Sons of the Forest

Robot
Sons of the Forest

En semesterdröm kantad av... överraskningar. Ge den en chans!

#sons-of-the-forest


Medlem

Grym recension, tack!

Kul med bra betyg.

Lägger till det i min att-spela-lista.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bygga bas är kul, men inte så viktigt. Fast det är viktigt att ha kul!

Medlem

Ja detta med basbyggande kändes ju sådär, när spelet igentligen är ett sp/coop-äventyr. Inget fel med äventyret, men det var lite tråkigt att basbyggandet mer eller mindre är en gimmick, än tvång för att klara av spelet. Köpte det releasen och körde igenom hela spelet på ett lan. Fastän min fräna kritik, så var ändå lanet och spelet lyckat. Jag tycker väl att en svag 4:e eller en stark 3:a är det betyg som spelet förtjänar. Och ja, det är riktigt roligt å lira igenom detta med några man känner 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Tror faktiskt jag aldrig fått så starka minnen av co-op som jag fått först i The Forest och sen i Sons of the Forest. Definitivt högt upp på topplistan för 2023, fantastisk känsla i världsbygget. Nerv!

Jag råder er förresten att bygga rejäla nätverk av linbana runt ön. Det går att sätta start- och slutpunkt direkt mellan två punkter som spelet annars inte skulle tillåtit p g a avstånd. Det är en rätt magisk känsla att åka nattetid högt upp i luften, över allt som pågår under en och mellan två trygga punkter.

Missa inte detta om ni gillar co-op.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag hade roligare med ettan. Tyckte bättre om storyn.
Tvåan var okej men rörig.

Medlem

Kanske ska ge det en chans igen nu när 1.0 kommit
Appropå såna här spel så hoppas jag på en uppföljare eller liknande till Green Hell.

Medlem

Tycker själv att Nightingale ser intressantare ut, men väntar nog ett tag med tanke på kritiken det fått. Är ju dock EA så mycket lär ju förbättras med tiden. Just nu har jag jävligt kul i Enshrouded med frugan så lär vänta med köp.

Medlem

Håller mig kvar i Enshrouded, basbyggande och uppdrag som passar mig.

Medlem

Riktigt tråkigt att dom inte fick ply på att känna det är viktigt att bygga en bas.

Medlem

Har inget emot att man inte är tvingad att bygga en bas utan kan hålla det primitivt.
Var samma i första subnautica.
Om man ville kunde man bygga värsta undervattensbasen eller så kunde man hålla det basic bara med att bygga dom funktioner som behövdes.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Värdelöst med spel där man kan bygga bas men så spelar det ingen roll för hur bra man klarar sig i spelvärlden. Det är så synd.

Detta gäller ju inte bara Sons of forest utan tyvärr de flesta crafting- och survivalspel som är bra i övrigt.


signatur

Memento Mori

Medlem

Ni som säger att basbyggandet inte spelar någon roll missar tyvärr en stor del av upplevelsen i såna här spel. Man måste tillåta sig att leva sig in tillräckligt för att vilja bygga ett seriöst skydd mot alla hot som finns på ön (i det här fallet). Tillåter man sig landa, och smälta intrycken från en exkursion får man ut så mycket mer av spelet.

Vi hade t ex en start- och landbana med ljus på taket på en av våra huvudbyggnader. Från den kunde vi sen flyga överallt.

Jämfört med ettan så har man ju här dessutom två NPC:er som utvecklas successivt genom spelets gång. Virginia går från livrädd till att mer och mer lita på en, och till slut bor båda två i ens bas.

Det finns mycket mer att hämta om man bara låter bli att rusa igenom alla grottor etc mot slutmålet.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

RmK
Medlem
Skrivet av jonis:

Ni som säger att basbyggandet inte spelar någon roll missar tyvärr en stor del av upplevelsen i såna här spel. Man måste tillåta sig att leva sig in tillräckligt för att vilja bygga ett seriöst skydd mot alla hot som finns på ön (i det här fallet). Tillåter man sig landa, och smälta intrycken från en exkursion får man ut så mycket mer av spelet.

Vi hade t ex en start- och landbana med ljus på taket på en av våra huvudbyggnader. Från den kunde vi sen flyga överallt.

Jämfört med ettan så har man ju här dessutom två NPC:er som utvecklas successivt genom spelets gång. Virginia går från livrädd till att mer och mer lita på en, och till slut bor båda två i ens bas.

