"Ska du spela först? Då får du vänta"

Robot
"Ska du spela först? Då får du vänta"

Vi har så oerhört svårt att lära oss av spelhistorien.

#diablo-iv, #krönika


Medlem

Tror inte företagen tycker det är ett så stort problem, alltså, inte företag som Blizzard, de har sina kunder och de kommer alltid att komma tillbaka så länge väntetiden stannar under 2 dygn.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sjukt opepp på detta.
Känns som det mest försöker kapitalisera på det goda anseende som Diablo 2 har.

Säg vad man vill om Diablo 3 men det var iaf ett genuint nytt Diablo med nya idéer.. Ist för nostalgi-dravvel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag tycker framförallt att det är konstigt att så många förväntar sig att de ska skruva upp allt i en beta. Alltså ett test som är till för att hjälpa dem testa spelet, inklusive serverlast och få feedback osv. Jag gissar att det autentiseringsproblem som var orsaken till köerna är precis sånt de vill hitta i en beta.

Medlem

Om det här är lika pandering och själlöst, och identitetslöst som det verkar.. Så känns det som spiken i kistan för Blizzard.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Citat:

Det här kanske låter som ett försvarstal för Blizzard, men det är inte avsikten. Snarare att få oss att fundera över vårt eget beteende och att det kanske bidrar till hur branschen fungerar.

Jag tyckte det lät som ett försvarstal.

Det handlar bara om en avvägning över kostnad kontra vinst. Hur sura blir kunderna om de de första 3-5-7-14 dagarna är lite struligt, men vi slipper betala för extraservrar i 2 veckor? De har gjort avvägning av att kunder blir inte tillräckligt sura för att det ska vara lönt att betala för extra servrar och i slutändan tjänar de mer pengar på hur de agerar. Inget mer, inget mindre.

Personligen hade jag smäckt dit extraservrar (HUUUR jäkla dyrt är det med ett gäng servrar de första 1-2veckorna, till stormen lugnat sig?), tror helt klart man får igen det på goodwill och bra PR, men det är jag det. Jag vill ge bästa tänkbara upplevelse även om det minskar min vinst 0,05%.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag tycker framförallt att det är konstigt att så många förväntar sig att de ska skruva upp allt i en beta. Alltså ett test som är till för att hjälpa dem testa spelet, inklusive serverlast och få feedback osv. Jag gissar att det autentiseringsproblem som var orsaken till köerna är precis sånt de vill hitta i en beta.

Nej det är ju ingen skräll att det är autentiseringsproblem och skit i en beta.

Det fundamentala problemet som ställer till det nästan alltid i dom här fallen - är att under dom första dygnen när en beta startar eller spelet släpps för första gången, så kommer trycket på servrarna vara typ jag tror utan att överdriva 5000% större än vad det kommer vara efter ett par veckor och föralltid därefter.

Det betyder alltså att om man vill helt undvika sånna här problem alls - så måste du pynta för ungefär 5000% mer serverstruktur, men som bara kommer att vara aktuell i ett par dagar.
Efter vilka så är det bara att börja arbetet med att montera ner 9%% av alla servrar igen, då dom inte behövs.

Känns ju typ inte sunt att göra något sånt
Ni får köa lite och skit första dagarna, ist.. Sluta grina


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag tror snarare att Blizzard och andra aktörer vill se vad som händer när servrarna blir överbelastade. Det är en beta för dem, för att de skall få siffror, inte för att spelarna skall få uppleva något. Spelarna får sin produkt vid släppet. Betan är för Blizzard och användarna betalar för att stresstesta.

Medlem

Minns fortfarande hur jag satt i MÅNGA timmar och försökte komma in i Sanctuary när D3 släpptes och ledsen och med bruten själ gick och la mig kl 3 på natten utan att ha spelat en enda minut... men det var nog senaste gången jag också faktiskt hängde på låset för ett multiplayerspel.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Det finns inget exempel på ett spel som har klarat stresstest i den här skalan utan problem så det är lite löjligt att ge agg till dem

Medlem

Man är ju rätt bortskämd idag (vare sig man är ung eller gammal) med att allt på skärmen bara är några knapptryck bort.

