Fanatec Podium Racing Wheel F1

Robot
Fanatec Podium Racing Wheel F1

Vi provkör ett mästerligt racingpaket med en prislapp på... 18 000 kronor.

#dd1, #direct-drive, #fanatec, #podium-racing-wheel-f1


Gnällkuk

Oj! Snacka om läckert... Det här är ju vad man borde skaffa istället för ett RTX 3090 om man är riktig entusiast! Spontant känns det ju dock lite svårt att få att passa på ett "vanligt" dator/kontorsbord. Men, det är ju å andra sidan nischad produkt så lägger man de här kulorna räds man nog inte att specialanpassa sitt utrymme för ratt


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det skulle vara häftigt att få testa en sån här premiumprodukt någon gång, men jag spelar alldeles för lite bilspel för att det ska vara aktuellt

Undrar hur många av dessa de säljer varje år?

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Oj! Snacka om läckert... Det här är ju vad man borde skaffa istället för ett RTX 3090 om man är riktig entusiast! Spontant känns det ju dock lite svårt att få att passa på ett "vanligt" dator/kontorsbord. Men, det är ju å andra sidan nischad produkt så lägger man de här kulorna räds man nog inte att specialanpassa sitt utrymme för ratt

Ja, den ska väl helst sättas i en redig cockpit, men en bordsskiva av massivt trä går som sagt utmärkt. I vår skiva i spelrummet satt den som berget. Ett rejält köksbord kan nog funka, så länge skivan är av massivt trä och inte spån.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, den ska väl helst sättas i en redig cockpit, men en bordsskiva av massivt trä går som sagt utmärkt. I vår skiva i spelrummet satt den som berget. Ett rejält köksbord kan nog funka, så länge skivan är av massivt trä och inte spån.

Bor man inte själv så behöver nog ens partner vara rejält nykär för att man ska lyckas få igenom att köksbordet minsann får bli spelplats. Men ja, det är ju en sådan nischprodukt att man får förutsätta att användaren ändå kommer att vara väldigt öppen för att få göra ytterligare anpassningar för att få det att fungera så bra som möjligt.

Vore lite kul om du kunde be dem att skicka lite bilder på "optimal" uppsättning, som t ex cockpit eller om det finns andra nördar som också fått testa produkterna som kanske redan har en mancave för att spela racingspel med.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kör du PC så kan du köpa ratten separat, CSW Formula V2, kombinera gärna med Podium Advanced Paddle Module för bästa upplevelse!

Hade gärnat testat en Podium wheelbase, men risken är stor att man då måste byta ut CSW V2.5 jag använder idag, så helt enkelt bäst att låta bli.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, den ska väl helst sättas i en redig cockpit, men en bordsskiva av massivt trä går som sagt utmärkt. I vår skiva i spelrummet satt den som berget. Ett rejält köksbord kan nog funka, så länge skivan är av massivt trä och inte spån.

Hur fortplantar sig vibrationerna i resten av huset när den är monterad på en skiva som sitter fast i väggarna? Funderar på någon liknande lösning här när min dotter ska flytta hemifrån och jag tar över hennes rum som kontor (läs: lekstuga).

Tack för en intressant recension förresten!

Medlem

Det här borde ni låta Kenneth på swec testa. Han är ju lite racing toking.

Medlem

Oj! Behövs det verkligen bättre och starkare force feedback?
Min G27-ratt beter sig som en rodeohäst! Och oväsendet som den ger ifrån sig.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Oj! Behövs det verkligen bättre och starkare force feedback?
Min G27-ratt beter sig som en rodeohäst! Och oväsendet som den ger ifrån sig.

Kanske går att också använda den till styrketräning

Medlem

Det skulle vara kul att se en film på den "in action". Och hur den låter.


signatur

autograph

Medlem

Fanatiskt pris ha.


signatur

Ordo Ab Chao

Redaktör
Skrivet av Fj0d:

Kör du PC så kan du köpa ratten separat, CSW Formula V2, kombinera gärna med Podium Advanced Paddle Module för bästa upplevelse!

Hade gärnat testat en Podium wheelbase, men risken är stor att man då måste byta ut CSW V2.5 jag använder idag, så helt enkelt bäst att låta bli.

Ja, det det blir ju 500 kr billigare, trots att Fanatec ger 1 000 kr rabatt på paketet. Så är man inte ute efter den Sony-godkända färgen så..


signatur
Medlem

Det där var det sexigaste jag sett i fråga om gaming hardware...någonsin. Får mig att önska att jag hade all tid i världen och att bilspel var min grej...tyvärr är inget av två rätt :/

Jag får helt enkelt nöja mig med att tilldela en 6 av 5 möjliga för den bästa recensionen jag läst på länge, stort tack för den

Redaktör
Skrivet av Kyraal:

Hur fortplantar sig vibrationerna i resten av huset när den är monterad på en skiva som sitter fast i väggarna? Funderar på någon liknande lösning här när min dotter ska flytta hemifrån och jag tar över hennes rum som kontor (läs: lekstuga).

Tack för en intressant recension förresten!

Det tänkte jag inte på, men jag gissar att skakningarna dämpas eller slukas av skivan, gipsväggar, färg/tapet, stag och annat. Man kör ju inte heller rattbasen med full kraft. Inga klagomål från grannarna än i alla fall!


signatur
Redaktör
Skrivet av justabit:

Det här borde ni låta Kenneth på swec testa. Han är ju lite racing toking.

Skrivet av autograph:

Det skulle vara kul att se en film på den "in action". Och hur den låter.

Swec-Kenneth lånade den för lite F1-testning förra veckan. Video här:


signatur
Hedersmedlem
Kenneth Lindqvist
Skrivet av justabit:

Det här borde ni låta Kenneth på swec testa. Han är ju lite racing toking.

haha jag har testat en hel del, den är helt fantastisk... men lite väl för dyr för mig

Skrivet av Kyraal:

Hur fortplantar sig vibrationerna i resten av huset när den är monterad på en skiva som sitter fast i väggarna? Funderar på någon liknande lösning här när min dotter ska flytta hemifrån och jag tar över hennes rum som kontor (läs: lekstuga).

Tack för en intressant recension förresten!

Skrivet av autograph:

Oj! Behövs det verkligen bättre och starkare force feedback?
Min G27-ratt beter sig som en rodeohäst! Och oväsendet som den ger ifrån sig.

Kombinerar mitt svar här. Jag har själv en G27 som låter absurt mycket om man hamnar på kerb eller gräset, Fanatec-ratten är inte ens i närheten av liknande ljudnivåer. Nu har jag bara spelat med hörlurar men tycker den är nästintill ljudlös trots att feedback-kraften är betydligt starkare än G27.

Redaktör
Skrivet av autograph:

Oj! Behövs det verkligen bättre och starkare force feedback?
Min G27-ratt beter sig som en rodeohäst! Och oväsendet som den ger ifrån sig.

Testa en. Sen har du svaret.

Jag har en gammal G25:a i skrubben, och testade nyligen G923. De känns rätt omoderna även jämfört med normala rattar tycker jag, force feedbacken är kuggig och hackig, och de är som du säger högljudda. De gör jobbet, men jag föredrar Thrustmasters skak. Däremot har Logitech riktigt bra kvalitetskänsla i materialet.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Testa en. Sen har du svaret.

Jag har en gammal G25:a i skrubben, och testade nyligen G923. De känns rätt omoderna även jämfört med normala rattar tycker jag, force feedbacken är kuggig och hackig, och de är som du säger högljudda. De gör jobbet, men jag föredrar Thrustmasters skak. Däremot har Logitech riktigt bra kvalitetskänsla i materialet.

Jag jämför servo-ratten i min gamla Volvo 245 med G27, och det känns mycket mer realistiskt, tystare och mjukare med ratten i Volvon.
Ska kraftigare force feedback alltså göra att det känns verkligare? Ja, kanske om man kör snöplog/traktor-simulator eller ett monstertruck-spel!?
jag föredrar mer realistisk och följsam ratt, som inte låter som en skramlande läskback och som kastar mig ur stolen.


signatur

autograph

RHK
Medlem

Sim Lab har en bra rig där man kan välja fanatec dd wheel mount https://sim-lab.eu/shop/product/p1-x-sim-racing-cockpit-black... (o.b.s säte ingår ej)

Håller själv på att bygga ihop ett sådant bygge tillsammans med min bror. Tyvärr inte fått testa själv än på grund av covid men bror min är nöjd

ELF
Medlem

Ojoj, man är ju inte lite sugen på en direct drive ratt.
Har en G25 och den låter ju som sagt som bara den och känslan är ju inte den bästa direkt. Man drar sig verkligen för att spela bilspel pga detta (lägenhet). Nu har bilspelandet fått ta några månaders paus igen, men jag vill ju köra mer.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Redaktör
Skrivet av autograph:

Jag jämför servo-ratten i min gamla Volvo 245 med G27, och det känns mycket mer realistiskt, tystare och mjukare med ratten i Volvon.
Ska kraftigare force feedback alltså göra att det känns verkligare? Ja, kanske om man kör snöplog-simulator eller ett monstertruck-spel!?
jag föredrar mer realistisk och följsam ratt, som inte låter som en skramlande back med läsk och som kastar mig ur stolen.

Jag garanterar att den här känns mer realistisk än G27:an. Kanske mer än din Volvo också. 😀Nä, men G27 har kugghjulsteknik, den är rejält omodern och kantig numera, även jämfört med Thrustmasters motsvarande rattar.

Det är finkänsligheten i force feedbacken som är den stora grejen, inte maxstyrkan.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Jag är blott en lekman i sammanhanget, och har bara kört den lite, men det jag saknar nu är force feedback-pedaler. Så att man känner hur abs-bromsarna får jobba eller hur man tappar greppet vid för ivrigt gasande.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är blott en lekman i sammanhanget, och har bara kört den lite, men det jag saknar nu är force feedback-pedaler. Så att man känner hur abs-bromsarna får jobba eller hur man tappar greppet vid för ivrigt gasande.

Kolla in sensodrive
Men då börjar priserna gå upp en smula....
Sådär x10 från fanatecen

Innan någon kommenterar, inte huvudsakligen speländamål

Medlem

För 18k kan man väl köpa sig en riktig bil och dra till Mantorp för trackday när man vill.

Jävlar vilken bjässe till ratt. Tyvärr känns det som man behöver ett dedikerat rum för en ratt ofta, inte så behändigt.

Har precis köpt F1 2019 till PS4 och kör med vanlig kontroll, kan rekommendera det spelet. Finns nu på rea för 139 kr på PSN Store tills imorgon.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är blott en lekman i sammanhanget, och har bara kört den lite, men det jag saknar nu är force feedback-pedaler. Så att man känner hur abs-bromsarna får jobba eller hur man tappar greppet vid för ivrigt gasande.

CSL-pedalerna har ABS-vibration. Mina v1 har det och de nyare lär vara bättre.
Greppet känner du i ratten inte gaspedalen, precis som i en riktig bil

Medlem
Skrivet av Fj0d:

Kör du PC så kan du köpa ratten separat, CSW Formula V2, kombinera gärna med Podium Advanced Paddle Module för bästa upplevelse!

Hade gärnat testat en Podium wheelbase, men risken är stor att man då måste byta ut CSW V2.5 jag använder idag, så helt enkelt bäst att låta bli.

Sitter i samma sits. Har CSW V2.5 och vågar inte prova DD

Medlem

Jag köpte, trots allt, "Dirt 5". Den är ju riktigt snygg och rolig. Tungt ljud och cool musik.
Den tidiga teaser-trailern var kass, där det såg ut som om man kör på is, men det blev ju bra körkänsla till slut! (Fast lite isigt och mycket förlåtande är det ju.)
Otroligt snygg grafik! Ser ut och känns som en korsning mellan "Dirt Showdown" och "Dirt 3".
Just nu 50% till och med den 12 februari, på Steam.


signatur

autograph

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Youjimbo:

CSL-pedalerna har ABS-vibration. Mina v1 har det och de nyare lär vara bättre.
Greppet känner du i ratten inte gaspedalen, precis som i en riktig bil

Fast man känner väl också tröghet/halka i pedalen, särskilt nu när det är isgata på vissa ställen. Eller inbillar jag mig? :k)


signatur
12
Skriv svar