(En del) utvecklare och kritiker utser 100 bästa spelen – Zelda: Breath of the Wild i topp

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det blir så jävla meckigt att bedömma, om man lixom tar hänsyn till tid eller inte.

Iaf på min egna lista så prioriterar jag det spelet som blowade min majjnd först, av dom olika spelen av samma typ.
Men det blir ju en högst subjektiv lista... Alternativt och kanske min föredragna metod (om man ska försöka göra någon sorts "officiell" bedömning är att till den mån det går rota fram vilket spel som i högst grad satte dom delarna som utgör en typ av spel, eller en serie eller genre som gör att det är fett...

Det spelet bör prioriteras

Med den utgångspunkten för bedömning så föreslår jag följande:

Bästa Bethesda: Morrowind
Bästa Rockstar: GTA3 alternativt GTA.
Bästa "Souls"-spelet: Antagligen Demon's Souls (jag har inte spelat det, men av vad jag förstått så bör det väl vinna, va?)
Bästa Zelda: "The Legend of Zelda: A Link to the Past" alternativt "The Legend of Zelda"


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

att man rankar fallout 3 högre än new vegas bevisar ju att denna lista är felvänd 😂

Medlem
Skrivet av Slugger:

att man rankar fallout 3 högre än new vegas bevisar ju att denna lista är felvänd 😂

Att Fallout 3 ens är med, men inte Fallout 2, gör hela listan till ett skämt


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mikael Berg:

Tenderar att vara så mycket recency bias i dessa, tyvärr.

Väldigt mycket så.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Avstängd

Förstår verkligen inte storheten i Zelda Breath of the wild. Det är ju som vilket Ubisoftspel som helst fast med sämre grafik.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det blir så jävla meckigt att bedömma, om man lixom tar hänsyn till tid eller inte.

90% av det som gör Elden Ring riktigt fett, är saker som From redan hade gjort riktigt fett i typ Dark Souls - i viss mån känns Elden Ring mest som är ganska naturlig förlängning... Men knappast banbrytande eller "genialt".

Med det sagt så är Elden Ring det bästa spelet som From har gjort - och den bästa versionen av det konceptet.

Så lixom... Vem vinner? Spelet som tog allt dom gjort och gjorde det stiligast (GTA5, Skyrim osv osv sitter i samma sits)... Eller spelet som skapade allt och satte det på kartan?

Ja den är svår.
Från mitt perspektiv ligger det i upplevelsen, vart man blir introducerad i serien/genren och hur det utvecklar sig därifrån. (Och det går ju inte göra en objektiv bedömning utifrån det)
Men. Blir jag introducerad och får en ny upplevelse samt bra sådan, så är jag glad.
Elden Ring har absolut majoriteten av sina komponenter från tidigare fromsoftspel, men med openworld inbakat så gav det mig ändå en helt ny och bättre upplevelse än något av de tidigare.

Till kontrast. Jag tycker Skyrim är överskattat. GoW ragnarök likaså.
Och det beror helt enkelt på att jag upplever att jag redan spelat dessa spel i Oblivion/GoW 2018 som enligt mig är de bättre spelen för sin tid.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Avstängd
Skrivet av Apersson:

Förstår verkligen inte storheten i Zelda Breath of the wild. Det är ju som vilket Ubisoftspel som helst fast med sämre grafik.

Nje det är mycket roligare att utforska världen i BotW och allt i världen är interaktivt. Gameplayet är roligt till skillnad från Ubisoftspel.

Och det är betydligt snyggare rent estetiskt.

Testa spela 10 timmar eller nåt.

Skrivet av SWEBarb:

Bloodborne 4 wtf ?

Håller med. Bloodborne borde ha varit 2:a på listan och Deus Ex (2000) borde ha varit på första plats.

Medlem
Skrivet av Qwop:

Nje det är mycket roligare att utforska världen i BotW och allt i världen är interaktivt. Gameplayet är roligt till skillnad från Ubisoftspel.

Och det är betydligt snyggare rent estetiskt.

Testa spela 10 timmar eller nåt.

Jag hade MYCKET roligare med Assassins Creed Odyssey än vad jag hade med Breath of the Wild.

För övrigt var den där listan helt bäng. Världens bästa spel på 44:e plats! Strunt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Avstängd
Skrivet av SID 6.7:

Jag hade MYCKET roligare med Assassins Creed Odyssey än vad jag hade med Breath of the Wild.

För övrigt var den där listan helt bäng. Världens bästa spel på 44:e plats! Strunt.

Mjo smaken är som baken. Själv har jag tröttnat på "vanliga" AAA-spel för ganska många år sedan. Då var BotW en mycket frisk fläkt.

Medlem

Ursäkta men var är Baldurs Gate 2, Dungeon Keeper, Syndicate, God of War 3?

Medlem

Smaken är ju sannerligen delad det är bara bloodborne som hade fått vara kvar på min top tio Men förstår jag varför dom spelen är där.

Medlem

Godtyckliga personer sätter ihop godtycklig lista i godtycklig ordning

ELF
Medlem

Hur mycket pengar har gått under bordet för att Zelda ska hamna på första plats? Eh...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Att Fallout 3 ens är med, men inte Fallout 2, gör hela listan till ett skämt

haha ja verkligen! Fallout 2 är lätt top 3 om jag ska ranka för egen del. Buggarna till trots

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Inget Halo i top 10? Det som revolutionerade FPS?

Lol

Vad var revolutionerande med Halo?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Avstängd
Skrivet av Barak:

Vad var revolutionerande med Halo?

Satte väl standarden för konsol-FPS, bland annat i hur de kontrolleras.
Sköldsystemet är väl den första(och bästa?) implementationen av regenererande hälsa.
Första gången det bästa FPSet fanns på konsol och inte PC.
Kampanj som man kunde spela igenom helt co-op(Perfect Dark hade det lite men var inte riktigt designat för det) med fordon man körde tillsammans som warthogen.
Sen var det det snyggaste spelet också när det släpptes, med bump mapping och grejer(pc versionen var betydligt fulare).

Medlem
Skrivet av Qwop:

Nje det är mycket roligare att utforska världen i BotW och allt i världen är interaktivt. Gameplayet är roligt till skillnad från Ubisoftspel.

Och det är betydligt snyggare rent estetiskt.

Testa spela 10 timmar eller nåt.

För det första ska det inte krävas att man "testar ett spel 10 timmar" innan det blir bra. Det är då extremt dålig design.

Sen har jag gjort just det eftersom så många säger ge det en chans det blir bättre! Snark efter 30 minuter och efter 5-6 timmar orkade jag inte alls med skräpet längre, så enformigt och sjukt irriterande att allt går sönder på 3-4 slag, ingen känsla av progression över huvud taget och aldeles för enkelt.

Det bästa var utforskandet som var skoj ett tag men även det blev tråkigt eftersom det inte finns några vidare bra skatter som dödar intresset.

Det är ju såklart som många andra säger att smaken är som baken och det var väl bara inte riktat till mig helt enkelt..

Medlem
Skrivet av Qwop:

Satte väl standarden för konsol-FPS, bland annat i hur de kontrolleras.
Sköldsystemet är väl den första(och bästa?) implementationen av regenererande hälsa.
Första gången det bästa FPSet fanns på konsol och inte PC.
Kampanj som man kunde spela igenom helt co-op(Perfect Dark hade det lite men var inte riktigt designat för det) med fordon man körde tillsammans som warthogen.
Sen var det det snyggaste spelet också när det släpptes, med bump mapping och grejer(pc versionen var betydligt fulare).

Mjo att det till viss del var revolutionerande på konsol kan jag köpa.
Regenererande hälsa har funnits i spel tidigare med blev populärt i FPS efter Halo.
Att det skulle vara det bästa FPS-spelet vid den tidpunkten beror nog lite på vilken plattform och speltyp man föredrog.

Jag tror vi har lite olika syn på vad som är revolutionerande.
Inga av sakerna du har tagit upp var egentligen nya...

Vad det anbelangar grafik så ja det var ett snyggt spel när det kom.
PC-porten var ju bara lat. =P
https://www.youtube.com/watch?v=M6nZPrMSu0w


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

12
Skriv svar