Nya Microsoft-nedskärningar – Redfall- och Hi-Fi Rush-studiorna stängs

Robot
Nya Microsoft-nedskärningar – Redfall- och Hi-Fi Rush-studiorna stängs
Medlem

Men vafan... Redfall-studion kan jag förstå och dom andra känner jag inte ens till, men Tango? Dom släpper ett toppenspel som överaskar alla och nu blir dom nedstängda? Sorgligt.

Jag undrar lite vad det är som Microsoft vill ha från sina studios? Bra spel verkar ju inte räcka. Man kan väl inte heller förvänta sig höga försäljningssiffror när ett spel shadowdroppas direkt på Game Pass utan någon marknadsföring eller möjlighet att förhandsboka, så vad var planen?

Medlem

Det är nog lite "klump i magen"-varning hos studior som Ninja Theory, Undead Labs, Compulsion, Double Fine, The Initiative och möjligen Obsidian nu.

Tango känns ju lite underligt då de har gjort ett av Microsofts mest hyllade spel de senaste åren. Hur mäter MS vilka spel som går bra?

Man pratar ofta om att ett spel har "många spelare" men det kanske inte räcker om man faktiskt inte får in pengar?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Men vafan... Redfall-studion kan jag förstå och dom andra känner jag inte ens till, men Tango? Dom släpper ett toppenspel som överaskar alla och nu blir dom nedstängda? Sorgligt.

Jag undrar lite vad det är som Microsoft vill ha från sina studios? Bra spel verkar ju inte räcka. Man kan väl inte heller förvänta sig höga försäljningssiffror när ett spel shadowdroppas direkt på Game Pass utan någon marknadsföring eller möjlighet att förhandsboka, så vad var planen?

Håller med här, mycket märkligt. Hmm, gick det verkligen inte sälja Tango? 🤔

Medlem

Microsoft kanske kan bli det nya EA om man anstränger sig lite extra.

Medlem

Skamligt Microsoft!

Köper den mest kreativt bankrutta spelutvecklaren i världen för massor av miljarder dollar, och stänger ner en studio som gör Hi-Fi Rush. Ni är på fel spår.

Medlem

Microsoft är så jävla sämst.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Medlem
Medlem

Suck. MS tar så konstiga och dåliga beslut.

Lämna spelvärlden och gör teknik, tack.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Testpilot

Spelar inte någon roll om spelet är det bästa sedan skivat bröd om det inte når försäljningssiffror. MIcrosoft är i slutändan ett globalt mega-företag, de bryr sig tekniskt sett inte om meriter likt användar- eller kritikeromdömen, dollartecken -in- och dollartecken -ut- är allt som hägrar.

Microsoft är inte unika i denna position, ytterst få företag som har annat på agendan än detta, oavsett industri. Sedan går det att diskutera om det är någon rimlighet i att ett företag endast existerar för att tjäna pengar, eller om det borde finnas någon form av altruism och samhällsnytta annat än att skyffla pengar också.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Alltid tråkigt när studior stänger, skulle vara intressant att veta om alla får gå eller om många blir placerade i andra projekt. Sedan var det ju kanske väntat med Arkane och Tango vet vi ju inget om, dom kanske påbörjat projekt efter projekt som fått läggas ner?

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är nog lite "klump i magen"-varning hos studior som Ninja Theory, Undead Labs, Compulsion, Double Fine, The Initiative och möjligen Obsidian nu.

Tango känns ju lite underligt då de har gjort ett av Microsofts mest hyllade spel de senaste åren. Hur mäter MS vilka spel som går bra?

Man pratar ofta om att ett spel har "många spelare" men det kanske inte räcker om man faktiskt inte får in pengar?

Jag hoppas verkligen att double fine blir kvar ett bra tag till, Tim Schafer och hans gäng behövs i dagens spelklimat.

It's not a lake, it's an ocean

Så mycket för Spencers ord om att han "älskar" Arkane Austin.

Men Tango Gameworks? Vad i hela helvetet?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Förra gången MS kapade rejält kändes det som att andra stora utgivare "passade på" att göra nedskärningar (fast mindre) strax efter i förhoppning om att det skulle försvinna i mängden. Jag hoppas att det inte blir likadant denna gång.

Dex
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Spelar inte någon roll om spelet är det bästa sedan skivat bröd om det inte når försäljningssiffror. MIcrosoft är i slutändan ett globalt mega-företag, de bryr sig tekniskt sett inte om meriter likt användar- eller kritikeromdömen, dollartecken -in- och dollartecken -ut- är allt som hägrar.

