsumentvillkor när man istället kan behandlas illa..

Medlem

Kan minnas fel men tror att Sony har pratat om att ha en egen launcher till PC så ett PSN konto kommer garanterat bli ett krav.

Självklar vill Sony ha tillgång till användardatan.

Medlem

Jag tycker SONY är bra på att jävlas ofta.
Som PC:spelare märker jag det när dom promt vägrar släppa sina spel till PC.
Men att i efterhand försöka göra så att deras spelarbas drabbas på detta sätt är ett nytt lågvattenmärke,vem tror dom att dom är.
Är dom inte rädda för att det blir bojkott av deras varor som typ har hänt med Ubisoft ock deras Connect,det kallas hybris i min bok ock brukar sluta illa.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Varför kan inte folk skriva om sanningen istället för att utelämna saker.

Psn kravet fanns dag ett, det har stått i trailers, på spelets steam sida och pc spelare dag ett fick knyta psn.
Sen uppstod server problem så Arrowhead tog tillfälligt bort psn kravet men det kom ändå upp en popup att psn behövdes när folk startade spelet.
Typ alla klickade bort det och bara ignorerade det.

Men har alltid varit att det skulle komma tillbaka.

Sen när psn skulle komma tillbaka så upptäcktes det att på steam inte varit regionslåst vilket borde varit.

Arrowhead meddelande att dom får kolla upp med Sony hur dom som bor i dom regioner ska lösas.

Tyvärr så saknar dagens gamers någon form av behärskning och klarar inte av att vänta några dagar och se vad som händer.

Men med allt som skett så vet vi om att pc spelare inte läser ordentligt om vad som krävs.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför kan inte folk skriva om sanningen istället för att utelämna saker.

Ja det är en bra fråga, varför kan du inte det?

https://x.com/PirateSoftware/status/1786653550241792410

Redaktör
Skrivet av Sten-greger:

Jag tycker SONY är bra på att jävlas ofta.
Som PC:spelare märker jag det när dom promt vägrar släppa sina spel till PC.
Men att i efterhand försöka göra så att deras spelarbas drabbas på detta sätt är ett nytt lågvattenmärke,vem tror dom att dom är.
Är dom inte rädda för att det blir bojkott av deras varor som typ har hänt med Ubisoft ock deras Connect,det kallas hybris i min bok ock brukar sluta illa.

Spelskaparna har all rätt i världen att välja hur de vill släppa sina spel, det är inte "att jävlas". Nintendo släpper ju ingenting till nåt annat än den egna plattformen, t.ex. Men i övrigt så har de gjort ett redigt dåligt pr-jobb här, ja.


signatur
Medlem

Vad en generell FAQ säger betyder inte mycket när allt annat om spelet antyder att man behöver ha psn.

Om ni på allvar tror att folk går in och kollar det men missar det på steam och popup ruta vid start av spelet så är det synd om er.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför kan inte folk skriva om sanningen istället för att utelämna saker.

Psn kravet fanns dag ett, det har stått i trailers, på spelets steam sida och pc spelare dag ett fick knyta psn.
Sen uppstod server problem så Arrowhead tog tillfälligt bort psn kravet men det kom ändå upp en popup att psn behövdes när folk startade spelet.
Typ alla klickade bort det och bara ignorerade det.

Men har alltid varit att det skulle komma tillbaka.

Sen när psn skulle komma tillbaka så upptäcktes det att på steam inte varit regionslåst vilket borde varit.

Arrowhead meddelande att dom får kolla upp med Sony hur dom som bor i dom regioner ska lösas.

Tyvärr så saknar dagens gamers någon form av behärskning och klarar inte av att vänta några dagar och se vad som händer.

Men med allt som skett så vet vi om att pc spelare inte läser ordentligt om vad som krävs.

Fast detta är ju endast Sonys fel. Allt detta skulle ju ha säkrats upp innan man drog igång det. De skulle ha kollat upp det med regioner och de skulle ha haft en färdig lösning för de som drabbades.
Inte bara köra igång. De hade ju knappast backat om folk inte hade klagat.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Spelskaparna har all rätt i världen att välja hur de vill släppa sina spel, det är inte "att jävlas". Nintendo släpper ju ingenting till nåt annat än den egna plattformen, t.ex. Men i övrigt så har de gjort ett redigt dåligt pr-jobb här, ja.

Jag håller med om att dom har rätten men tycker det är ett jävla sätt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför kan inte folk skriva om sanningen istället för att utelämna saker.

Psn kravet fanns dag ett, det har stått i trailers, på spelets steam sida och pc spelare dag ett fick knyta psn.
Sen uppstod server problem så Arrowhead tog tillfälligt bort psn kravet men det kom ändå upp en popup att psn behövdes när folk startade spelet.
Typ alla klickade bort det och bara ignorerade det.

Men har alltid varit att det skulle komma tillbaka.

Sen när psn skulle komma tillbaka så upptäcktes det att på steam inte varit regionslåst vilket borde varit.

Arrowhead meddelande att dom får kolla upp med Sony hur dom som bor i dom regioner ska lösas.

Tyvärr så saknar dagens gamers någon form av behärskning och klarar inte av att vänta några dagar och se vad som händer.

Men med allt som skett så vet vi om att pc spelare inte läser ordentligt om vad som krävs.

Spelarna har ju inte gjort något fel. Vänta tvingas vi alla göra oavsett om vi vill det eller inte.
Det i sig betyder ju inte att man inte kan visa vad man tycker under tiden.

Sony kunde valt att sluta sälja spelet tills dess att länkningen fungerade som förväntat, det gjorde man inte.
Sony kunde tänkt efter mer än två sekunder när det kommer till vilka regioner man säljer spelet till, det gjorde man inte.
Sony kunde krävt att man länkade sitt psn-konto även om länkningen inte användes temporärt, det gjorde man inte.

Medlem

"PSN finns inte i 177 länder"

"Länder" som

Gibraltar, Jersey, Brittish Indian Ocean Territory, Franska Guyana, Falklandsöarna, British Virgin Islands, US Minor Outliying Islands, Vatikanstaten, Wallis and Futana, "Unknown Country Code: XD", Mayotte, Franska Polynesien, Norfolk Island, Sankta Lucia, Northern Mariana Islands, Heard Island, McDonalds Island, Keeling Islands, Antarktis... osv osv.

Det är inte bra, men det finns ju grader i helvetet och "177 länder" låter väldigt mycket värre än det är.

De flesta där är inte ens länder utan mindre koloniala öar, och de länder som faktiskt är länder är mestadels diktaturer där Steam inte lär vara så tillgängligt ändå.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Asgan:

Fast detta är ju endast Sonys fel. Allt detta skulle ju ha säkrats upp innan man drog igång det. De skulle ha kollat upp det med regioner och de skulle ha haft en färdig lösning för de som drabbades.
Inte bara köra igång. De hade ju knappast backat om folk inte hade klagat.

Nu va det ju Arrowhead som stängde ner kravet pågrund av server strul.
Men med att det skulle komma tillbaka.

Det skulle varit låst på steam redan från dag ett självklart men tyvärr inte men det har löst nu.

Medlem

Alltså det är så jävla patetiskt att folk fortsätter att tjafsa emot om detta, när Arrowhead redan har gått ut och sakt klart och tydligt att felet ligger hos Sony och till viss del de själva, INTE spelarna.

Fallet är avslutat, det är en icke-debatt.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför kan inte folk skriva om sanningen istället för att utelämna saker.

varför kan du inte komma med källor på dina påståenden när du pratar om "sanning"? väntar fortfarande på källa på dina sanningar i den förra tråden...


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

"PSN finns inte i 177 länder"

"Länder" som

Gibraltar, Jersey, Brittish Indian Ocean Territory, Franska Guyana, Falklandsöarna, British Virgin Islands, US Minor Outliying Islands, Vatikanstaten, Wallis and Futana, "Unknown Country Code: XD", Mayotte, Franska Polynesien, Norfolk Island, Sankta Lucia, Northern Mariana Islands, Heard Island, McDonalds Island, Keeling Islands, Antarktis... osv osv.

Det är inte bra, men det finns ju grader i helvetet och "177 länder" låter väldigt mycket värre än det är.

De flesta där är inte ens länder utan mindre koloniala öar, och de länder som faktiskt är länder är mestadels diktaturer där Steam inte lär vara så tillgängligt ändå.

är det inte bättre att presentera alla 177 "länder" än ett fåtal som passar ditt narrativ?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

är det inte bättre att presentera alla 177 "länder" än ett fåtal som passar ditt narrativ?

För att inte tala om befolkningsmängden av dessa 177 länder.

Medlem
Skrivet av Issue:

varför kan du inte komma med källor på dina påståenden när du pratar om "sanning"? väntar fortfarande på källa på dina sanningar i den förra tråden...

Jag har skrivit ut vart informationen finns flera gånger att folk sen ignorerar eller inte läser visar problemet med dagens gamers.

Skriver en gång till så kanske du förstår, spel trailers, spelet sida på steam och popup ruta när man startar spelet nämner alla om psn krav i början.

Att folk sen inte klarar av läsa är inte Sonys fel utan det ligger på spelaren faktiskt.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Jag har skrivit ut vart informationen finns flera gånger att folk sen ignorerar eller inte läser visar problemet med dagens gamers.

Skriver en gång till så kanske du förstår, spel trailers, spelet sida på steam och popup ruta när man startar spelet nämner alla om psn krav i början.

Att folk sen inte klarar av läsa är inte Sonys fel utan det ligger på spelaren faktiskt.

Men det var ju inte ens det som frågan om källa gällde.. du sa att det är Steams fel att de har sålt spelet på marknader där PSN inte finns. Och då undrar jag vart du har källan för att Sony har meddelat Steam vilka marknader de ska sälja spelet på som Steam sedan struntat i. Så kom inte å snacka om sanningar hit och dit när du själv är full av fanboy-skit.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför kan inte folk skriva om sanningen istället för att utelämna saker.

Psn kravet fanns dag ett, det har stått i trailers, på spelets steam sida och pc spelare dag ett fick knyta psn.

Jag garanterar att en väldigt stor massa aldrig sett detta. Vet själv många som köper spel utan att kolla det då "Det är på Steam så spelas det via Steam etc". Dock gör det inte saken bättre men om det är "disabled" och tänkt komma borde det vara en popup i spelets första start samt en banner som ligger någonstans och inte är "intrusive" där det står "This will eventually happen".

De som köpt via GMG som är officiel partner till Steam och sen angett nyckeln har förmodligen aldrig sett något om det alls.

Skrivet av Neverwild:

Sen uppstod server problem så Arrowhead tog tillfälligt bort psn kravet men det kom ändå upp en popup att psn behövdes när folk startade spelet.
Typ alla klickade bort det och bara ignorerade det.

Den popup fanns ett tag(vet ej när den togs bort).
När jag började spela fanns den inte, för drygt 3 veckor sedan.
Såg den första gången på twitter.

Den stora massan som köper spel, läser inte reviews, är inte insatta i vilka konton som krävs etc. De postar nog inte heller reviews men att helt plötsligt (för dem) få krav om PSN, speciellt om de kanske inte ens kan skapa ett - Eller som personen i Ukraina som fick svar av Sony support att i deras land KAN du BARA skapa kontot via konsol. Det går inte via hemsidan vilket är helt sjukt.

Sen borde absolut personer vara "lugnare" men tyvärr så dras en stor massa folk som hänger på nätet med andra.
"Klard jag också ska klaga bara för att" Många hade ju inte ens spelet och klagade högljutt överallt.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Redaktör
Skrivet av Pihlbaoge:

"PSN finns inte i 177 länder"

"Länder" som

Gibraltar, Jersey, Brittish Indian Ocean Territory, Franska Guyana, Falklandsöarna, British Virgin Islands, US Minor Outliying Islands, Vatikanstaten, Wallis and Futana, "Unknown Country Code: XD", Mayotte, Franska Polynesien, Norfolk Island, Sankta Lucia, Northern Mariana Islands, Heard Island, McDonalds Island, Keeling Islands, Antarktis... osv osv.

Det är inte bra, men det finns ju grader i helvetet och "177 länder" låter väldigt mycket värre än det är.

De flesta där är inte ens länder utan mindre koloniala öar, och de länder som faktiskt är länder är mestadels diktaturer där Steam inte lär vara så tillgängligt ändå.

Men det viktigaste här är att Sony sålt ett spel som de sen är på väg att göra svårt/omöjligt att spela. Jag hade varit lika besviken som kund oavsett om jag bodde i Sverige eller Afghanistan.


signatur
Medlem
Skrivet av Issue:

Men det var ju inte ens det som frågan om källa gällde.. du sa att det är Steams fel att de har sålt spelet på marknader där PSN inte finns. Och då undrar jag vart du har källan för att Sony har meddelat Steam vilka marknader de ska sälja spelet på som Steam sedan struntat i. Så kom inte å snacka om sanningar hit och dit när du själv är full av fanboy-skit.

Har ingen källa på det men har du källa på att det är Sonys fel att steam sålt spel på marknad där psn inte finns.

Eftersom du gärna skyller allt på Sony så antar jag du då har källa på det.

Men samtidigt så har även spelare ansvar att kolla vad som krävs för spelet.
Dock vill ju ni frånta spelare allt ansvar vilket är konstigt.

Redaktör
Skrivet av Neverwild:

Har ingen källa på det men har du källa på att det är Sonys fel att steam sålt spel på marknad där psn inte finns.

Eftersom du gärna skyller allt på Sony så antar jag du då har källa på det.

Men samtidigt så har även spelare ansvar att kolla vad som krävs för spelet.
Dock vill ju ni frånta spelare allt ansvar vilket är konstigt.

Det är ju Sonys spel. De säljer det på Steam, även i länder där PSN inte finns - trots att de planerat att införa PSN-krav. Då känns det som att Sony bär ett stort ansvar.


signatur
Medlem
Skrivet av Taskman:

Jag garanterar att en väldigt stor massa aldrig sett detta. Vet själv många som köper spel utan att kolla det då "Det är på Steam så spelas det via Steam etc". Dock gör det inte saken bättre men om det är "disabled" och tänkt komma borde det vara en popup i spelets första start samt en banner som ligger någonstans och inte är "intrusive" där det står "This will eventually happen".

De som köpt via GMG som är officiel partner till Steam och sen angett nyckeln har förmodligen aldrig sett något om det alls.

Den popup fanns ett tag(vet ej när den togs bort).
När jag började spela fanns den inte, för drygt 3 veckor sedan.
Såg den första gången på twitter.

Den stora massan som köper spel, läser inte reviews, är inte insatta i vilka konton som krävs etc. De postar nog inte heller reviews men att helt plötsligt (för dem) få krav om PSN, speciellt om de kanske inte ens kan skapa ett - Eller som personen i Ukraina som fick svar av Sony support att i deras land KAN du BARA skapa kontot via konsol. Det går inte via hemsidan vilket är helt sjukt.

Sen borde absolut personer vara "lugnare" men tyvärr så dras en stor massa folk som hänger på nätet med andra.
"Klard jag också ska klaga bara för att" Många hade ju inte ens spelet och klagade högljutt överallt.

Enligt folk på diverse forum så har den popup aldrig tagits bort utan folk har fått upp den men bara klickat bort.

Sen om det varit nå knas med det så alla inte fått popup kan jag inte svara på.

Men dag ett pc spelare vart iaf tvungna att knyta psn innan server strulet skedde.

Det är det man stör sig på att folk vägrar inse att kravet faktiskt har funnits och folk tror Sony hittar på det nu.

Sen kan Sony och Arrowhead skött det bättre men det är en annan sak.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är ju Sonys spel. De säljer det på Steam, även i länder där PSN inte finns - trots att de planerat att införa PSN-krav. Då känns det som att Sony bär ett stort ansvar.

Både Sony och Steam har kunnat sköta det bättre men samtidigt har spelare också ansvar.

Planer att införa har ju funnits innan spelet släpptes och det va krav dag ett innan Arrowhead tog bort det pågrund av server strul, hur svårt ska det vara att förstå?

Min poäng har alltid varit att kravet har funnits sen innan spelet köptes men alla försöker få det att Sony i efterhand kommer med kravet vilket inte stämmer.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Jag tycker SONY är bra på att jävlas ofta.
Som PC:spelare märker jag det när dom promt vägrar släppa sina spel till PC.
Men att i efterhand försöka göra så att deras spelarbas drabbas på detta sätt är ett nytt lågvattenmärke,vem tror dom att dom är.
Är dom inte rädda för att det blir bojkott av deras varor som typ har hänt med Ubisoft ock deras Connect,det kallas hybris i min bok ock brukar sluta illa.

Är väl inte konstigare att Sony vill ha sina spel i sitt ekosystem.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har ingen källa på det men har du källa på att det är Sonys fel att steam sålt spel på marknad där psn inte finns.

Eftersom du gärna skyller allt på Sony så antar jag du då har källa på det.

Men samtidigt så har även spelare ansvar att kolla vad som krävs för spelet.
Dock vill ju ni frånta spelare allt ansvar vilket är konstigt.

Jag behöver inte bevisa att det är Sonys fel för jag har inte sagt att det är Sony fel, däremot har jag sagt att det rimligtvis borde ligga mer på Sony att berätta för Steam vilka marknader de ska sälja spelet på än att det ligger på Steam att kolla upp vilka marknader PSN finns på.

Du har däremot sagt att det är Steams fel, så du har något att bevisa för att backa upp din "sanning".

Jag beskyller inte Sony för allt, vart får du det ifrån? Är det lite jobbigt för dig nu så du känner att måste du beskylla mig för saker?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

är det inte bättre att presentera alla 177 "länder" än ett fåtal som passar ditt narrativ?

Vilket narrativ är det tänker du då?

Min poäng är att rent faktamässigt är det fel att påstå att det är 177 länder, för många, kanske till och med de flesta, på listan är inte länder. Jag vet inte riktigt vad det hade bidragit att lista alla 177 områden, det man kan konstatera med en snabb titt på listan och jämföra med antalet Steam-nedladdningar som skett i de listade områdena så är det inte speciellt många användare som berörs.

Skrivet av Tomas Helenius:

Men det viktigaste här är att Sony sålt ett spel som de sen är på väg att göra svårt/omöjligt att spela. Jag hade varit lika besviken som kund oavsett om jag bodde i Sverige eller Afghanistan.

Jo, det är ingen som säger något emot det. Det jag vände mig emot var snarare att det framställs som 177 länder men många av områdena är inte länder, och de som faktiskt är länder är länder där antalet spelare är väldigt lågt.

Tittar man på hur många kopior som är sålda i olika länder och regioner så är det ganska tydligt att en marginell del av spelarna befinner sig i någon av dessa 177 regioner.

När man säger att det försvinner från 177 länder och världen består av drygt 200 länder låter det som om 90% av spelarna blivit blåsta, men i själva verket handlar det om max någon procent av spelarna.

Det är inte bra såklart, men det är två väldigt olika magnituder.


signatur

Heja Blåvitt

Quake-konnässsör
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är ju Sonys spel. De säljer det på Steam, även i länder där PSN inte finns - trots att de planerat att införa PSN-krav. Då känns det som att Sony bär ett stort ansvar.

Kan förövrigt fortfarande inte köpa det där jag bor, även om nyheten har kommit om att de har tagit bort "kravet" tillsvidare på länkning av PSN konto.

Tycker det är konstigt att de tog bort att det krävdes en länkning från början, fixa problemet istället. Om de inte hade tagit bort länkningen så hade jag inte ens kunnat spela det från början.

När nyheten kom från Sony att nu var det dags och börja länka sina konton, var det första gången jag hörde det. Hade köpt spelet via HumbleBundle och där stod det inget om att en länkning av PSN var ett krav. Fick inte upp några notifikationer i spelet om PSN.

Tycker att informationsflödet både från Sony och Arrowhead gällande detta har varit jävligt dåligt, både borde vara mycket hårdare och tydligare på att vad som krävs. Visst, informationen fanns på Steams butiksida för Helldivers 2, men varför ska man in där och kolla när man redan har köpt spelet?

Tycker samt att Sony var lite tråkiga, de borde kräva PSN för spelet. Om de hade varit tydliga med att informera varje gång man loggade in om att det är ett krav på PSN, med det är på paus på grund av bla bla etc etc, så kanske folk inte hade varit lika sura. Sony kunde ge 1000 space bucks som en gåva om man länkade till PSN. Göra det mer intressant, Sony får lite, spelarna får lite. Kan Amerika trycka pengar så kan Sony trycka pengar i ett virtuell värld.

Många hissar flaggan och tror att de har vunnit, men varför ska Sony ge sig? Det gnälls i några veckor, och sedan kommer alla glömma bort det.

Hur som helst, förtroendet för spelt är tappat, kommer aldrig spela det här igen

123
Skriv svar