Rekordbillig direct drive-ratt – 400 euro för Fanatec CSL DD-startpaket

Robot
Rekordbillig direct drive-ratt – 400 euro för Fanatec CSL DD-startpaket
Medlem

Har suttit på lunchen och kollat det tråkiga är väl att ingen ratt stödjer xbox i de paketen.

Medlem

-Ja namnet är felstavat i rubriken


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Har suttit på lunchen och kollat det tråkiga är väl att ingen ratt stödjer xbox i de paketen.

Eller ps5. 😞


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Eller ps5. 😞

Rattarna stödjer PS men inte basen.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Har suttit på lunchen och kollat det tråkiga är väl att ingen ratt stödjer xbox i de paketen.

Båda länkade paketen står som "Xbox ready", vet inte om det är något annat stöd som behövs där.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Båda länkade paketen står som "Xbox ready", vet inte om det är något annat stöd som behövs där.

Läser man står det att du behöver köpa en Microsoft xbox licensierad ratt för att få den funktionaliteten.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Läser man står det att du behöver köpa en Microsoft xbox licensierad ratt för att få den funktionaliteten.

Kollade delarna i BMW-paketet nu. Fint ändå att de säljer ett paket med en Xbox-kompatibel rattbas och Playstation-kompatibel ratt.

Redaktör
Skrivet av Sur Apan:

Har suttit på lunchen och kollat det tråkiga är väl att ingen ratt stödjer xbox i de paketen.

Skrivet av kebbe:

Kollade delarna i BMW-paketet nu. Fint ändå att de säljer ett paket med en Xbox-kompatibel rattbas och Playstation-kompatibel ratt.

Luktar lagerrensning. Surt, men köper man för pc så spelar det ingen roll.

Skrivet av Zymac:

<Uppladdad bildlänk>

-Ja namnet är felstavat i rubriken

Haha, aj! Jäklar vad dubbelkorrupta vi är!


signatur
Medlem
Skrivet av kebbe:

Kollade delarna i BMW-paketet nu. Fint ändå att de säljer ett paket med en Xbox-kompatibel rattbas och Playstation-kompatibel ratt.

😀

Ni som kan rattar vad skall man ha för ”ställning” som orkar med en klenare DD ratt maxgaming har någon för en tusing men det kanske inte räcker till.

Har förstått att skrivbordsfästen är sådär och jag var inte plats i lägenheten för en dedikerad ställning med rallystol.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Rattarna stödjer PS men inte basen.

Jag kör med CSL Elite som är en föregångare till den som diskureras i denna tråden/nyheten, och nu är det något år sedan jag köpte den men då minns jag att Playstation hade sin begränsning i att basen måste vara kompatibel för att fungera medan Xbox krävde att ratten måste vara kompatibel. Så i mitt fall blev det en CSL Elite samt att jag köpte till en xbox-ratt och därigenom kan jag bara byta ratt beroende på vilket format jag vill spela på. Hade jag däremot köpt en Xbox-bas hade jag varit låst till Xbox/PC.

Det kan ju vara värt att undersöka om det fungerar likadant med direct drive om man köper en PS-bas+PS-ratt och kompletterar med en Xbox-ratt.

Skrivet av Sur Apan:

😀

Ni som kan rattar vad skall man ha för ”ställning” som orkar med en klenare DD ratt

Nu har jag inte en DD ratt, men jag kör med Next Level Racings wheel stand. Bortsett från att det knarrar lite ibland när jag lirar så tycker jag det är en stabil lösning, dessutom går den dels att vika ihop så man kan ställa undan den när den inte används och dels är den modulär så att man kan koppla på stol, växellåda osv längre fram om man vill bygga ut den.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

😀

Ni som kan rattar vad skall man ha för ”ställning” som orkar med en klenare DD ratt maxgaming har någon för en tusing men det kanske inte räcker till.

Har förstått att skrivbordsfästen är sådär och jag var inte plats i lägenheten för en dedikerad ställning med rallystol.

Jag kör CSL DD 8nm monterat på skrivbord (skrivbordet är väggmonterat). Funkar strålande. Går snabbt att montera och nedmontera. För att stolen inte ska rulla iväg när jag trycker på bromsen så har jag låsbara hjul, typ dessa hjul.

Redaktör
Skrivet av Sur Apan:

😀

Ni som kan rattar vad skall man ha för ”ställning” som orkar med en klenare DD ratt maxgaming har någon för en tusing men det kanske inte räcker till.

Har förstått att skrivbordsfästen är sådär och jag var inte plats i lägenheten för en dedikerad ställning med rallystol.

Du bör sätta den i nåt som är stabilt, annars finns risk att de fina nyanserna i skaket går förlorade. Och det är ju bland annat det man betalar för med en DD-ratt.

Jag har dålig koll på cockpits, sätter dem i (stabila) bordsskivor. Med det billiga bordsfästet i plast tappar man en del känsla, det är för vekt. Så jag har köpt metallfästet, tycker det funkar mycket bättre. Gäller CSL DD- och GT DD Pro-basenheterna (de är i princip identiska, bara att den senare även funkar med PS).


signatur

Fick mitt kit i måndags Z kör med Fanatec DD PS-basen (+ 8nm boosten) för att det skall funka med PS5:an, McLaren-ratten (för att få det att funka på Xboxen, CSL-elite-pedalen samt Playseat Challenge (stolen funkar fan plus tar ingen plats).

Medlem

För oss som är utförsäkrade\arbetslösa eller lever på existensminimum av olika anledningar är ca 4500kr fan inte billigt! Snudd på en fantasi-summa för en fattig...!!

Medlem

Så då har jag köpt min första ratt slutsumman med bara grundpaketet och swedbanks avgifter blev 5125kr/433,7€ med frakt man får nog säga att den är ”billig” hoppas bara den nu är prisvärd.

Redaktör
Skrivet av Tjobbing:

För oss som är utförsäkrade\arbetslösa eller lever på existensminimum av olika anledningar är ca 4500kr fan inte billigt! Snudd på en fantasi-summa för en fattig...!!

Fasen vad trist, hoppas du får ordning på det. Men när man skriver att nåt är "billigt" är det alltid i relation till ordinarie pris, inte till varje individs ekonomiska situation.

Skrivet av Sur Apan:

Så då har jag köpt min första ratt slutsumman med bara grundpaketet och swedbanks avgifter blev 5125kr/433,7€ med frakt man får nog säga att den är ”billig” hoppas bara den nu är prisvärd.

Kul, hoppas du blir nöjd! Och tack för info om totalpriset.


signatur
Medlem

Har spanat på den också... men känner att jag vill ha 8nm-varianten den dag jag uppgraderar, samt då vill jag också ha en F1-ratt för det är det jag spelar mest, och då behöver jag nog också en ny mer robust racingstol... ni fattar, det drar iväg

Får snällt vänta ett tag mao.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Så nu är allt på plats efter lite strul med fästet och efter några timmas spelande kan jag bara säga att oj de här var jag inte beredd på.

Kan börja med att säga att jag inte är jätte impad över fanatechs programvara och drivrutiner och tiden det tog att dra igång allt 2023 borde saker och ting funka bättre utan att behöva installera om och återställa saker flera gånger innan prylarna blir detekterade.

Sedan drog jag igång ny inköpta Assetto corsa och Assetto corsa competizione för att testa några var väl medveten om att jag på en bra dag inte är något vidare eller rent ut sagt halvkass på bilspel.

Men jäklar vilken känsla det gav att fega runt på diverse banor, modigare och modigare blev jag vilket allt som oftast resulterade i brutala avkörningar eller lite bättre tid. Bar på de timmarna jag körde lörde jag mig känna vägen bättre och på så sätt hittade bättre positioner med bilen.

Sedan blev det project cars 2 som jag inte kom överens med när jag köpte det för några år sedan. Men nu blev det mer intuitivt och lättare klarade även av att vinna några gånger som med handkontroll kändes stört omöjligt med vissa fordon vad jag kommer ihåg.

Så blev det efter mycket forum läsande och youtubande för att en få igång det dags att testa på Horizon 5…. Tur att jag inte började med det då hade jag nog tyckt att det här med ratt var överskattat och ovärt. Icke responsivt gick att få bättre med inställningar samt att så fort man kom ut och körde offroad blev det typ ospelbart inte bara för att man fick sladd för allt ibland helt inkonsekvent men det värsta var nog hur forcefeedbacken var implementerat och att fajtas med ratten samtidigt som den skakar så fingrarna domnande bort var ingen höjdare. Fick även stryk av ai på svårighetsgrad jag tidigare enkelt spöat så snabbt gick det inte heller.

Dagens slutsats blev att jag har mycket att lära och då passar grundpaket mig bra för om jag senare vill utveckla med manuell växling, ny ratt eller starkare motor så finns möjligheten där.

Såg även att de har rea på typ alla racing spel som intresserar mig på Steam idag till den 13/7 så det blir nog något mer som läggs till i det redan alltför stora biblioteket.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fasen vad trist, hoppas du får ordning på det. Men när man skriver att nåt är "billigt" är det alltid i relation till ordinarie pris, inte till varje individs ekonomiska situation.

Kul, hoppas du blir nöjd! Och tack för info om totalpriset.

Du menar att när du skriver att nåt är "billigt" är det alltid i relation till ordinarie pris, eller? 400 euro är ett rimligt pris eller ett skäligt pris för varan!? En vara kan vara billig eller dyr men ett pris måste vara lågt eller högt!?

Redaktör
Skrivet av Tjobbing:

Du menar att när du skriver att nåt är "billigt" är det alltid i relation till ordinarie pris, eller? 400 euro är ett rimligt pris eller ett skäligt pris för varan!? En vara kan vara billig eller dyr men ett pris måste vara lågt eller högt!?

Jag menar att ”billigt” ska ses utiftån vad ordinarie pris är, inte vad alla tjänar. Alltså: om en ratt prissänks t.ex. 30 procent så är den billig.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag menar att ”billigt” ska ses utiftån vad ordinarie pris är, inte vad alla tjänar. Alltså: om en ratt prissänks t.ex. 30 procent så är den billig.

Hur fan kan en Rolex för 250,000kr nedsatt med 90% av ord pris vara billig? Priset är lågt men att kalla den billig är subjektivt!! Hahaha vet inte varför det här irriterade mig? Ha en bra sommar!

1
Skriv svar