Skrämmande systemkrav för Alan Wake 2

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Ja alltså jag tycker inte köra på lägsta ska kräva ett gtx 2060 men det är kanske naivt att anta alla gamers sitter på ett sånt kort och inte sämre?

Ett bra optimerat spel ska kunna skala ner på även äldre grafikkort men verkar inte som alan wake 2 vill vara ett sånt spel, räcker man tittar på steam hardware survey hur det ser ut

Performance mode på DLSS/FSR motsvarar cirka 520p på ett 3070/rx 6700 xt.

Har kollat en del gameplay och tycker inte att det ser så mycket bättre ut än Control för mina ögon (men kan ju vara den klassiska youtube-komprimeringen). Tittar vi på en helt annan motor id tech 7 som kan ge riktigt fina miljöer samt har stöd för RT som skalar bra på en "potatis" till ett monstersystem och det är för att utvecklarna på id software lägger ner mer tid på optimering än andra utvecklare. Detta har sagts i flertalet olika intervjuer med olika utvecklare att det tar massor av utvecklingstid och är svårare att utveckla för flertalet system. Är väl ett bra exempel på hur man kan utveckla en helt ny motor med nya förbättringar och som dessutom bibehåller eller förbättrar prestandan.

Utvecklaren pratar mer om detta här:

Har du low-end system skalar motorn efter detta och vice versa när man har ett mer high-end system.

Samtidigt tycker jag det är bra att pusha utvecklingen framåt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Får nog uppgradera min 2080 RTX Titan vid tillfälle.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Ser bra ut detta är ett spel som ska maxas 🤘

Medlem

Efter att ha kollat på spelet i 4K, så tycker inte jag att det ser bättre ut än RE till exempel, och RE motorn har inte så höga krav. "gå ut och köp nytt attityden" genomlyser här, och jag tror att det kommer att skada dem, även om kortsiktigt. Om jag var semi-intresserad av spelet innan, så släkte detta suget rejält.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Ser bra ut detta är ett spel som ska maxas 🤘

Exactamente! Finns inget värre än att behöva dra ner reglagen.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Aldrig att Alan Wake 2 släpps på Steam då EPiC agerar pissig utgivare.

FucQ. Mitt gamla lik kommer inte kunna driva detta. Perkele.. Får bli ett PlayStation 5 köp då..

Jasså, är det epic själva som ligger bakom det? Då blev det ett spel som går mig förbi. Synd, första spelet var rätt mysigt ändå. Kanske blir att spela igenom det igen. Jag minns skarpt "put the lime in the coconut" fortfarande, och de få gånger den låten kommer upp för mig så går tankarna direkt till Alan Wake.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag förstår inte riktigt vad det PC-spelare vill ha. Om ett spel ser riktigt bra ut och har höga systemkrav är det dåligt optimerat, vilket är dåligt. Om ett spel flyter bra på konsoler håller konsolerna tillbaka utvecklingen av grafiken på PC pga sin begränsade hårdvara, vilket är dåligt. Det går inte vinna.

Det fina med PC-spel är variationen av spel samt möjligheten till mus/tangentbord. Nu för tiden lär konsolerna ha en hel del av detta så det har jämnat ut fältet.

Angående hårdvaran, så har priserna stuckit iväg ganska mycket i förhållande till den löne-korrigering de flesta har fått, så då har man inte råd att köpa ett monster till dator för 50-60k och då får man gnälla på att "rec specs" är för höga.

Sedan kan väldigt många väldigt lite om sin dator och man köper en färdig produkt. Fick höra att C2077 skulle vara krävande, men min processor från 2015 har inga problem att köra det spelet.

För mig är det lite underligt att om det är just "ögongodis" man är ute efter; köp en PS5/Xbox (vad värstingen nu heter, gud förbjuda att man bara släpper en ny konsol per generation), så har du det fina för under 10k, istället för att köpa en överprisad klump för 60k. Det är ju dock ganska fint att skryta med sina specs på forum, i tagen som följer ens inlägg, så växer ens e-penis lite extra.😉

Men är grafiken det som folk kommer mest och det "bästa" från en specifik titel? Själv drömmer jag sällan bort till gamla spel man spelat och de får jag gör det så är det aldrig "oh det var så snyggt när det kom!"

TL;DR Det är trams!

Gen
Medlem

Så farligt var det ju inte. Visst, de är höga men inte omöjliga.

Medlem

Är det nu dags att jag uppdaterar min trogne överklockade 7700K, månne?

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Jag triumfar det med detta: jag sålde min high end gaming rig och gick all in på GFN. Så jävla nöjd är jag 😁
Det är framtiden, utan tvekan.

Kan jag skaffa GFN och spela på en äldre dator, bärbar, Macbook, eller krävs det något minimum?
Kostar spelen extra eller ingår det i abonnemanget?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Är mer skrämmande att folk inte började se rödflag efter dom nämnde att spelet är primärt en "30fps upplevelse.

