Att skumma igenom FZ idag gör mig deprimerad…

Medlem
Att skumma igenom FZ idag gör mig deprimerad…

Ja vad säger man.

Ubisoft stänger ner The Crew som folk har betalat för samtidigt som de förväntar sig att du ska betala 1500kr för den bästa versionen av deras nya Star Wars spel…

Microsoft stänger ner studios till höger och vänster. De refererar till ”AAAA” numera vilket i min bok känns fel när ”AAA” börjar kännas som ett skällsord. För många kockar i en alldeles för dyr soppa som måste ge avkastning men bara gör kunder förbannade. Starfield spelade jag inte klart. Redfall var skit. State of decay 3 och Fable är försvunna.

Någon slipsnisse på EA säger att nästa Battlefield kommer att bli ”fantastisk live service” medan alla fortfarande känner av besvikelsen över deras senaste BF. Mass Effect syns inte till.

EA fortsätter att släppa sportspel för tusen spänn som knappt förändras för att de har dödat sina konkurrenter och inte behöver utvecklas medan massa okritiska unga fotbollsfans spelar FUT eller motsvarande år ut och år in…

Hela industrin vacklar känns det som. Det finns inget just nu som intresserar mig.

Är det någon som orkar muntra upp mig eller bara hjälpa till att klaga?

Medlem

Vänder nog så småningom, görs väl ändå rätt många bra indiespel och så. En tröst för mig är att jag har så jäkla många spel i backloggen och spel jag gärna kör om att det egentligen inte skulle behöva komma några fler nya spel på säkert tio år utan att jag skulle få speltorka, haha.

Medlem

Tyvärr barkar det ju åt att vi går till en ny spelkrasch, för mycket industri och för lite innovation gör att det blir mycket säkra kort för att säkra cashen till cheferna innan studion måste lägga ned. Det finns ju lite hopp här och där dock, så allt är ju inte becksvart över... men visst är det mest inom indie-sektorn som sticker ut som det lilla ljuset i mörkret.

Medlem

Här är några av spelen som släpptes 2007:

”Super Mario Galaxy, Call of Duty 4: Modern Warfare, Halo 3, God of War II, Team Fortress 2, Metroid Prime 3: Corruption, Final Fantasy Tactics: War of the Lions, Guitar Hero III: Legends of Rock, Half-Life 2: Episode Two, and Lego Star Wars: The Complete Saga. New intellectual properties included Assassin's Creed, BioShock, Crysis, Mass Effect, Portal, Rock Band, Skate, The Darkness, The Witcher, and Uncharted.”

Hur känns kreativiteten, kvaliteten och stabiliteten 2024 om du jämför med detta?

Releasehästryttare
Skrivet av Gertzy:

Tyvärr barkar det ju åt att vi går till en ny spelkrasch, för mycket industri och för lite innovation gör att det blir mycket säkra kort för att säkra cashen till cheferna innan studion måste lägga ned. Det finns ju lite hopp här och där dock, så allt är ju inte becksvart över... men visst är det mest inom indie-sektorn som sticker ut som det lilla ljuset i mörkret.

No!

Spelindustrin är för stor för att inte klara sig nu, 80 talets spelindustri va ju bara 1% av vad den är nu.

Medlem

Ibland finns det bara två ord som klarar av att beskriva hur man känner för dagens spelindustri, och ibland kanske man säger dem lite skämtsamt. Men inte idag.
Avgå alla!

Medlem

Det finns ETT företag som ger en hopp. Nintendo. Gör lika roliga och charmiga spel som dom alltid har gjort. Och de är fortfarande lika roliga att spela. ett och annat 'helt okej' PC spel lite här och var, men annars håller jag med.

Jag tycker spelvärlden är större, roligare och bättre än någonsin, så jag håller verkligen inte med dig! Det finns ett större utbud och variation av spel än någonsin förr, det görs så mycket intressanta grejer överallt att det är omöjligt att keep up med allt. Allt är inte perfekt direkt, men det finns så många guldkorn. Hoppas du återfår tilltron till spelandet igen!

Medlem

Ser nog gärna att "AAA Industrin" krashar då spel från EA, Ubisoft och alla giganter inte intresserat mig på många år.
Finns mycket bra spel som släpps hela tiden.
Ni måste vända blicken från era kända spel IPn osv dom har EA mm bara trasat sönder med åren.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Gertzy:

Tyvärr barkar det ju åt att vi går till en ny spelkrasch, för mycket industri och för lite innovation gör att det blir mycket säkra kort för att säkra cashen till cheferna innan studion måste lägga ned. Det finns ju lite hopp här och där dock, så allt är ju inte becksvart över... men visst är det mest inom indie-sektorn som sticker ut som det lilla ljuset i mörkret.

Vansinne, vi är inte ens i närheten av en spelkrasch. Förstår inte all denna doom and gloom som är så vanlig på den här sajten. Medhåll dock om att indie-utvecklarna idag levererar hur sjukt mycket spelvärda grejer som helst.

Medlem

Skit i nya spel. Kör någon av de tusentals gamla spel som finns. Seiken Densetsu 3 English på SNES till exempel.

Medlem

Känns för min del mest som att det är den amerikanska spelindustrin som krisar.

Testpilot

Har bara spelat ett spel från i år. Tittar mest bakåt, hittar intressanta spel jag inte har spelat sedan tidigare. Kanske spelar om något äldre spel. Inväntar reor.

Förstår att spelbranschen hade kört i diket om alla var som mig men personligen påverkar jag inte alltför mycket av allt konstigt som sker i branschen just nu.

Medlem

Precis som Devan säger så är industrin för stor för att kunna krascha. Skulle behöva bli 10gg värre för att det ens ska bli tal om en krasch.

Tyvärr så är det vårt fel att det har blivit så här. FOMO gör att vi accepterar för mycket skit.

Något jag tycker är ganska tråkigt är att spelmedia idag består av så otroligt mycket bevakning av själva industrin i sig. Väldigt mycket fokus på chefer, siffror, ekonomi, kontroverser.

Väldigt mycket fokus på det negativa.

Jag brukar lyssna på podden speljuntan men den borde byta namn till gnälljuntan för det är alltid 30 minuter negativitet om spelindustrin.

Det är lite som med vanliga nyheterna idag. Man får lätt en bild av att allt bara är skit, men det pågår mycket bra grejer också, trots att inte det skapar rubriker.

Skrivet av Denultimatamackan:

Något jag tycker är ganska tråkigt är att spelmedia idag består av så otroligt mycket bevakning av själva industrin i sig. Väldigt mycket fokus på chefer, siffror, ekonomi, kontroverser.

Väldigt mycket fokus på det negativa.

Jag brukar lyssna på podden speljuntan men den borde byta namn till gnälljuntan för det är alltid 30 minuter negativitet om spelindustrin.

Det är lite som med vanliga nyheterna idag. Man får lätt en bild av att allt bara är skit, men det pågår mycket bra grejer också, trots att inte det skapar rubriker.

Jag tycker inte felet ligger i bevakningen av branschen i sig, däremot möjligen i avsaknad av kunskap eller kompetens att göra de granskningar/analyser som branschbevakning kräver. Man ser på FZ ibland att när det är mer branschiga nyheter så är det lösryckta citat eller dylikt som fiskas upp ur sitt sammanhang, främst i syfte att uppröra läsarna eftersom man vet att det ger klick och aktivitet. Många större sajter i utlandet är inte heller särskilt mycket bättre (det är ju därifrån FZ tar sina news) då det ofta saknas en journalistisk ansats i rapporteringen. Utöver detta är det en kostnadsfråga också, då det är svårt att få ekonomin att gå runt som det är så premierar det ju sensationsrubriker framför mer välbalanserade sådana. Inte ett fenomen unikt för spelbranschen, dock.

Jag tycker brittiska Eurogamer generellt sett gör ett rätt bra jobb mellan att både vara underhållande och personliga och samtidigt i alla fall försöka publicera lite mer djuplodande texter då och då.

1
Skriv svar