Rapport: Embracers misslyckade 21-miljardersaffär var med Savvy Games

Robot
Rapport: Embracers misslyckade 21-miljardersaffär var med Savvy Games
Medlem

Så man ville köpa in sig i Saudiarabiens public investment fond (PIF) med pengar från PIF? Så att man i slutändan är mer beroende av PIF?

Savvy games group är en del av PIF för den som inte vet.

Medlem

Jag är nyfiken på vad som fick affären att brista. Savvy skulle ju investera nästan 40 miljarder dollar i olika spelprojekt, utgivare m.m., så de två miljarder dollar man i så fall skulle investera i/med Embracer var förhållandevis lite pengar.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Ursäkta eventuell ignorans, men är inte Savvy (Saudi) en stor stakeholder i Embracer?
Varför skulle de i så fall dra sig ur en affär där de själva är stakeholders, det bör ju ligga i deras intresse att öka värdet på Embracer...

Foliehatt på: Om inte Savvy är besvikna på Embracer och vill dra sig ur bolaget/begränsa sitt engagemang där. I så fall är det ett stort yikes.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Skribent

Småstädning i tråden. Vi skippar laddade sidospår som oundvikligen kommer att urarta i pajkastning.

Medlem

"Jag har läst och orkar inte leta upp källan" - men visst skulle Saudi dra ner på sina mer vidlyftiga investeringar? De har ju också insett att oljan inte kommer kunna sälja i oändlighet.

Medlem
Skrivet av Hullken:

"Jag har läst och orkar inte leta upp källan" - men visst skulle Saudi dra ner på sina mer vidlyftiga investeringar? De har ju också insett att oljan inte kommer kunna sälja i oändlighet.

Det är därför PIF existerar. För att kunna dra in pengar på annat än olja.
Eftersom Savvy äger delar av Nintendo, Microsoft, Embracer med flera och öronmärkt 40 miljarder dollar till ytterligare investeringar så tror jag inte att de slutat investera i gaming.

Hittar i alla fall inget om att det ska sluta investera. Men kan vara blind (jag är bra på det )

Medlem

Inte för att vara sån, det kanske må vara en stor affär och bra för Embracer och deras investerare men hur bra är det att Saudi får mer inflytande, not so much.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Inte för att vara sån, det kanske må vara en stor affär och bra för Embracer och deras investerare men hur bra är det att Saudi får mer inflytande, not so much.

Marknaden tyckte ju annorlunda


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Jesus och detta tankande de aktien över. Vilken jävla nothingburger som gjorde att de tankade massa spelprojekt.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Marknaden tyckte ju annorlunda

Marknaden skulle ju inte ha något emot om det var mördarprinsen själv som köpte in sig.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Jesus och detta tankande de aktien över. Vilken jävla nothingburger som gjorde att de tankade massa spelprojekt.

Marknaden söker ju bara pengar, den skiter i både jesus och ökenprinsar så länge det finns pengar att plocka hem.

Det som förvånar mig mera är att Wingefors tidigare har pratat om att han inte vill sälja bort företaget (om jag inte missförstått) till kineser och amerikaner, men araber går visst bra nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Marknaden söker ju bara pengar, den skiter i både jesus och ökenprinsar så länge det finns pengar att plocka hem.

Det som förvånar mig mera är att Wingefors tidigare har pratat om att han inte vill sälja bort företaget (om jag inte missförstått) till kineser och amerikaner, men araber går visst bra nu.

Vad är det för fel på Araber?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för fel på Araber?

Nja, det var väl så att wingefors ville behålla företaget i sverige, men i slutändan blir det kanske inte så. Man får väl se. Det är ju inget SBB direkt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Marknaden skulle ju inte ha något emot om det var mördarprinsen själv som köpte in sig.

Visst är det så. Vill man ha (mer) etiska bolag finns det nog alternativ till Embracer.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Kan inte koranbränningar ligga till grund för detta? Eller hade den diskussionen inte startat i maj? Hmm 🤔


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Kan inte koranbränningar ligga till grund för detta? Eller hade den diskussionen inte startat i maj? Hmm 🤔

Tänkte precis samma sak.

1
Skriv svar