Det finns mycket mer att hämta om man bara låter bli att rusa igenom alla grottor etc mot slutmålet.

Jag älskar basbyggande i survival spel, har väl loggat 200+ timmar av endast det i Valheim och samma i Conan Exiles men det är fruktansvärt dåligt byggsystem i både Sons of the Forest och första spelet så om det är något spel man ska skippa byggandet så är det detta.

Medlem

Jag blev besviken när jag testade det; jag började spelet med förväntningen att jag skulle bygga en bas och ha en ordentlig progression, men hela den aspekten verkade mer eller mindre meningslös. Det är mer ett utforskningsspel än ett överlevnad/crafting spel.

Medlem

Blir inte spelet svårare för varje dag som går?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Freakon:

Grym recension, tack!

Kul med bra betyg.

Lägger till det i min att-spela-lista.

Tack själv!

Skrivet av Najkan:

Bygga bas är kul, men inte så viktigt. Fast det är viktigt att ha kul!

Det är helt sant! Därav att det får både plus och minus.

Skrivet av vbgbasse:

Ja detta med basbyggande kändes ju sådär, när spelet igentligen är ett sp/coop-äventyr. Inget fel med äventyret, men det var lite tråkigt att basbyggandet mer eller mindre är en gimmick, än tvång för att klara av spelet. Köpte det releasen och körde igenom hela spelet på ett lan. Fastän min fräna kritik, så var ändå lanet och spelet lyckat. Jag tycker väl att en svag 4:e eller en stark 3:a är det betyg som spelet förtjänar. Och ja, det är riktigt roligt å lira igenom detta med några man känner 😁

Enig! En svag fyra var precis vad det fick av mig.

Skrivet av jonis:

Tror faktiskt jag aldrig fått så starka minnen av co-op som jag fått först i The Forest och sen i Sons of the Forest. Definitivt högt upp på topplistan för 2023, fantastisk känsla i världsbygget. Nerv!

Grottorna i det första spelet är nog det mest minnesvärda jag upplevt i co-op väg. Inte riktigt samma upplevelse i Sons, men det beror mer på att man ju redan "been there, done that" än något fel på spelet.

Skrivet av Molotov:

Har inget emot att man inte är tvingad att bygga en bas utan kan hålla det primitivt.
Var samma i första subnautica.
Om man ville kunde man bygga värsta undervattensbasen eller så kunde man hålla det basic bara med att bygga dom funktioner som behövdes.

Det är väldigt stor skillnad på Subnautica och Sons. I Subnautica har man starka incitament att bygga en bas. Sedan är det fritt hur stor/liten man vill göra den, men att bygga en bas är mer eller mindre ett måste av spelmekaniska anledningar. I Sons of the Forest finns det ingen anledning att bygga en bas över huvud taget, annat än för nöjes skull. Man har noll fördelar av en bas, och det påverkar inte ens progression alls.

I 1.0 har man förvisso lagt dit risken att man bir väckt i natten av några mutanter som snubblar över en om man ligger och sover i det vilda men... meh.

Skrivet av Najkan:

Blir inte spelet svårare för varje dag som går?

Jag vet inte om det är varje dag, men fienderna blir gradvis fler till antalet, får bättre utrustning och farligare mutanter börjar dyka upp även utanför grottorna.

Medlem

Spelade igenom det i tidigt skede och gillade det. Funderar starkt på att köra igenom det igen för att se allt nytt de lagt till.

Medlem

Jag som tyckte AIn var över medel. Navigerar skogen riktigt bra och hjälper till. Kannibalerna beter sig ju alla annorlunda också vilket fick dem att kännas levande.

Medlem
Skrivet av jonis:

Tror faktiskt jag aldrig fått så starka minnen av co-op som jag fått först i The Forest och sen i Sons of the Forest. Definitivt högt upp på topplistan för 2023, fantastisk känsla i världsbygget. Nerv!

Jag råder er förresten att bygga rejäla nätverk av linbana runt ön. Det går att sätta start- och slutpunkt direkt mellan två punkter som spelet annars inte skulle tillåtit p g a avstånd. Det är en rätt magisk känsla att åka nattetid högt upp i luften, över allt som pågår under en och mellan två trygga punkter.

Missa inte detta om ni gillar co-op.

Har spenderat väldigt många timmar på just detta, började med några stycken men blev beroende av att bygga och kunde inte slita mig fören jag i princip kunde åka över halva kartan

Medlem

@abso Haha, precis. Rejält tillfredsställande.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar