Baldur's Gate 3-bossen: "Girighet" orsaken till massuppsägningar i spelbranschen

Robot
Baldur's Gate 3-bossen: "Girighet" orsaken till massuppsägningar i spelbranschen

Efterlyser långsiktighet, lägre tempo och mindre girighet.

#baldurs-gate-3, #larian, #swen-vincke


Medlem

Swen Vincke är allas vårat facit i spelvärlden.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Förut var det cd projekt red som var spel industrins hjälte och har nu blivt som alla andra. Får hoppas att dom inte går samma väg.

Medlem

Mycket klokt och gäller alla brancher.

Medlem
Skrivet av Gutface:

Mycket klokt och gäller alla brancher.

Precis. Man kan höra det här då och då, men sällan av högt uppsatta chefer. Hatten av för Vincke och grattis till de som jobbar för en (vad jag utgår ifrån är) bra arbetsgivare.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Gen
Medlem
Skrivet av Gutface:

Mycket klokt och gäller alla brancher.

Exakt! Speciellt när ett ovanligt bra år sätter ribban för hur alla år framöver ska vara plus tillväxt vilket är omöjligt.

Medlem

God inställning. Problemet i grunden är väl att kreativa branscher är volatila och riskfyllda i en mättad marknad med hård konkurrens. Jag tror att kreativitet aldrig ska forceras och det blir lite av ett problem när man ska massproducera i en industri för annars går man i konkurs. Sedan bör inte själva vinsten försvinna ur bolagen eller till överbetalda chefer. Utan spara och i alla fall dra ned istället för att avskeda alla.

Världen tycks bli girigare och girigare på den lilla tid jag levt. Till och med när vi kämpade för mat och överlevnad delade man broderligt och man gav till sin granne istället för att roffa åt sig. Idag verkar miljonärer jämföra sig med mångmiljonärer som jämför sig med miljardärer. Miljonärer är fattiga i relativitet till miljardärer. Alla ska ha mer mer mer mer.

Medlem

Skönt att höra lite nykter prat om hur allt igentligen är. Är så trött på folk som skyller på saker som inte är helt genomtänkta från woke till hippies. Det sättet att tänka kommer verkligen att för sega dom yngre generationerna som har vant sig i att tänka svart eller vitt och igentligen inte vet vad dom pratar om när man börjar forska i det en smula. Folk som är mot woke företag hit och dit borde lära sig lite hur företag fungerar och inte dra fel oftast dumma slutsatser. Börjar själv att ge upp här snart kommer jag att tro att alla kvinnor som uttalar sig i media automatiskt är woke och att dom antagligen inte är värda det dom jobbar med på grund av woke kvotering(det är så enkelt att bara sluta tänka). Jag saknar verkligen vuxen världen jag växte upp i. Och tycker verkligen inte om den nutida "fördummandet" av samhället.

Medlem

"Baldur's Gate 3-bossen: "Girighet" orsaken till massuppsägningar i spelbranschen"

Är vatten blöt? Skiter björnen i skogen?

Medlem

Omöjligt, när besluten grundas i att man är ett börsnoterat företag. Låt hoppas att Larian förblir privatägda så att Swen inte behöver agera för ett värde på aktiemarknaden.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Skönt att höra lite nykter prat om hur allt igentligen är. Är så trött på folk som skyller på saker som inte är helt genomtänkta från woke till hippies. Det sättet att tänka kommer verkligen att för sega dom yngre generationerna som har vant sig i att tänka svart eller vitt och igentligen inte vet vad dom pratar om när man börjar forska i det en smula. Folk som är mot woke företag hit och dit borde lära sig lite hur företag fungerar och inte dra fel oftast dumma slutsatser. Börjar själv att ge upp här snart kommer jag att tro att alla kvinnor som uttalar sig i media automatiskt är woke och att dom antagligen inte är värda det dom jobbar med på grund av woke kvotering(det är så enkelt att bara sluta tänka). Jag saknar verkligen vuxen världen jag växte upp i. Och tycker verkligen inte om den nutida "fördummandet" av samhället.

Det du nämner tror jag är en reaktion till internet och den explosion av idéer att ta ställning till. Vi har haft oändliga kulturella revolutioner sedan ca 1800-talet som inte direkt nämns eller analyseras utan tas för givet.

När du möter människor från alla kulturer samtidigt, med massvis av nya idéer och en massa ny teknik blir människor simplistiska och generaliserande. Anledningen att folk tänker binärt eller svart och vitt är på grund av den komplexa värld de står inför. Problemet med människor är att inför varenda ting måste de ta ett beslut om de ska vara på ena eller andra sidan. Annars fallerar ens uppbyggnad av idéer i sin mentala bild av verkligheten. Du kan inte gå runt och tycka "njaaa" till allting. Utan du måste bestämma dig - av eller på. Ja eller nej. På samma sätt en dator funkar. 0 och 1. Den bygger inte världen på 0.3. Utan 0 och 1.

Och det gör människor nu i en större skala än någonsin speciellt eftersom vår kultur förändrats så radikalt. Vi får ett långt formulär med komplexa frågor som vi ska svara JA eller NEJ på direkt där inte ens vetenskapsmän kan ta en enkel ställning till längre. Sedan lägger du på stressade människor som oroar sig för ekonomi, trygghet och annat och de reagerar starkt på allting nytt.

Människor avskyr förändring.
Det finns alltid minst en anledning till varför människor beter sig som de gör och man bör alltid fråga sig varför.

Medlem

Enkelt att säga en sådan sak när man har ett hitspel. Får hur hans ord ser ut i framtiden.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Enkelt att säga en sådan sak när man har ett hitspel. Får hur hans ord ser ut i framtiden.

Det var faktiskt ganska sunda åsikter tycker jag.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Enkelt att säga en sådan sak när man har ett hitspel. Får hur hans ord ser ut i framtiden.

tänkte lite så också, men anledningen till att han har ett hitspel är ju för att dom tagit rätt beslut hela vägen, så han har väl rätt att "preacha" lite tycker jag.

Medlem
Skrivet av quadratis:

tänkte lite så också, men anledningen till att han har ett hitspel är ju för att dom tagit rätt beslut hela vägen, så han har väl rätt att "preacha" lite tycker jag.

Fast det där sa man väl också om CD Projekt Red och Blizzard en gång i tiden.

Medlem
Skrivet av TimeAndSpace:

Omöjligt, när besluten grundas i att man är ett börsnoterat företag. Låt hoppas att Larian förblir privatägda så att Swen inte behöver agera för ett värde på aktiemarknaden.

Precis detta. Samma sekund som ett bolag blir börsnoterat så är ju, på något vis, de ekonomiska resultaten (eller kanske snarare externa ”bedömare” om de ekonomiska resultaten) det enda som räknas. Kortsiktigt är det ju ett väldigt effektivt sätt för ägarna att få loss pengar, men långsiktigt så tycks det inte fungera speciellt bra för bolag inom spelutveckling. (Min egen amatörmässiga åsikt)

Medlem
Skrivet av Maysay:

Fast det där sa man väl också om CD Projekt Red och Blizzard en gång i tiden.

En gång i tiden gjorde de företagen precis vad Swen Vincke nu säger

Skribent

Jag läste det som att det var slutbossen i Baldur's Gate 3 som säger detta och tänkte att nu har jag missat något konstigt hemligt slut eller något.

Medlem
Skrivet av Querth:

En gång i tiden gjorde de företagen precis vad Swen Vincke nu säger

Ja?

Medlem
Skrivet av Maysay:

CDPR och blizzard hade rätt tankesätt och företagskultur en gång i tiden, och hyllades med all rätt för det då. nu är det swen's tur. ingen vet hur larian kommer hantera detta i framtiden, men just nu har dom rätt inställning, och hyllas med rätta för det, precis som CDPR och blizzard en gång gjorde.

Medlem
Skrivet av quadratis:

CDPR och blizzard hade rätt tankesätt och företagskultur en gång i tiden, och hyllades med all rätt för det då. nu är det swen's tur. ingen vet hur larian kommer hantera detta i framtiden, men just nu har dom rätt inställning, och hyllas med rätta för det, precis som CDPR och blizzard en gång gjorde.

Det var min poäng.

Medlem

Det finns en annan nyhet precis över att de jobbar med två nya spel. Om han faktiskt hade tyckt att det han säger gäller - så borde de inte anställa några fler personer, göra ett projekt och betala dubbla löner och gå ner i arbetstid - i stället för att göra två nya projekt när de gjorde ett tidigare.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om man får säga, det gäller inte bara i spelbranschen.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det var min poäng.

Att det är lätt att säga så för man har en hit?
Säger man tvärt om om man inte har en hit?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar