Naughty Dog förklarar varför The Last of Us Part I verkligen är en remake

Robot
Naughty Dog förklarar varför The Last of Us Part I verkligen är en remake

Färre genvägar, mer "på riktigt".

#Naughty-dog, #The-last-of-us


Medlem

Hur många förklaringar krävs det egentligen?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Hur många förklaringar krävs det egentligen?

🤣

Medlem

Hoppas det släpps på PC i år..

Medlem
Skrivet av B-itta:

Hur många förklaringar krävs det egentligen?

Många, tydligen. Känns lite som att om spelet varit en riktig remake, då hade det inte behövts förklaringar, bara låtit det tala för sig själv. Jag räknar det som remaster.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Hur många förklaringar krävs det egentligen?

Officiellt sett har Playstation-bloggen enbart publicerat en enda artikel tidigare, som kortfattat beskrev vad som ändrats (https://blog.playstation.com/tag/the-last-of-us-part-i/), medan detta verkar vara en "deep dive" kring teknologin, förklarat av utvecklarna själva.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Jo, vi ser allt skillnaden. Problemet är snarare att det liknar ett PS4-spel och inte ett spel som är byggt med PS5:an i åtanke.

Medlem
Skrivet av matt76:

Officiellt sett har Playstation-bloggen enbart publicerat en enda artikel tidigare, som kortfattat beskrev vad som ändrats (https://blog.playstation.com/tag/the-last-of-us-part-i/), medan detta verkar vara en "deep dive" kring teknologin, förklarat av utvecklarna själva.

Det känns som man läser om intervjuer, videos, inlägg varannan dag från teamet.

Anledningen, enligt mig, är att de försöker på bästa sätt försvara priset på 700 hela kronor.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag menar mest de många intervjuer, videos, sociala medier inlägg osv som teamet väller ut.

Anledning enligt mig är att de försöker på bästa sätt försvarar priset på 700 hela kronor.

Är väl främst spelmedia som förstorat detta, då de skrivit nyhetsartiklar för minsta lilla inlägg en utvecklare skrivit i sociala medier (där personerna ifråga har besvarat frågor från spelare). Inlägg som majoriteten av spelarna inte hade uppmärksammat om inte media hade skrivit om dem.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Majoren:

Många, tydligen. Känns lite som att om spelet varit en riktig remake, då hade det inte behövts förklaringar, bara låtit det tala för sig själv. Jag räknar det som remaster.

I en remaster tar man det som finns och "polerar" det - höjer upplösning och framerate - och kanske förbättrar några saker som ljus/skuggor.

I detta spel har man nyskapade/omgjorda omgivningar, nya modeller, helt nya saker/detaljer som inte funnits i omgivningarna förut, nya/förbättrade animationer, 3D-ljud, ny AI, ny fysik med förstörbara miljöer och mängder med hjälpmedel för att hjälpa alla med diverse funktionsnedsättningar med mera.

I musikens värld kan man ta gamla inspelningar och göra förbättringar med en ny teknik - en remaster. Spelar man in det mesta av låten på nytt är det inte en remaster utan en ny inspelning - en remake.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jo, vi ser allt skillnaden. Problemet är snarare att det liknar ett PS4-spel och inte ett spel som är byggt med PS5:an i åtanke.

Detta är nog den mest intressanta frågan som någonsin ställt. Tycker allt för många småtjafsar om priset och "det är bara en remaster, whatever...". Frågan är om de verkligen tagit den "new-gen" i åtanke på riktigt. Har de verkligen byggt remaken från grunden för PS5? Antar att vi får svaret på fredag.

Jag hoppas innerligt att FZ crewet tar en ordentlig recension på denna remake.

Medlem

Den enda anledningen jag kan förstå varför så många envisas med vad det är för något är ju priset. Jag får tyvärr hålla med om att det är i det saftigaste laget. Det ser ju skitbra ut och verkar flyta kanon och jag kunde inte bry mig mindre om det är en remake eller remaster men kom igen! 849:- för standard edition på playstation store är lite väl. Elden Ring kostar för bövelen 739:- (OBS jag har inte spelat det).

Medlem
Skrivet av B-itta:

Det känns som man läser varann dag om intervjuer, videos, sociala medier inlägg osv som teamet känt de behövt lägga ut.

Anledning enligt mig är att de försöker på bästa sätt försvarar priset på 700 hela kronor.

849:- om man vill köpa direkt av Sony i PlayStation store...

Demon souls var en bra remake. Det här må vara en remake men jag är inte imponerad av det jag sett. Känns som en cash grab.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Det är Last of Us det handlar om, jag behöver inga motiverande svar eller anlyser att jämföra mellan de olika versionerna. Digital Deluxe från PS-store förköpt!

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Detta är nog den mest intressanta frågan som någonsin ställt. Tycker allt för många småtjafsar om priset och "det är bara en remaster, whatever...". Frågan är om de verkligen tagit den "new-gen" i åtanke på riktigt. Har de verkligen byggt remaken från grunden för PS5? Antar att vi får svaret på fredag.

Jag hoppas innerligt att FZ crewet tar en ordentlig recension på denna remake.

Står i bloggen att de nyttjat verktygen från TLOU2, vilket lär innebära att det är en vidareutveckling av grafikmotorn som nyttjades i tvåan, men med förbättringar anpassade till hårdvaran i PS5. Bara det är en stor förbättring mot TLOU Remaster, som nyttjade en motor anpassad till PS3 och enbart förde med sig högre upplösning och "framerate".


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Elden Ring kostar för bövelen 739:- (OBS jag har inte spelat det).

Köpte man Elden ring för 739sek så förtjänar man att bli lurad. Lägsta priset sen släpp flr standardversionen för ps5 är 548sek. Billigaste just nu är är på 499sek.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5803656

Medlem
Skrivet av employed:

Köpte man Elden ring för 739sek så förtjänar man att bli lurad. Lägsta priset sen släpp flr standardversionen för ps5 är 548sek. Billigaste just nu är är på 499sek.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5803656

Varför förtjänar man det? Köper jag Elden Ring framöver så blir det digitalt och då är det tyvärr det priset jag kommer betala.

Medlem
Skrivet av employed:

Köpte man Elden ring för 739sek så förtjänar man att bli lurad. Lägsta priset sen släpp flr standardversionen för ps5 är 548sek. Billigaste just nu är är på 499sek.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5803656

Eller så tillhör man majoriteten som föredrar att köpa spel digitalt. Men ja, lite lurad är man när man köper sina spel direkt från store. Tydligt att det inte finns så mycket till konkurrens där.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Majoren:

Många, tydligen. Känns lite som att om spelet varit en riktig remake, då hade det inte behövts förklaringar, bara låtit det tala för sig själv. Jag räknar det som remaster.

Men det är ju per definition "en riktig remake" eftersom det är byggt om från grunden upp. Varför inte bara kalla det "en dålig remake" om ni inte gillar det? Nu snackar vi som tur är inte om något allvarligare, som t.ex. folk som envisas med att kalla COVID för en förkylning eller influensa, men det är likväl lite irriterande och onödvändigt.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Detta är nog den mest intressanta frågan som någonsin ställt. Tycker allt för många småtjafsar om priset och "det är bara en remaster, whatever...". Frågan är om de verkligen tagit den "new-gen" i åtanke på riktigt. Har de verkligen byggt remaken från grunden för PS5? Antar att vi får svaret på fredag.

Jag hoppas innerligt att FZ crewet tar en ordentlig recension på denna remake.

Enligt Gamereactors chefredaktör så är det inte snyggare än ”part 2” rent tekniskt. Jag antar att du får bättre bildfrekvens och upplösning osv.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Men det är ju per definition "en riktig remake" eftersom det är byggt om från grunden upp. Varför inte bara kalla det "en dålig remake"

Kanske en remake som känns som en remaster?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Helgen är räddad. Ser fram emot att ta mig tillbaka!

Medlem

Gillar inte remake och remasters, men kommer nog köpa det ändå eftersom jag bara har spelat TLOU2 samt att det dessutom är extrem speltorka på riktigt bra nyheter. Så det borde bli perfekt att spela igenom det i lugn takt i väntan på God of War.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Tycker att man kan räkna det som en remake eftersom dom inte bara har skalat upp befintliga texturer utan faktiskt gjort om både karaktärer och omgivningar. Men jag tycker också att 849 kronor är för mycket. Kommer köpa spelet, men vid ett senare tillfälle.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av B-itta:

Hur många förklaringar krävs det egentligen?

Ptja, de har ju uppdaterat förklaringsmotorn så.....

Medlem

Har de låtit samma röstskådespelare spela in dialogen igen?

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Eller så tillhör man majoriteten som föredrar att köpa spel digitalt. Men ja, lite lurad är man när man köper sina spel direkt från store. Tydligt att det inte finns så mycket till konkurrens där.

Det handlar mer om att PSN Store kommer alltid vara dyrare än fysisk kopia, för att Sony vill ju så klart inte konkurrera med eller konkurrera ut sina tusentals återförsäljare.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

"de var tvungna att ta en del genvägar i originalspelet på grund av hårdvarubegränsningarna hos Playstation 3."

Detta förstår jag. Nu när de gör ny version hade de ju kunna klämma in mer nytt också som nya banor layout och annat lull som kanske inte fungerat så bra på en ps3. Men ja.

Skrivet av Tiggaren:

Hoppas det släpps på PC i år..

Om det kommer på Steam, men annars nej tack.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jo, vi ser allt skillnaden. Problemet är snarare att det liknar ett PS4-spel och inte ett spel som är byggt med PS5:an i åtanke.

Jag tycker det känns som att de tagit Last of us och klistrat in det i Last of us part 2. Så ja, ps4.

På tiden man gjorde egna banor i Quake 1 kunde man ju bara överföra banan till quake 2 eller half-life och ändra texturerna. Sen har de målat på lite extra pruttilutter och krusiduller.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Någon som vet varför spel kostar 300kr mer på PSN än på skiva då det borde vara tvärtom då digitalt inte kostar något vilket det gör på skiva. Sonys butik är verkligen ett rån trots att de e så stor aktör i världen.

Ps. Köper sj digitalt men väntar alltid in en rea på halva pris vilket även LOU kommer göra några mån efter det släppts.

12
Skriv svar