Bara visste att det skulle bli en ooptimerad sörja.

rösta med eran plånbok
fast egs och digital only är redan bra preventivmedel för plånkan.

Fy fan vad mycket skitsnack och okunskap det är på den här sidan. Hört talas om mesh shaders? Vad krävs för det?

Öhhh konsoler håller tillbaka mina svettiga dataspelz!!! ÖHh sluta höj grafiken jag ska spela på min pentium 3 burk max payne 1 visar vad den är kapabel till!!! resten är inte OptImerAT!!!

Gamers använder teknik, men de fattar den uppenbarligen inte. Man märker att homebrew och modscenen är tvärdöd och att gamers sitter och bräker skit om saker de inte fattar, man märker det tydligast på uttryck som "netcode" och "ooptimerat"

Medlem
Skrivet av kingzla:

Fy fan vad mycket skitsnack och okunskap det är på den här sidan. Hört talas om mesh shaders? Vad krävs för det?

Öhhh konsoler håller tillbaka mina svettiga dataspelz!!! ÖHh sluta höj grafiken jag ska spela på min pentium 3 burk max payne 1 visar vad den är kapabel till!!! resten är inte OptImerAT!!!

Gamers använder teknik, men de fattar den uppenbarligen inte. Man märker att homebrew och modscenen är tvärdöd och att gamers sitter och bräker skit om saker de inte fattar, man märker det tydligast på uttryck som "netcode" och "ooptimerat"

Chilla tangentbordkrigare


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Chilla tangentbordkrigare

Till skillnad från ditt nyanserade edge lord-tugg? Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Skit att köpa det du inte vill ha och lämna dina fiskmåsanalyser därhän.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Till skillnad från ditt nyanserade edge lord-tugg? Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Skit att köpa det du inte vill ha och lämna dina fiskmåsanalyser därhän.

Du kanske borde hänga på neogaf istället, eller reddit


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Du kanske borde hänga på neogaf istället, eller reddit

Du kanske borde låta bli att hänga i trådar om saker du inte ska köpa av skäl du fantiserat ihop?

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Kan jag skaffa GFN och spela på en äldre dator, bärbar, Macbook, eller krävs det något minimum?
Kostar spelen extra eller ingår det i abonnemanget?

Syftet med gfn är att du skall kunna spela spel du äger med hjälp av deras hårdvara.
Man kan likna det med att gå in på ett internet cafe, logga in, installera dina titlar och sedan spela. Men du gör denna affär online istället, så får du bara strömmat bild/ljud till dig. Det kan finnas restriktioner att leverantören inte har tillgång till titeln, men tror det är väldigt få titlar som det gäller... Fram till några år sedan. Fruktansvärda tjänsten Stadia förstörde mängder av möjligheter när, på något sätt, de fick devs att tvinga bort titlar från gfn. Det är en diskussion för annan tråd, men iom Stadia verkar gått i graven så hoppa jag gfn får en uppsving. Tyckte det lät som en bra tjänst, speciellt för Sverige där uppkopplingar är bra.

Medlem

Såg ett grafikkort idag som kanske kunde rekommenderas. Det bör vara en bra start att köra spelet på max:
https://www.inet.se/produkt/5413819/asus-geforce-rtx-4090-24g...

Ps du får Alan wake 2 på köpet.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Du kanske borde låta bli att hänga i trådar om saker du inte ska köpa av skäl du fantiserat ihop?

https://wccftech.com/alan-wake-2-built-30-fps-experience-perf...


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Vad har det att göra med "optimering"?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Syftet med gfn är att du skall kunna spela spel du äger med hjälp av deras hårdvara.
Man kan likna det med att gå in på ett internet cafe, logga in, installera dina titlar och sedan spela. Men du gör denna affär online istället, så får du bara strömmat bild/ljud till dig. Det kan finnas restriktioner att leverantören inte har tillgång till titeln, men tror det är väldigt få titlar som det gäller... Fram till några år sedan. Fruktansvärda tjänsten Stadia förstörde mängder av möjligheter när, på något sätt, de fick devs att tvinga bort titlar från gfn. Det är en diskussion för annan tråd, men iom Stadia verkar gått i graven så hoppa jag gfn får en uppsving. Tyckte det lät som en bra tjänst, speciellt för Sverige där uppkopplingar är bra.

Tack. Det låte ju väldigt bra för en som inte "orkar" börja med PC igen (är Xbox-spelare sen länge).


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Piigge:

Det mest skrämmande är att det kräver DLSS Performance för att spela 1080/60fps på ett 3070 kort. Performance på 1080 är typ 540p upplösning. och allt under Quality på 1080 börjar bli sörja i rörelse.

När DLSS kom så var förhoppningen för mig att man kan få mer kräm ur sitt kort en längre tid, men nu antar jag att utvecklarna använder sig av DLSS som ett nytt baseline istället, och därmed försvann den stora säljpunkten för mig som konsument med DLSS.

Ordagrant. Exakt. Detta. Så jävla dåligt.

12
Skriv svar