Microsoft är inte unika i denna position, ytterst få företag som har annat på agendan än detta, oavsett industri. Sedan går det att diskutera om det är någon rimlighet i att ett företag endast existerar för att tjäna pengar, eller om det borde finnas någon form av altruism och samhällsnytta annat än att skyffla pengar också.

Visst är det så, men det blir ju jäkligt fel att då shadow-droppa ett spel som Hi-Fi Rush utan någon marknadsföring och dag ett release på gamepass och sen förvänta sig stora försäljningssiffror.

Arcane Austin kan jag förstå (även om jag tycker det är helt fel att stänga en studio när det uppenbarligen inte var ett spel som studion ville göra) då spelet inte har några spelare. Men kanske hade räckt att sluta utveckla för spelet och gå vidare till nästa?

Men Tango Gameworks är verkligen jätte konstigt....

Medlem

Arkane had it coming like (även fast lite väl)

Men Hi-Fi Rush studion??? Det är ju typ ett av dom fräschaste action-spelen på länge.

Om dom gör ett jävla top notch action-spektakel åt er (microsoft) och det inte säljer, skyll det på marketing-avdelningen.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

MIcrosoft belönar kreativitet med nedstängning? Microsoft har uppenbarligen blivit alldeles för stora för deras eget bästa.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Microsoft, Nintendo och Sony kan alla fara åt skogen.

Usch.

Medlem

Köp upp och stäng ned verkar vara det M$ är bäst på. I alla fall väförtjänt i Arkane-fallet.

Medlem

Standard med uppköp av större företag, men det verkar inte folk fatta
Många blir förlyttade till andra projekt och studios
Redfall studion har bara sig själv att skylla med sin tondöva attityd till kritik

Hi-Fi Rush studion är synd, hoppas att majoriteten av talangen blir flyttade till andra projekt inom Microsoft.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Finns det något värde i att ha en massa olika first party-studior, jämfört med att ha olika team under samma företagsnamn? Jag misstänker att många får ny logo på anställningsavtalet men stannar kvar i koncernen..?

Medlem

Att de stänger ner Arkane Austin är förståeligt, men Tango? Vad har de knarkat egentligen? Tango är/var Microsofts enda studio i Japan, en marknad som Microsoft har haft enorma problem med att slå sig in på, och de har så vitt jag vet bara släppt bra spel, utöver det säregna och jättehyllade Hi-Fi Rush.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Finns det något värde i att ha en massa olika first party-studior, jämfört med att ha olika team under samma företagsnamn? Jag misstänker att många får ny logo på anställningsavtalet men stannar kvar i koncernen..?

Det har tydligt meddelats att Arkane Austin, Tango och Alpha Dog stängs medan de anställda hos Roundhouse flyttas till Zenimax Online.

Medlem

Låter som EA, köper en massa studion och sen stänger dom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Margy:

Det har tydligt meddelats att Arkane Austin, Tango och Alpha Dog stängs medan de anställda hos Roundhouse flyttas till Zenimax Online.

Även några hos Arkane Austin kommer bli kvar, men låter inte som att det är någon större trupp.

"Arkane Austin – This studio will close with some members of the team joining other studios to work on projects across Bethesda."
https://www.ign.com/articles/microsoft-closes-redfall-develop...

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Även några hos Arkane Austin kommer bli kvar, men låter inte som att det är någon större trupp.

Tack för infon.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det har tydligt meddelats att Arkane Austin, Tango och Alpha Dog stängs medan de anställda hos Roundhouse flyttas till Zenimax Online.

Delar av Arkane Austin kommer i alla fall att framöver joina andra studion för att arbeta på diverse Bethesda-titlar.

EDIT: ser nu att fler har svarat.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

It's not a lake, it's an ocean

Läste nu Matt Bootys mejl. OK, så de vill omfördela resurser i syfte att prioritera "high-impact games". Låter som att det inte riktigt finns plats för spel som Hi-Fi Rush i den framtidsvisionen. Tråkigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean

Xbox was supposed to be a safe place for developers to take risks and explore creative games. Xbox was supposed to be a safe and supportive home for a diverse range of developers and studios. Xbox was supposed to be different. Well, Microsoft is reminding everyone once again that it's a major corporation, and corporations only care about one thing — and it's not the consumers' happiness or the employees' wellbeing.

Läs texten här.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Läste nu Matt Bootys mejl. OK, så de vill omfördela resurser i syfte att prioritera "high-impact games". Låter som att det inte riktigt finns plats för spel som Hi-Fi Rush i den framtidsvisionen. Tråkigt.

Tråkigt. Det känns som att det är den typen av spel som passar på Gamepass och inte AAA-titlar.

123
Skriv svar