Vill jag byta ränta på mitt bolån, boka en semester, titta på pamela anderssons bröst, se conor mc gregor bli knockad eller knocka någon så finns det alltid mindre än en armlängd bort.

Allt på skärmen som inte händer relativt direkt när det är utlovat eller om något inte fungerar är lätt att anmärka på när allt annat är så enkelt.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vi har så oerhört svårt att lära oss av spelhistorien.

#diablo-iv, #krönika


Jag lärde mig av nms att inte förhandsköpa ett spel.

Jag lärde mig av wow att man kunde sitta i timmeslångs köer så snart en ny expansion släpptes.

Diablo 3 betan hade dock inte dessa problem med att man fick sitta i långa köer, vill jag minnas.
Då låste jag upp alla karaktärernas beta-achivements.

Nej, jag väntar tills det släpps plus några dagar innan det blir ett köp för mig.

Medlem

Tycker allt att det låter som ett försvarstal.

Varför ska vi kunder acceptera och vänja oss vid att den produkt vi införskaffat inte fungerar på ett par veckor?

Activision Blizzard är ju inte direkt det fattiga företaget och skulle utan problem ha råd med utökad serverkapacitet de första veckorna tills det lugnat ner sig.

Men dom ser hellre att dom pengarna går in i vinstkassan. Spelare blir förbannade ett par veckor men sedan rinner det ut i sanden. Det vet dom och det utnyttjar dom.

Och då låter det väldigt konstigt att jag som kund istället ska vänja mig vid att produkten jag köpt är defekt den första tiden. I vilken annan bransch hade vi tyckt att detta är helt ok?

Nej, köper inte ditt argument alls.

Redaktör
Skrivet av Lofa:

Tycker allt att det låter som ett försvarstal.

Varför ska vi kunder acceptera och vänja oss vid att den produkt vi införskaffat inte fungerar på ett par veckor?

Activision Blizzard är ju inte direkt det fattiga företaget och skulle utan problem ha råd med utökad serverkapacitet de första veckorna tills det lugnat ner sig.

Men dom ser hellre att dom pengarna går in i vinstkassan. Spelare blir förbannade ett par veckor men sedan rinner det ut i sanden. Det vet dom och det utnyttjar dom.

Och då låter det väldigt konstigt att jag som kund istället ska vänja mig vid att produkten jag köpt är defekt den första tiden. I vilken annan bransch hade vi tyckt att detta är helt ok?

Nej, köper inte ditt argument alls.

Fast VET vi att det går att få bort köerna med fler servrar? Jag vet inte. Det kan ju vara ett DDoS-liknande problem, som sagt, och sånt är ju svårt att komma runt. Däremot vet jag att serverkapacitet är svindyrt, och det lär inte vara billigare att öka kapaciteten extremt mycket för en kort period. Om det ens går i såna här fall, som sagt. Vet du?

Avsikten är att ge fler perspektiv än att Blizzard är snåla. Om de råkar låta som ett försvar för Blizzard så får det vara så, det är inte avsikten.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Kalliban:

Jag tycker framförallt att det är konstigt att så många förväntar sig att de ska skruva upp allt i en beta. Alltså ett test som är till för att hjälpa dem testa spelet, inklusive serverlast och få feedback osv. Jag gissar att det autentiseringsproblem som var orsaken till köerna är precis sånt de vill hitta i en beta.

Det som komplicerar saken är att folk betalade för beta. Om de enbart hade en öppen beta som var gratis då hade jag förstått det. Men när man tar betalt och gör det till en feature blir det grumligare. Även om det kommer en gratis öppen beta var en säljpunkt ändå den betalda betan. Då går det från att vara en volontärinsats till någon slags skyldighet från blizzards sida.

Tack för en tänkvärd krönika. Vi lever i ett tidevarv med omedelbar tillfredsställelse och när man inte får det just nu blir folk lite tokiga. Tror det förstärks av olika anledningar. Att man inte vill hamna efter. Att man inte har all tid i världen (begränsad tid för betan) man vill kanske avboka efter att man har testat. Man kan inte spela med vännerna som är inloggade. Osv.

Vet inte om det finns något som mäter sig med hypen vi ett spelsläpp? Lite samma stämning som vid en mosh pit.

Medlem

Handlar nog mycket om fomo (fear of missing out).
Bokar man inte så missar man mycket vad spelet har att bjuda på i början, många vill börja samtidigt, vara en del av något större än en själv.

Man kan ju bara hoppas att de lyssnar och tar till sig av kritiken för annars har de nog större problem än detta när spelet släpps.

De sa också att man inte kommer kunna köpa till sig fördelar, bara kosmetiskt, vilket är fel. De som köper deluxe-versionen får 4 dagar tidigare åtkomst, man kan nog levla en hel del på den tiden…. Men ja, beror också på om servrarna vill lira. Deluxe är bara skapat för att tjäna extra pengar, inget annat.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast VET vi att det går att få bort köerna med fler servrar?

Vi vet en sak 100% säkert: Om de tillät spelarna att spela single player offline skulle vi kunna spela lokal single player medans köerna minskade. Men neeeeej, always online single player is the future.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Vi vet en sak 100% säkert: Om de tillät spelarna att spela single player offline skulle vi kunna spela lokal single player medans köerna minskade. Men neeeeej, always online single player is the future.

Varför skulle dom låta en spela offline på en beta?

Medlem

Nämnde detta i en annan tråd också angående Ddos. Det går inte att motverka att det blir chokead lina för man vet inte hur stor pressen blir. i Blizzards fall hade dom troligtvis 2-3 extra gigabitlinor till förfogande men det räckte inte. Serverkapaciteten tror jag att dem har redan, mer än tillräcklig men det är vägen dit när det blir såna här massiva påhopp på linan.

Efter någon dag-2 så har allt stabilerat sig då folk hoppar in på olika tider och då är det lugnt sen.

För övrigt, gänget här som lirade D4 är överhypeade vi körde 3 dagar i sträck och kommer förboka ultimate (Vi hade beta-keys innan bara). Detta känns som det lir vi längtat så länge efter.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Keima:

Varför skulle dom låta en spela offline på en beta?

Jag har inte nämnt betan. Lokal single player kommer väl inte finnas vid releasen heller?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Vi vet en sak 100% säkert: Om de tillät spelarna att spela single player offline skulle vi kunna spela lokal single player medans köerna minskade. Men neeeeej, always online single player is the future.

Håller helt med. Läser man forumet på blizzard hemsida är vi långt ifrån ensamma om att tycka detta.

Jag tycker man ska få kunna välja om man vill spela ensam i offline-läge eller med andra online. Man kunde det redan när d2 kom ut för mer än 20 år sedan, varför inte nu också?

”Always online” ställer ju också till det vid serverstrul osv. Menar, patchar kan de ju applicera ändå fast det är sp enbart. De vill väl sälja skins osv antar jag?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Skrivet av magma:

Håller helt med. Läser man forumet på blizzard hemsida är vi långt ifrån ensamma om att tycka detta.

Jag tycker man ska få kunna välja om man vill spela ensam i offline-läge eller med andra online. Man kunde det redan när d2 kom ut för mer än 20 år sedan, varför inte nu också?

”Always online” ställer ju också till det vid serverstrul osv. Menar, patchar kan de ju applicera ändå fast det är sp enbart. De vill väl sälja skins osv antar jag?

Vore kalasbekvämt med sp only-läge. Men det är väl som du är inne på, att online ger potentiell merförsäljning. Dessutom mindre risk för piratande.


signatur
Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har inte nämnt betan. Lokal single player kommer väl inte finnas vid releasen heller?

Du pratade specifikt om köerna så väldigt svårt att missuppfatta

Medlem

Alternativet är att dom ökar kapaciteten för några dagars problem och bekostar det genom en dyrare produkt.

Tycker det är fullständigt logiskt att dom gör som dom gör, något annat vore knäppt ur en finansiell synvinkel där konsumenten skulle i slutändan stå för notan.

Medlem
Skrivet av Keima:

Du pratade specifikt om köerna så väldigt svårt att missuppfatta

Det lär väl vara köer vid releasen också? Eller vad är det du missuppfattat av mitt inlägg?

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nej det är ju ingen skräll att det är autentiseringsproblem och skit i en beta.

Det fundamentala problemet som ställer till det nästan alltid i dom här fallen - är att under dom första dygnen när en beta startar eller spelet släpps för första gången, så kommer trycket på servrarna vara typ jag tror utan att överdriva 5000% större än vad det kommer vara efter ett par veckor och föralltid därefter.

Det betyder alltså att om man vill helt undvika sånna här problem alls - så måste du pynta för ungefär 5000% mer serverstruktur, men som bara kommer att vara aktuell i ett par dagar.
Efter vilka så är det bara att börja arbetet med att montera ner 9%% av alla servrar igen, då dom inte behövs.

Känns ju typ inte sunt att göra något sånt
Ni får köa lite och skit första dagarna, ist.. Sluta grina

Jag tänke mig att man med dagens teknik enkelt kan skala sin serverkapacitet enligt behov minska den när det lugnat sig. Att ha sina egna servrar känns föråldrat.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nej det är ju ingen skräll att det är autentiseringsproblem och skit i en beta.

Det fundamentala problemet som ställer till det nästan alltid i dom här fallen - är att under dom första dygnen när en beta startar eller spelet släpps för första gången, så kommer trycket på servrarna vara typ jag tror utan att överdriva 5000% större än vad det kommer vara efter ett par veckor och föralltid därefter.

Det betyder alltså att om man vill helt undvika sånna här problem alls - så måste du pynta för ungefär 5000% mer serverstruktur, men som bara kommer att vara aktuell i ett par dagar.
Efter vilka så är det bara att börja arbetet med att montera ner 9%% av alla servrar igen, då dom inte behövs.

Känns ju typ inte sunt att göra något sånt
Ni får köa lite och skit första dagarna, ist.. Sluta grina

Så låt säga om de bara har serverkapacitet för 1000 000 spelare och de säljer 3-4miljoner vid release så tycker du det är okej att 2-3mijoner spelare ska "köa lite" så de som kommit in spelat klart och lämnar sin serverplats till någon annan?

Medlem

Jag tänkte att de skulle vara ett problem så jag köpte inte spelet. Ska testa den öppna beta och se om det är något att köpa.

Men jag håller inte med att vi ska förvänta oss att det är problem, problemen ska vara fixade. De visste ju hur många som köpt spelet så det borde ju inte vara allt för svår matte.

Öppna betan är ju en helt annan femma eftersom det kan ju vara flera miljoner som planerar att testa.

Medlem

"Sen vet vi att serverkraft kostar mycket pengar. Det skulle vara dyrt att kraftigt öka serverkapaciteten några dagar för att (kanske) korta köerna. "

Ja, men de har sålt en produkt som de måste leverera. Dessutom borde de ha en serverpark som skalar efter behov. Det finns inga ursäkter mer än att det är en beta.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nej det är ju ingen skräll att det är autentiseringsproblem och skit i en beta.

Det fundamentala problemet som ställer till det nästan alltid i dom här fallen - är att under dom första dygnen när en beta startar eller spelet släpps för första gången, så kommer trycket på servrarna vara typ jag tror utan att överdriva 5000% större än vad det kommer vara efter ett par veckor och föralltid därefter.

Det betyder alltså att om man vill helt undvika sånna här problem alls - så måste du pynta för ungefär 5000% mer serverstruktur, men som bara kommer att vara aktuell i ett par dagar.
Efter vilka så är det bara att börja arbetet med att montera ner 9%% av alla servrar igen, då dom inte behövs.

Känns ju typ inte sunt att göra något sånt
Ni får köa lite och skit första dagarna, ist.. Sluta grina

du grinar i två inlägg tidigare om att d4är en kopia av d2... sen missförstår du ett inlägg ang betan, och ber folk sluta grina.. komik

123
Skriv svar