Uppgift: Embracer har störst omsättning av svenska företag i Ryssland

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Diskussioner har alltid spårat. Säger jag som varit medlem sen 90-talet och haft mod-rättigheter sen 2001.

Ja det är väl så normala samtal förs? T ex. är det sällan en diskussion runt fikabordet på jobbet slutar där den började. Fast det är klart, det kanske skulle behövas en moderator där också? "Håll er till ämnet för i h-vete"

Inaktiv
Skrivet av lerb:

Men fattar du inte att det är skillnad på att diskutera Embracers affärer/ekonomiska vinningar i Ryssland och att diskutera om kriget i Ukraina ens hade börjat om din polare Donald Trump fortfarande var president? Hur svårt ska det vara att fatta? Hur många gånger ska en representant från redaktionen behöva förklara detta.

Och för att vara någon som utger sig för att tycka att det är tråkigt att den här typen av diskussion dyker upp, så måste jag säga att det är väldigt ironiskt att du valt signaturen "NATO delenda est". Jag menar tjena, reflektera över det valet en stund.

Jag och Tomas ser lite olika på det och det är helt okej. Man kan inte tycka lika om allt.
Jag tycker att jag visade att jag inte kommer diskutera det mer genom att avsluta med ”Det är min tanke, du behöver inte hålla med.” Ser inte att jag har något mer att tillägga förutom det jag sagt att om det går in på att det är fel att ha företag i Ryssland så är det politiskt, något som jag (man måste inte hålla med mig) tycker att denna tråden kom in på.
Men jag förstår också att Tomas kände sig skyldig mot medlemmarna på FZ att skriva om detta eftersom det finns de här som har aktier i Embracer.

Som jag också skrev tidigare så har jag själv inga problem med att diskutera politik men eftersom detta är en spelsajt där man ska undvika detta ämne så ville jag lägga fram min åsikt om tråden.

Min signatur satt jag och tänkte igenom en hel del. Taget från ett känt citat som inte har med NATO att göra, men tyckte att det passade pga att jag är en stark motståndare till den alliansen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det kan jag ofta hålla med om, men det är ju en stor skillnad på att publicera ett uttalande som en sanning och att publicera ett uttalande. Man kan ju såklart inte sluta rapportera om saker som folk säger, som i det här fallet en medlem i FN’s säkerhetsråd, bara för att man inte tror på/håller med om det som sägs.
I klippet är det ju ett direkt och offentligt citat som nämns, och som med alla sådana uttalanden där det ligger ett enormt egenintresse bakom det så är det upp till var och en att ta det som sägs med en stor nypa salt.

Hur skulle våra egna nyheter se ut ifall nyhetsmedierna redigerade politikernas uttalanden åt oss? Vi hade ju aldrig hört talas om befängda vallöften, som 12kr/litern för diesel t.ex.
Så nej tack, journalistikens uppdrag är inte att behandla oss som amöbor och skräddarsy en uppfattad sanning åt oss. Däremot får de gärna kontrollera sanningshalten i andrahandsinformation innan de publicerar den som fakta, för DET borde verkligen ligga under deras ansvar.

Nej inga citat skall redigeras, däremot kan de lägga till en klargörande text med källor som förklarar varför citatet är felaktigt.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag och Tomas ser lite olika på det och det är helt okej. Man kan inte tycka lika om allt.
Jag tycker att jag visade att jag inte kommer diskutera det mer genom att avsluta med ”Det är min tanke, du behöver inte hålla med.” Ser inte att jag har något mer att tillägga förutom det jag sagt att om det går in på att det är fel att ha företag i Ryssland så är det politiskt, något som jag (man måste inte hålla med mig) tycker att denna tråden kom in på.
Men jag förstår också att Tomas kände sig skyldig mot medlemmarna på FZ att skriva om detta eftersom det finns de här som har aktier i Embracer.

Som jag också skrev tidigare så har jag själv inga problem med att diskutera politik men eftersom detta är en spelsajt där man ska undvika detta ämne så ville jag lägga fram min åsikt om tråden.

Min signatur satt jag och tänkte igenom en hel del. Taget från ett känt citat som inte har med NATO att göra, men tyckte att det passade pga att jag är en stark motståndare till den alliansen.

Finns dock viss skillnad i ditt "tyckande" och Tomas dito. Tomas är moderator och har som sådan sista ordet när det kommer till huruvida inlägg i trådar är lämpliga, något som tydliggörs i reglerna (§ 1.8) du (och alla andra) accepterat vid registrering.
Säger Tomas att du är off-topic och bör lägga ner/byta spår är det faktiskt inte din åsikt mot hans, utan då har han enligt de gällande skriftliga reglerna rätt/tolkningsföreträde i den bedömningen han gör. Sen kan du ha synpunkter på modereringen, det tas i så fall via kontaktformuläret, och inte här.

Det här är förvisso i sig off-topic, men då det är grundläggande information om forumets gällande regler som inte riktigt verkar sjunkit in känner jag det ändå värt att påpeka.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Finns dock viss skillnad i ditt "tyckande" och Tomas dito. Tomas är moderator och har som sådan sista ordet när det kommer till huruvida inlägg i trådar är lämpliga, något som tydliggörs i reglerna (§ 1.8) du (och alla andra) accepterat vid registrering.
Säger Tomas att du är off-topic och bör lägga ner/byta spår är det faktiskt inte din åsikt mot hans, utan då har han enligt de gällande skriftliga reglerna rätt/tolkningsföreträde i den bedömningen han gör. Sen kan du ha synpunkter på modereringen, det tas i så fall via kontaktformuläret, och inte här.

Det här är förvisso i sig off-topic, men då det är grundläggande information om forumets gällande regler som inte riktigt verkar sjunkit in känner jag det ändå värt att påpeka.

Finns inget av det som jag skrev som bröt mot dessa regler heller.
Höll en sansad diskussion där jag tog upp min åsikt och Tomas sade sin.
Sen sade jag som ett avslut att han får tycka som han vill. Inget mer med det

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Finns dock viss skillnad i ditt "tyckande" och Tomas dito. Tomas är moderator och har som sådan sista ordet när det kommer till huruvida inlägg i trådar är lämpliga, något som tydliggörs i reglerna (§ 1.8) du (och alla andra) accepterat vid registrering.
Säger Tomas att du är off-topic och bör lägga ner/byta spår är det faktiskt inte din åsikt mot hans, utan då har han enligt de gällande skriftliga reglerna rätt/tolkningsföreträde i den bedömningen han gör. Sen kan du ha synpunkter på modereringen, det tas i så fall via kontaktformuläret, och inte här.

Det här är förvisso i sig off-topic, men då det är grundläggande information om forumets gällande regler som inte riktigt verkar sjunkit in känner jag det ändå värt att påpeka.

Håll dig till ämnet tack, vi diskuterar Embracers Rysslandaffärer här.

Sorry, kunde inte låta bli 😂

Redaktör
Skrivet av GustavA:

Ja det är väl så normala samtal förs? T ex. är det sällan en diskussion runt fikabordet på jobbet slutar där den började. Fast det är klart, det kanske skulle behövas en moderator där också? "Håll er till ämnet för i h-vete"

Ytterst sällan såna diskussioner leder till att folk säger otrevligheter till varandra.

Skrivet av Ender:

Håll dig till ämnet tack, vi diskuterar Embracers Rysslandaffärer här.

Sorry, kunde inte låta bli 😂

Vakta dina fingrar!


signatur
Inaktiv
Skrivet av Ender:

Håll dig till ämnet tack, vi diskuterar Embracers Rysslandaffärer här.

Sorry, kunde inte låta bli 😂

Ursäkta, jag rycks med för lätt

Jo men det är bra att försöka hålla sig till ämnet.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Nej inga citat skall redigeras, däremot kan de lägga till en klargörande text med källor som förklarar varför citatet är felaktigt.

Fast, var citatet felaktigt? Det ursprungliga alltså, från CNN. Han citerade ju bara vad Tjurkin sagt vid ett officiellt framträdande. Ska alla uttalanden tilläggas med en sådan text i realtid…att det kan vara en lögn? Det borde ju i så fall bli typ…samtliga uttalanden, från alla.
Nej, det här började med att @HYBRiS verkade anse att jag snedvred en länkad debatt, vilket jag ansåg att jag inte gjorde. Ifall det måste bli ett sådant stort sidospår av detta så kan jag gärna fortsätta det i en separat tråd, speciellt då denna redan fått så många önskemål om att hålla sig till ämnet. Inte ens jag tycker att detta är i närheten av det.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Finns inget av det som jag skrev som bröt mot dessa regler heller.
Höll en sansad diskussion där jag tog upp min åsikt och Tomas sade sin.
Sen sade jag som ett avslut att han får tycka som han vill. Inget mer med det

Huruvida det du skrivit bryter mot reglerna är det moderatorer och inte du som avgör.
Sen går det såklart att diskutera med personerna som är moderatorer också, men när de säger att du är offtopic så bryter du mot regel § 2.3. (Så som flera sidor i den här tråden, där ett par individer, däribland du, kör gigantiska rena sidospår. Det Tomas upprepade gånger påpekar.) Sen vilken påföljd som blir på ett sådant regelbrott kan variera, ibland blir det bara en tillsägning i likhet med ovan nämnda exempel. Jag har gått off-topic i tråden också, precis som Tomas själv.

Det jag vill poängtera är att det inte är jag och du som sitter med rollen och ansvaret att bedöma regelbrott, det är moderatorernas jobb. Så det är inte bara "ord mot ord".

Skrivet av Ender:

Håll dig till ämnet tack, vi diskuterar Embracers Rysslandaffärer här.

Sorry, kunde inte låta bli 😂

Håll dig till ämnet tack, vi diskuterar Embracers Rysslandsaffärer här, och inte vad vi diskuterar och inte diskuterar.
No hard feelings, ibland behöver man inte vara fullt serigös. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Varför fortsätta?
Skrivet av PeTTs0n:

när de säger att du är offtopic så bryter du mot regel § 2.3. (Så som flera sidor i den här tråden, där ett par individer, däribland du, kör gigantiska rena sidospår.

Ser ingenstans att Tomas skrev att jag var ”offtopic” i det vi skrev med varandra om.
Både jag och Tomas hade slutat diskutera detta med varandra och sen kommer du senare och börjar tala om regler.

Men visst kan en diskussion sluta handla om huvudämnet (rubriken) när man svarar på varandras inlägg i en tråd och då är det bra när Tomas eller någon annan moderator tar och styr upp det.

Sen kan jag tycka att du tar i lite när du säger ”gigantiska” sidospår.

Sen finns det ju privata meddelanden man kan skicka till varandra om man nödvändigtvis känner att man vill fortsätta en diskussion.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Ser ingenstans att Tomas skrev att jag var ”offtopic” i det vi skrev med varandra om.
Både jag och Tomas hade slutat diskutera detta med varandra och sen kommer du senare och börjar tala om regler.

Men visst kan en diskussion sluta handla om huvudämnet (rubriken) när man svarar på varandras inlägg i en tråd och då är det bra när Tomas eller någon annan moderator tar och styr upp det.

Sen kan jag tycka att du tar i lite när du säger ”gigantiska” sidospår.

Sen finns det ju privata meddelanden man kan skicka till varandra om man nödvändigtvis känner att man vill fortsätta en diskussion.

Att diskutera amerikansk propaganda, NATO eller Rysslands målsättningar på statlig nivå (så som görs i nästintill ett par sidor) ÄR ett tämligen gigantiskt sidospår från vad nyheten handlar om. Det är ju liksom inte en siffra rätt på relevansmätaren för nyheten. (Att Embracer gör feta affärer i Ryssland.)

Du hade slutat att diskutera, och ändå känner du dig nödgad att svara (så precis... "varför fortsätta?", egentligen redan efter mitt påpekande om forumets regler?) - så återigen är du (och jag) ironiskt nog inne i samma problemcykel igen. Nåväl, vill du ha sista ordet får du väl svara igen, eller som du är inne på skicka PM.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Att diskutera amerikansk propaganda, NATO eller Rysslands målsättningar på statlig nivå (så som görs i nästintill ett par sidor) ÄR ett tämligen gigantiskt sidospår från vad nyheten handlar om. Det är ju liksom inte en siffra rätt på relevansmätaren för nyheten. (Att Embracer gör feta affärer i Ryssland.)

Du hade slutat att diskutera, och ändå känner du dig nödgad att svara (så precis... "varför fortsätta?", egentligen redan efter mitt påpekande om forumets regler?) - så återigen är du (och jag) ironiskt nog inne i samma problemcykel igen. Nåväl, vill du ha sista ordet får du väl svara igen, eller som du är inne på skicka PM.

Jag är inte den som bryr mig om sista ordet, jag lät ju Tomas få sista ordet. Men jag kanske gillar dig och vill fortsätta skriva med dig.
Okej det här kändes inte snällt mot Tomas, förlåt! Jag gillar att skriva med honom också även att jag lät honom få sista ordet

Btw: Gillar ditt citat. Klingade med mitt bara att det kanske kändes lite extremt med hela Tellus

Men om du citerar mig igen då j**lar ska du få ett PM av mig jk eller gjorde jag

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Att diskutera amerikansk propaganda, NATO eller Rysslands målsättningar på statlig nivå (så som görs i nästintill ett par sidor) ÄR ett tämligen gigantiskt sidospår från vad nyheten handlar om. Det är ju liksom inte en siffra rätt på relevansmätaren för nyheten. (Att Embracer gör feta affärer i Ryssland.)

Du hade slutat att diskutera, och ändå känner du dig nödgad att svara (så precis... "varför fortsätta?", egentligen redan efter mitt påpekande om forumets regler?) - så återigen är du (och jag) ironiskt nog inne i samma problemcykel igen. Nåväl, vill du ha sista ordet får du väl svara igen, eller som du är inne på skicka PM.

Skrivet av anon_326145:

Jag är inte den som bryr mig om sista ordet, jag lät ju Tomas få sista ordet. Men jag kanske gillar dig och vill fortsätta skriva med dig.
Okej det här kändes inte snällt mot Tomas, förlåt! Jag gillar att skriva med honom också även att jag lät honom få sista ordet

Btw: Gillar ditt citat. Klingade med mitt bara att det kanske kändes lite extremt med hela Tellus

Men om du citerar mig igen då j**lar ska du få ett PM av mig jk eller gjorde jag

Håll er i skinnet nu, sötnosar! Jag går snart på semester och när Fredrik kliver in är det slut på sötebrödsdagarna. Och skräms ni inte av det så säger jag bara... Uber!!!

För att vara lite mer seriös: det kommer ofta önskemål om att vi ska styra diskussionera lite mer så det håller sig till ämnet. Det är också en anledning till att vi tjatar om det och städar inlägg ibland.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Håll er i skinnet nu, sötnosar! Jag går snart på semester och när Fredrik kliver in är det slut på sötebrödsdagarna. Och skräms ni inte av det så säger jag bara... Uber!!!

För att vara lite mer seriös: det kommer ofta önskemål om att vi ska styra diskussionera lite mer så det håller sig till ämnet. Det är också en anledning till att vi tjatar om det och städar inlägg ibland.

Hota med Uber sådär, är det verkligen så man beter sig här på forumet?!
Ha en bra semester, fasen jag svängde ju för övrigt förbi Stockholm i veckan - hade nästan bett om ett studiebesök på kontoret! (Nu snackar vi off-topic så det står härliga till!)

Samtidigt är väl anmälningsfunktionen rätt rimlig, inte minst när det kommer till en del inlägg och trådar som mer än gärna spårar ur fullständigt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Hota med Uber sådär, är det verkligen så man beter sig här på forumet?!
Ha en bra semester, fasen jag svängde ju för övrigt förbi Stockholm i veckan - hade nästan bett om ett studiebesök på kontoret! (Nu snackar vi off-topic så det står härliga till!)

Samtidigt är väl anmälningsfunktionen rätt rimlig, inte minst när det kommer till en del inlägg och trådar som mer än gärna spårar ur fullständigt.

Varning: fortsatt off-topic. Hojta till nästa gång du är i stan, vi är ett nördtätt kontor så kaffe finns alltid.

Nästan alltid iaf.


signatur
Skriv svar