Valve klargör sin position gällande AI-innehåll i spel

eld
Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Som programmerare är generativ AI mycket välkommet pga programmerares lata natur. Sen är det vanligt med "don't reinvent the wheel" samt att alla kopierar allas kod mer eller mindre, dvs sharing is caring. Konstnärer däremot har en helt annan mindset som är helt motsatt till programmerares mindset. Dvs "its mine, my own.. my prrrreccioussss" om sina skapelser. Och det är ju detta som clashar ihop med den generativa AI-frågan.

Annars har ju detta varit på gång väldigt länge men märkligt att debatten först kommer nu även fast generativ AI existerat mer eller mindre sedan 80-talet fast i en mer primitiv form (tänker primärt på spelet Rogue).

Hela grejen känns som en situation där reaktionärer ville försvara häst-och vagn till varje pris än att ta till sig bilen som är en ny teknologi. Som med teknologiska framsteg brukar reaktionärer alltid förlora i slutändan.

Som en programmere så måste du väl ändå veta hur en licens fungerar, skiter du helt i licensen när du använder dig av kod?

Sedan får du inte ignorera de hundratals konstnärer som delar med sig av saker de gjort för att andra ska kunna använda det.

Skrivet av EddieDexx:

Fördelen med dagens AI är att det kommer göra processen lättare och billigare för indiestudios och hobbyister att skapa spel. Med tanke på att de stora bolagen lär släppa anställda och anlita AI så vore det ju bra om de arbetslösa spelutvecklarna kan skapa sina egna grejer.

Nackdelen är att om du skapar något så kan nästa person bara träna ett neural network på detta och återskapa det i en annan form, detta inkluderar spel.

123
Skriv svar