Covid: Omicron växer i Norge

Medlem
Covid: Omicron växer i Norge

Källa: Dr. John Campbell

Videon i korthet

Det man kan se just nu är att Omicron är betydligt mer överförbar än Delta-varianten, men lyckligtvis ger Omicron en mildare sjuka. Den har betydligt lägre dödlighet.

Dessutom är det sannolikt att Omicron kommer utkonkurrera den äldre och dödligare Delta-varianten.

Flera forskare tror att det här kan vara början på slutet på pandemin.
Viruset muterar naturligt till en mildare variant, snarare än att människan stoppar den med egna medel.

Omicron ger 3 dagars feber, hosta, huvudvärk, muskelsmärta och matthet.
Omicron smittar trots dubbelvaccinering.

Ett exempel på överförbarheten. Lyssna på de 3 första minutrarna. En person med Omicron deltar på en julmiddag med företaget. Denna julmiddag gästas av 120 personer med dubbelvaccinering. Hälften, eller 70 av 120 smittas. Dessutom smittas minst 50 andra hotellgäster senare på kvällen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

https://sverigesradio.se/artikel/nya-siffror-120-personer-smi...

120 st smittades. Och 13 av dessa hade omikron.

Var det inte i Tyskland folk med 3 doser hade smittats? I Danmark har 75% av smittade dubbelvaccinerade

Medlem

Vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom, inte mot smittspridning. Du kan 2 sprutor pfizer i dig och vara smittspridare utan symptom. Därav försiktighetsåtgärder. De med 2+ doser i sig dör sällan, de med noll dör oftare pg av otränat immunförsvar.

Kan vi lägga diskussionen om vaccin och smitta bakom oss och sluta bli så förvånade över att virus smittar?

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom, inte mot smittspridning. Du kan 2 sprutor pfizer i dig och vara smittspridare utan symptom. Därav försiktighetsåtgärder. De med 2+ doser i sig dör sällan, de med noll dör oftare pg av otränat immunförsvar.

Kan vi lägga diskussionen om vaccin och smitta bakom oss och sluta bli så förvånade över att virus smittar?

This +1

Vi har haft nytt influensavaccin varje år tidigare, men det skyddar inte alltid. Dessutom är det massvaccineringen som gör att viruset muterar. Känns som att hela världen har tappat förståndet. Mycket skrämsel också. I början stod det "Super Mutant Varianten" som om Omicron vore Wolverine eller nåt. Därefter fick jag en artikel från DN "Sälj dina aktier!!".

Nu har det gått snart 2 år och det är inte fler som dör än vanligt. Men tydligen ska man snart börja visa sitt vaccinbevis för att komma in på gymmet. Absurt. Men det som är värst är att det finns människor som är så rädda att dom tycker detta är en bra idé.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom, inte mot smittspridning. Du kan 2 sprutor pfizer i dig och vara smittspridare utan symptom. Därav försiktighetsåtgärder. De med 2+ doser i sig dör sällan, de med noll dör oftare pg av otränat immunförsvar.

Kan vi lägga diskussionen om vaccin och smitta bakom oss och sluta bli så förvånade över att virus smittar?

Det är ju det här som dom flesta inte har fattat än..Man kan få corona/covid19 men troligtvis blir du inte dödssjuk...

Medlem
Skrivet av Kyrre:

This +1

Vi har haft nytt influensavaccin varje år tidigare, men det skyddar inte alltid. Dessutom är det massvaccineringen som gör att viruset muterar.

Snarare tvärtom. Vaccinering gör att färre blir sjuka vilket resulterar i att viruset får färre chanser att mutera. Desto fler chanser ett virus får att reproducera och dela upp sig desto större risk är det att en mutation sker. Sjävklart kan det komma en mutation som lurar vaccinet men genom en tidig vaccinering hindrar man det från att ske.

https://www.nationaljewish.org/patients-visitors/patient-info...

Medlem

I och med Omikron tycker man ju att det här borde blåsas av helt snart, om makthavarna så vill.

Varför ska vi hänga upp oss på den här varianten när den uppenbarligen är ofarligare? Visst, den kanske smittar mer och lättare, men vad spelar det för roll? Får vi inte bli sjuka längre? Lite hosta och trötthet är väl något som vi alla känner då och då? Personligen är jag kanske sjuk (så pass sjuk att jag måste stanna hemma från jobbet) en gång om året i snitt. Ibland går det två år mellan gångerna. Hur har ni det? Vad är grejen nu?

Media har ju en stor del i det här. Särskilt Aftonbladet och Expressen som älskar att slå på stora trumman och spela på folks rädsla. Så här såg det ut för några veckor sen när Omikron hade upptäckts: https://imgur.com/a/RO7CsJg

Tycker detta börjar bli riktigt löjligt nu.

Medlem

Undrar vad virusen gjorde innan "journalister" började rapportera om dem? Hade semester?

Så vacciner skyddar inte mot smitta men däremot kommer du inte dö? 2 doser Pfizer hjälper inte mot Omicron men däremot kommer 3:e dosen att göra det?

Alright, nothing to see here, move along. 🙂

Medlem
Skrivet av Kyrre:

This +1

Vi har haft nytt influensavaccin varje år tidigare, men det skyddar inte alltid. Dessutom är det massvaccineringen som gör att viruset muterar. Känns som att hela världen har tappat förståndet. Mycket skrämsel också. I början stod det "Super Mutant Varianten" som om Omicron vore Wolverine eller nåt. Därefter fick jag en artikel från DN "Sälj dina aktier!!".

Nu har det gått snart 2 år och det är inte fler som dör än vanligt. Men tydligen ska man snart börja visa sitt vaccinbevis för att komma in på gymmet. Absurt. Men det som är värst är att det finns människor som är så rädda att dom tycker detta är en bra idé.

Vänta HolUp, hur vet du att det är vaccinet som muterar viruset?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Nu har det gått snart 2 år och det är inte fler som dör än vanligt.

Statistiskt sett hade vi relativt stor överdödlighet i Sverige under 2020, med ca 6000 fler döda än genomsnittet för de senaste 20 åren ( https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/mannisko... ). Även övriga Europa hade relativt stor överdödlighet under 2020 ( https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/overdodlighe... ).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

I och med Omikron tycker man ju att det här borde blåsas av helt snart, om makthavarna så vill.

Varför ska vi hänga upp oss på den här varianten när den uppenbarligen är ofarligare? Visst, den kanske smittar mer och lättare, men vad spelar det för roll? Får vi inte bli sjuka längre? Lite hosta och trötthet är väl något som vi alla känner då och då? Personligen är jag kanske sjuk (så pass sjuk att jag måste stanna hemma från jobbet) en gång om året i snitt. Ibland går det två år mellan gångerna. Hur har ni det? Vad är grejen nu?

Media har ju en stor del i det här. Särskilt Aftonbladet och Expressen som älskar att slå på stora trumman och spela på folks rädsla. Så här såg det ut för några veckor sen när Omikron hade upptäckts: https://imgur.com/a/RO7CsJg

Tycker detta börjar bli riktigt löjligt nu.

För det första vet vi inte formellt att den är mildare. Det kommer en forskningsrapport i ämnet från WHO kommande vecka om tidsplanen håller.

För det andra så är det unga människor som blivit smittade i dagsläget i både Sydafrika och Europa då det både finns många ovaccinerade i denna grupp samt att de träffas tätt i skolorna. Då unga genom hela pandemin fått mildare symptom så kan detta bidra till en bild att sjukdomen är mildare.

Det sista är också orsaken till att det trycks på vaccinering. Barnen och ungdomarna kanske inte blir så sjuka, men de bär smittan med sig hem och smittar hela familjen. Då är risken stor att smittan når de grupper i samhället som är riskgrupp eller har svagare immunförsvar och därför inte får vaccinets fulla skydd mot allvarlig sjukdom och död. Det i sin tur överbelastar sjukvården då dessa människor hamnar på IVA. Sverige har bland Europas lägsta antal IVA platser och var redan på bristningsgränsen före pandemin. Detta tränger även undan annan nödvändig vård.

I Sverige hamnar ovaccinerade i 30 års åldern+ utan riskfaktorer på IVA av covid, ibland yngre. Bland vaccinerade så ligger åldern från 55+ i snitt enligt de uppgifter folkhälsomyndigheten släppte nyligt. Människor i alla åldrar kan drabbas av livslånga symptom som kan göra dem oförmögna att jobba eller leva ett normalt liv, det som i media kallas långtidscovid. Det handlar om barn från förskoleålder uppåt. Det skall även nämnas att hamna på IVA är ingen lek. Det är idag drygt samma procent som dör på IVA som i början av pandemin. De som hamnar på IVA blir aldrig detsamma efteråt, det är en ohört krävande upplevelse inte bara fysiskt utan även psykiskt.

Så sammanfattningsvis, det är inte onödigt att vaccinera sig eller följa restriktioner. Det görs inte främst för din egen skull utan för de svagare i samhället som vi friska och unga kan orsaka en förtidig död. Det görs för de unga med hela livet framför sig som vi kan orsaka livslångt lidande genom kroniska symptom som aldrig försvinner. Det görs även för att samhällsviktig vård skall fungera för alla vilket det inte gör när trycket är hårt på sjukvården.

Fler i Sverige måste vidga vyerna utanför sin egen person och sitt

Inaktiv

Den här tråden kommer spåra ur

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom, inte mot smittspridning. Du kan 2 sprutor pfizer i dig och vara smittspridare utan symptom. Därav försiktighetsåtgärder. De med 2+ doser i sig dör sällan, de med noll dör oftare pg av otränat immunförsvar.

Kan vi lägga diskussionen om vaccin och smitta bakom oss och sluta bli så förvånade över att virus smittar?

När folk på jobbet använder just detta när de säger varför de inte är vaccinerade. "Folk som är vaccinerade dör ändå" "Folk som vaccinerade blir ju sjuka ändå" "vaccinerade sprider ändå viruset" "många sjuksköterskor/doktorer vaccinerar sig inte" och sista "dom har inte testat vaccinet tillräckligt". Första försökte jag argumentera, nu skakar jag bara på huvudet. Vet när allt är över kommer samma personer säga "se jag klarade mig utan vaccin". Total glömma att alla andra runt dom är vaccinerade o haft mask har nog hjälp en del med den biten.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

För det första vet vi inte formellt att den är mildare. Det kommer en forskningsrapport i ämnet från WHO kommande vecka om tidsplanen håller.

För det andra så är det unga människor som blivit smittade i dagsläget i både Sydafrika och Europa då det både finns många ovaccinerade i denna grupp samt att de träffas tätt i skolorna. Då unga genom hela pandemin fått mildare symptom så kan detta bidra till en bild att sjukdomen är mildare.

Det sista är också orsaken till att det trycks på vaccinering. Barnen och ungdomarna kanske inte blir så sjuka, men de bär smittan med sig hem och smittar hela familjen. Då är risken stor att smittan når de grupper i samhället som är riskgrupp eller har svagare immunförsvar och därför inte får vaccinets fulla skydd mot allvarlig sjukdom och död. Det i sin tur överbelastar sjukvården då dessa människor hamnar på IVA. Sverige har bland Europas lägsta antal IVA platser och var redan på bristningsgränsen före pandemin. Detta tränger även undan annan nödvändig vård.

I Sverige hamnar ovaccinerade i 30 års åldern+ utan riskfaktorer på IVA av covid, ibland yngre. Bland vaccinerade så ligger åldern från 55+ i snitt enligt de uppgifter folkhälsomyndigheten släppte nyligt. Människor i alla åldrar kan drabbas av livslånga symptom som kan göra dem oförmögna att jobba eller leva ett normalt liv, det som i media kallas långtidscovid. Det handlar om barn från förskoleålder uppåt. Det skall även nämnas att hamna på IVA är ingen lek. Det är idag drygt samma procent som dör på IVA som i början av pandemin. De som hamnar på IVA blir aldrig detsamma efteråt, det är en ohört krävande upplevelse inte bara fysiskt utan även psykiskt.

Så sammanfattningsvis, det är inte onödigt att vaccinera sig eller följa restriktioner. Det görs inte främst för din egen skull utan för de svagare i samhället som vi friska och unga kan orsaka en förtidig död. Det görs för de unga med hela livet framför sig som vi kan orsaka livslångt lidande genom kroniska symptom som aldrig försvinner. Det görs även för att samhällsviktig vård skall fungera för alla vilket det inte gör när trycket är hårt på sjukvården.

Fler i Sverige måste vidga vyerna utanför sin egen person och sitt

Det är mycket som tyder på att Omikron i stort sett är ofarlig för den absoluta majoriteten. Inte en enda har väl dött av den ännu?

Sen tycker jag att du blundar för själva kärnfrågan i mitt inlägg. Låt oss leka med tanken att Omikron är helt ofarlig i stort sett då, vad tycker du vi ska göra i så fall? Ska vi fortsätta massvaccineringen eller ska vi kanske nöja oss efter tredje sprutan? Kanske skippa hela den här grejen med vaccinpass och sluta hetsa mot folk som av massa olika anledningar inte vill/kan ta vaccinet?

Jag skrev aldrig att det var onödigt att vaccinera sig, ej heller att man inte ska följa rekommendationerna. Det känns som om du svävade iväg lite.

Något säger mig att vi har diametralt olika syn på hela pandemin i stort, så det kan nog bli svårt att mötas på halva vägen. Detta har ju blivit en väldigt polariserad fråga. På ena sidan står domedagsprofeterna och skanderar om Digerdöden 2.0, på andra sidan finns "antivaxxers" som tror att allt är en konspiration.

Kanske sanningen ligger någonstans mittemellan?

Medlem

Den här tråden lär ju spåra när diverse foliehattar hittar hit, men ändå.

Sambon min är sjuksköterska på IVA, har jobbat där ett par år nu och hon har fått se en hel del. Alltifrån småbarn med krossade skallar efter bilolyckor, uppskurna pundare, svårt sjuka...List goes on. Aldrig har hon klagat på de som legat inne, aldrig har hon pratat med förakt i rösten om de som kanske tagit en överdos eller på annat sätt sett till att man själv hamnat där man hamnat. Såklart har det varit tufft och vissa dagar är såklart jobbigare än andra, men hon har alltid gått till jobbet med vetskapen om att hon faktiskt gör skillnad.

Under pandemin var dock första gången jag fick hålla om henne varje kväll när hon kom hem och bara grät, eller när hon vaknade mitt i natten och jag bara fick sitta uppe med henne. Personerna de fick in var så sjuka att inte ens jag som lever med henne och får höra vad som händer nog knappt förstår, vissa dagar satt hon liksom och höll handen på flera personer som dog, helt ensamma utan sina anhöriga.

Under denna tiden så skulle jag nog säga att vaccinen var det enda som fick henne gå upp på morgonen, en vetskap om att det faktiskt jobbades på en lösning på den här situationen och att saker och ting skulle bli bättre, och de har det blivit! De flesta människor är smarta och har valt att ta vaccinet. Hon började kunna sova ordentligt igen, var glad när hon kom hem och livet återvände så sakteliga till det normala. De fall som de fick in kunde man i våras vifta bort med att personen kanske inte hunnit ta vaccinet än eller liknande.

Idag? Well, de som nu kommer in på IVA som har valt att inte vaccinera sig av den ena eller tredje anledningen har hon inte mycket för....Hon och hennes kollegor gör såklart allt de kan för att patienterna ska klara sig, men den här ångesten och maktlösheten som hon kände förra året har nu bytts ut mot ett förakt för de här människorna som valt att inte vaccinera sig. De har valt själva att hamna där de ligger någonstans och även om hon inte riktigt håller med mig så känner jag någonstans att det är ren och skär darwinism.

Vad det gäller Omicron är det väl lysande om nu de här initiala uppgifterna stämmer? Det är som sagt väldigt tidigt än dock och att då grunda sitt beslut på att inte vaccinera sig på att den här varianten verkar vara snällare....Idioti.

Medlem

Det är skandal att det sla hålla på stängas ner igen.
Vibär ju vaccinerade, skit i dom som inte vill.

Det kostar alldeles för mycket både ekonomiskt och mänskligt lidande, det är som dom styr vill plåga befolkningen.

Svammel är det på hög nivå nunoch det ör som att man inte vill att allt ska bli tillbaka till det normala.
Nån mäktig tjänar förmodligen på detta därför det får fortgå.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lerb:

Det var min första tanke när jag såg den i morse. @Hanzo, varför? Det är inte första gången du startar en tråd med ett ämne som spårar. Är det därför du skapar dem eller?

Nej. Det var inte avsikten.

Avsikten med tråden är att förmedla det som är tjockstilt i första inlägget. Med andra ord,
flera forskare tror att den nya Omicron-mutationen kan vara början på slutet på pandemin.

Den viktigaste poängerna är

1. Omicron håller på att utkonkurrera Delta-varianten (och Delta kommer dö ut)
2. Omicron är betydligt mindre farlig/dödlig!
3. Dock så smittar den som fasn!

Det är ändå väldigt positiva nyheter!

Omicron är alltså mer eller mindre bara en "vanlig influensa" nu,
därmed borde vi snart kunna släppa restriktionerna och börja leva som vanligt innan Covid-19 utbröt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

därmed borde vi snart kunna släppa restriktionerna och börja leva som vanligt innan Covid-19 utbröt.

Lol snart? Det kommer ju dröja ett bra tag... varför tror folk att det bara "kommer försvinna", det kommer väl ta flera år (som i iaf 3+) om det ens försvinner.

Nu säger jag inte att du kanske tror det kommer försvinna helt, men det lär dröja innan det blir som innan, om ens någon gång.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Media Hype. Katastrof


signatur

Allätare

Inaktiv
Skrivet av lerb:

Och detta ville du rapportera på FZ för att...?

Denna tråd är dock i kategorin "Allmänt snack", dvs alla trådar behöver inte handla om spel för att ha en plats på FZ.

Inaktiv
Skrivet av lerb:

Jo, fast Grollo du är ju mycket väl medveten om vad det är jag syftar på. Vi har ju haft liknande trådar tidigare som spårat fullständigt så det känns bara så jäkla onödigt, nästan avsiktligt.

Ja och nej. Vanligtvis håller jag mig långt borta ifrån dessa trådar om covid och politik men kikade in lite i denna. Men du har rätt i att det lätt spårar ur

Medlem

***
Vaccinationsbevis på bio från 1 december - på föreställingar med fler än 100 besökare

Från 1 december behöver alla som är 18 eller äldre visa upp ett giltigt vaccinationsbevis för covid-19 tillsammans med giltigt foto-ID vid besök på föreställningar med fler än 100 besökare.

For information in english, scroll down to the bottom of the page.

Regeringen har beslutat, på inrådan från Folkhälsomyndigheten, att den som besöker allmänna sammankomster med fler än 100 personer, som vid till exempel bioföreställningar, måste kunna visa upp ett giltigt vaccinationsbevis för covid-19 utfärdat inom EU tillsammans med giltig ID-handling med foto från och med 1 december 2021. Detta gäller samtliga i sällskapet som är 18 år eller äldre för föreställningar med fler än 100 besökare. Utan giltigt vaccinationsbevis blir man tyvärr inte insläppt i våra större biosalonger på grund av de rådande rekommendationerna.

Gäster med biljetter till föreställningar med färre än 100 besökare behöver dock inte visa något covidbevis. Personer under 18 år och personer som av medicinska skäl inte bör vaccinera sig mot covid-19 är undantagna. Detta styrks med legitimation och läkarintyg.

Tänk på att komma i tid till biografen och ha dina dokument redo då kontrollen av vaccinationsbevis kan orsaka köer.

Giltiga ID-handlingar är följande:

Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
Svenskt nationellt id-kort
Svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort
Identitetskort för folkbokförda i Sverige
Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom Schengenområdet
Utländskt EU-pass
Freja-eID verifierat hos ett ombud
ID-handlingen ska visa foto på innehavaren. En kopia på något av ovanstående gäller självklart inte som ID-handling.

Vaccinationsbevisen, ibland kallade covidpass eller covidbevis, har en begränsad giltighetstid och kan behöva förnyas. Kontrollera giltighetstiden på era vaccinationsbevis i tid före ert biobesök. Har giltighetstiden passerats är det enkelt att förnya vaccinationsbeviset genom att besöka webbplatsen covidbevis.se. Alla som har vaccinerats med två doser kan skaffa vaccinationsbevis på covidbevis.se.

För mer information om vaccinationsbevis hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten,
***

Vem hade trott att ANNO 2021 man skulle behöva Papieren bitte! för att gå på bio! Tänkte se nya Matrix filmen men verkligheten överträffar dikten.

PS Vad jag vet så är de enda som får legitimera en polisen (okej då, entrévärdar (ej ordningsvakter) vid nattklubbar). Inte ens polisen får kräva medicinsk historia. Ens tveksamt vid misstanke om brott då läkarsekretessen är väldigt stark. Däremot nån finnig grabb eller jänta, knappt blöta bakom öronen? Matrix indeed it is...

PS2 Har folk ingen självrespekt längre? Så länge du kan visa en App och QR code så går du med på vad som helst? Hade jag vart 18 bast och kollat biobiljetter hade jag f*n skämts att fråga en 50 årig man eller kvinna om pass och medicinsk historia. Av ren respekt för äldre. Herre gud, common decency...helt borta eller? Verkar så. Lovar att inte komma med fler PS.

PS3 Okej, lovar sista. Så om det är 99 pers så säger Viruset:

- "Det är lungt, vi låter de vara, fattas en...vi går till lobbyn och chillar. Har ändå sett alla Marvel filmer."

1 (en!) pers till dvs 100 personer, Viruset:

- "Nu j*vlar tar vi dem! Atack!"

Här finns hur mycket material som helst för en stand up komiker.

Medlem

Fan var är min 14de dos vaccin känner inte mig trygg längre

Medlem
Skrivet av A1200G:

***
Vaccinationsbevis på bio från 1 december - på föreställingar med fler än 100 besökare

Från 1 december behöver alla som är 18 eller äldre visa upp ett giltigt vaccinationsbevis för covid-19 tillsammans med giltigt foto-ID vid besök på föreställningar med fler än 100 besökare.

For information in english, scroll down to the bottom of the page.

Regeringen har beslutat, på inrådan från Folkhälsomyndigheten, att den som besöker allmänna sammankomster med fler än 100 personer, som vid till exempel bioföreställningar, måste kunna visa upp ett giltigt vaccinationsbevis för covid-19 utfärdat inom EU tillsammans med giltig ID-handling med foto från och med 1 december 2021. Detta gäller samtliga i sällskapet som är 18 år eller äldre för föreställningar med fler än 100 besökare. Utan giltigt vaccinationsbevis blir man tyvärr inte insläppt i våra större biosalonger på grund av de rådande rekommendationerna.

Gäster med biljetter till föreställningar med färre än 100 besökare behöver dock inte visa något covidbevis. Personer under 18 år och personer som av medicinska skäl inte bör vaccinera sig mot covid-19 är undantagna. Detta styrks med legitimation och läkarintyg.

Tänk på att komma i tid till biografen och ha dina dokument redo då kontrollen av vaccinationsbevis kan orsaka köer.

Giltiga ID-handlingar är följande:

Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
Svenskt nationellt id-kort
Svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort
Identitetskort för folkbokförda i Sverige
Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom Schengenområdet
Utländskt EU-pass
Freja-eID verifierat hos ett ombud
ID-handlingen ska visa foto på innehavaren. En kopia på något av ovanstående gäller självklart inte som ID-handling.

Vaccinationsbevisen, ibland kallade covidpass eller covidbevis, har en begränsad giltighetstid och kan behöva förnyas. Kontrollera giltighetstiden på era vaccinationsbevis i tid före ert biobesök. Har giltighetstiden passerats är det enkelt att förnya vaccinationsbeviset genom att besöka webbplatsen covidbevis.se. Alla som har vaccinerats med två doser kan skaffa vaccinationsbevis på covidbevis.se.

För mer information om vaccinationsbevis hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten,
***

Vem hade trott att ANNO 2021 man skulle behöva Papieren bitte! för att gå på bio! Tänkte se nya Matrix filmen men verkligheten överträffar dikten.

PS Vad jag vet så är de enda som får legitimera en polisen (okej då, entrévärdar (ej ordningsvakter) vid nattklubbar). Inte ens polisen får kräva medicinsk historia. Ens tveksamt vid misstanke om brott då läkarsekretessen är väldigt stark. Däremot nån finnig grabb eller jänta, knappt blöta bakom öronen? Matrix indeed it is...

PS2 Har folk ingen självrespekt längre? Så länge du kan visa en App och QR code så går du med på vad som helst? Hade jag vart 18 bast och kollat biobiljetter hade jag f*n skämts att fråga en 50 årig man eller kvinna om pass och medicinsk historia. Av ren respekt för äldre. Herre gud, common decency...helt borta eller? Verkar så. Lovar att inte komma med fler PS.

PS3 Okej, lovar sista. Så om det är 99 pers så säger Viruset:

- "Det är lungt, vi låter de vara, fattas en...vi går till lobbyn och chillar. Har ändå sett alla Marvel filmer."

1 (en!) pers till dvs 100 personer, Viruset:

- "Nu j*vlar tar vi dem! Atack!"

Här finns hur mycket material som helst för en stand up komiker.

Here we go,

Jämförelsen med papiren bitte är direkt osmaklig och helt felaktig. Mina släktningar kunde inte välja att vara judar, du kan välja att inte vaccinera dig. Precis som att du inte får köra bil när du inte har körkort etc. Rekommendationen för ovaccinerade är fortfarande den samma som har gällt under hela pandemin, håll er undan grupper med folk, något säger mig att detta inte är något som du direkt levt efter(?)

Anledningen till att vi ens har möjligheten att gå på bio nu är just pga de människor som valt att vaccinera sig.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Here we go,

Jämförelsen med papiren bitte är direkt osmaklig och helt felaktig. Mina släktningar kunde inte välja att vara judar, du kan välja att inte vaccinera dig. Precis som att du inte får köra bil när du inte har körkort etc. Rekommendationen för ovaccinerade är fortfarande den samma som har gällt under hela pandemin, håll er undan grupper med folk, något säger mig att detta inte är något som du direkt levt efter(?)

Anledningen till att vi ens har möjligheten att gå på bio nu är just pga de människor som valt att vaccinera sig.

Vet du vad man använde för svepskäl i början när man byggde koncentrationsläger för judar? Att de spred smittsamma sjukdomar och behövde isoleras. Just sayin'

Jag skiter i din medicinska historia, vem du eller dina släktingar är. Cannot care less. Det jag däremot inte skiter i är om någon random dude eller dude:ina kräver legitimation och medicinsk historia av dig för basala saker som att gå på toa, käka, handla, se en sketen film på bio...Red lines my friend.

Inaktiv
Skrivet av A1200G:

***
Vaccinationsbevis på bio från 1 december - på föreställingar med fler än 100 besökare

Från 1 december behöver alla som är 18 eller äldre visa upp ett giltigt vaccinationsbevis för covid-19 tillsammans med giltigt foto-ID vid besök på föreställningar med fler än 100 besökare.

For information in english, scroll down to the bottom of the page.

Regeringen har beslutat, på inrådan från Folkhälsomyndigheten, att den som besöker allmänna sammankomster med fler än 100 personer, som vid till exempel bioföreställningar, måste kunna visa upp ett giltigt vaccinationsbevis för covid-19 utfärdat inom EU tillsammans med giltig ID-handling med foto från och med 1 december 2021. Detta gäller samtliga i sällskapet som är 18 år eller äldre för föreställningar med fler än 100 besökare. Utan giltigt vaccinationsbevis blir man tyvärr inte insläppt i våra större biosalonger på grund av de rådande rekommendationerna.

Gäster med biljetter till föreställningar med färre än 100 besökare behöver dock inte visa något covidbevis. Personer under 18 år och personer som av medicinska skäl inte bör vaccinera sig mot covid-19 är undantagna. Detta styrks med legitimation och läkarintyg.

Tänk på att komma i tid till biografen och ha dina dokument redo då kontrollen av vaccinationsbevis kan orsaka köer.

Giltiga ID-handlingar är följande:

Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
Svenskt nationellt id-kort
Svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort
Identitetskort för folkbokförda i Sverige
Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom Schengenområdet
Utländskt EU-pass
Freja-eID verifierat hos ett ombud
ID-handlingen ska visa foto på innehavaren. En kopia på något av ovanstående gäller självklart inte som ID-handling.

Vaccinationsbevisen, ibland kallade covidpass eller covidbevis, har en begränsad giltighetstid och kan behöva förnyas. Kontrollera giltighetstiden på era vaccinationsbevis i tid före ert biobesök. Har giltighetstiden passerats är det enkelt att förnya vaccinationsbeviset genom att besöka webbplatsen covidbevis.se. Alla som har vaccinerats med två doser kan skaffa vaccinationsbevis på covidbevis.se.

För mer information om vaccinationsbevis hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten,
***

Vem hade trott att ANNO 2021 man skulle behöva Papieren bitte! för att gå på bio! Tänkte se nya Matrix filmen men verkligheten överträffar dikten.

PS Vad jag vet så är de enda som får legitimera en polisen (okej då, entrévärdar (ej ordningsvakter) vid nattklubbar). Inte ens polisen får kräva medicinsk historia. Ens tveksamt vid misstanke om brott då läkarsekretessen är väldigt stark. Däremot nån finnig grabb eller jänta, knappt blöta bakom öronen? Matrix indeed it is...

PS2 Har folk ingen självrespekt längre? Så länge du kan visa en App och QR code så går du med på vad som helst? Hade jag vart 18 bast och kollat biobiljetter hade jag f*n skämts att fråga en 50 årig man eller kvinna om pass och medicinsk historia. Av ren respekt för äldre. Herre gud, common decency...helt borta eller? Verkar så. Lovar att inte komma med fler PS.

PS3 Okej, lovar sista. Så om det är 99 pers så säger Viruset:

- "Det är lungt, vi låter de vara, fattas en...vi går till lobbyn och chillar. Har ändå sett alla Marvel filmer."

1 (en!) pers till dvs 100 personer, Viruset:

- "Nu j*vlar tar vi dem! Atack!"

Här finns hur mycket material som helst för en stand up komiker.

Jäklar vad smaklös man kan vara. Jämför du på riktigt detta med förintelsen?

Medlem

Lås tråden! Finns andra forum för sånt här trams.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jäklar vad smaklös man kan vara. Jämför du på riktigt detta med förintelsen?

Behöver jag ens svara på frågan? Självklart inte. Vem har sagt något om förintelsen?

Däremot kan man dra paralleller till forna Sovjetunionen och omnipotenta politbyrån. Totalitära regimer. Men det är bara min uppfattning och kan vara självklart helt felaktig.

@greb1989: Have fun och njut av livet, Covidpass eller ej. Personligen delar jag inte folk i 2 grupper beroende på medicinsk historia, vaccinationsgrad eller what ever. För vad kommer hända när man börjar dela folk i 2 grupper oavsett orsaken? Som den gode Ron Paul sa "Nothing good":

Over and out.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Vet du vad man använde för svepskäl i början när man byggde koncentrationsläger för judar? Att de spred smittsamma sjukdomar och behövde isoleras. Just sayin'

Jag skiter i din medicinska historia, vem du eller dina släktingar är. Cannot care less. Det jag däremot inte skiter i är om någon random dude eller dude:ina kräver legitimation och medicinsk historia av dig för basala saker som att gå på toa, käka, handla, se en sketen film på bio...Red lines my friend.

Diskussionen om koncentrationsläger och covidpass är så pass osmaklig och absurd att du nog bör leta dig till något annat forum.

Precis och vi som valt att vaccinera oss skiter i att dina känslor är sårade för att du inte kan ta del av samhället i lika stor utsträckning som oss andra. Det mest spännande i det här är ju att ni är er egen värsta fiende, för ju färre som är vaccinerade desto större påverkan på vården och desto större krav på covidpass i samhället. Snart finns det bara Ica och Apoteket för er att gå på, medan resten är öppet för oss andra. Have fun!

Moderator | Testpilot

Känner inte riktigt att ämnet, helst med tanke på hur det börjar spåra, passar FZ riktigt. Låser


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar