Baldur's Gate 3 på PS5 motsvarar pc:ns ultra, droppar till 20 fps i akt 3

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Självklart, jag har inte ännu sett den laptopprocessor som matchar en samtida stationär motsvarighet. För att förtydliga: Jag kollade snabbt några prestandatester av 12700H då jag inte som regel håller koll på laptopprocessorer, jag blandar inte ihop dem och baserar ingenting på kunskaper om 12700K:s prestanda. Baserat på de siffrorna skulle det krävas ordentlig throttling för att nå PS5-nivå, särskilt med tanke på att den ser ut att prestera lågt även i förhållande till sina teoretiska PC-motsvarigheter.

Så du menar att PS5 ligger efter så pass på CPU-fronten redan? I did not know that. Inte intresserat mig för konsol på ett bra tag, så har dålig koll. Men det betyder ju att vissa spel helt klart kan få det kämpigt på PS5 inom något/några år. Allt ska ju vara så grafiskt snyggt nuförtiden, men samtidigt är det fler spel som kräver mer CPU-kraft och fler kärnor. Och när det kommer till mitt spelande så känns det som att det är min 12600K som biter i gräset innan mitt 3080 i många fall. Tänk typ spel som Total War, där det är mycket enheter samtidigt osv.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

9900K. Får bra score i alla testprogram som 3DMark och CPU score i olika program ligger inom normalvärdet.
Har läst fler med 4090 och äldre CPU som fått problem i CPU bundna spel så tror inte det är min dator specifikt.

9900K är inte pjåkig på något vis och fungerar fortfarande toppen till mycket, men jag tänker att den lilla cache:n på 16MB kanske ställer till det lite i just spel.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Älskar spelet, men med tanke på hur man hoppar på vissa spel som har problem med prestanda och knappt någon snackar om detta tycker jag är märkligt. Kände av problemen redan i första akten - även om det inte är lika vanligt eller störande. Men problemen finns där.

20 fps Zelda var ju tydligen ett perfekt spel så konsolspelare har nog inte så höga krav. Act 3 flyter uppenbarligen på bra på många PC-konfigurationer (inklusive 1440p på mitt gamla 2080).

Moderator | Testpilot
Skrivet av kebbe:

20 fps Zelda var ju tydligen ett perfekt spel så konsolspelare har nog inte så höga krav. Act 3 flyter uppenbarligen på bra på många PC-konfigurationer (inklusive 1440p på mitt gamla 2080).

Act III skulle jag säga generellt rullar på riktigt dåligt. Blev säkert bättre med patchen men jag har inte hört eller sett någon som sagt det varit bra fps och annat där. Inte alla som stött på buggar och att det kraschar dock.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av kebbe:

20 fps Zelda var ju tydligen ett perfekt spel så konsolspelare har nog inte så höga krav.

Fps spelar mindre roll om spelet i övrigt är fantastiskt. Tears of the Kingdom är det bästa jag spelat hittills i år.

Medlem
Skrivet av kebbe:

20 fps Zelda var ju tydligen ett perfekt spel så konsolspelare har nog inte så höga krav. Act 3 flyter uppenbarligen på bra på många PC-konfigurationer (inklusive 1440p på mitt gamla 2080).

Det är väl ingen som säger att Zelda är ett perfekt spel? Ett mästerverk verkar många tycka, men perfekt?

Zelda spelas på Switch och i den kontexten tror jag att många visar hänsyn till bristande prestanda. Det är trots allt grymt imponerande vad Nintendo lyckas att leverera sett till förutsättningarna.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Fps spelar mindre roll om spelet i övrigt är fantastiskt. Tears of the Kingdom är det bästa jag spelat hittills i år.

Jag håller med men det rullar ju inte i 20 fps , det flyter på stadigt med sällsynta dippar,

Medlem

Jag förstår inte riktigt att folk märker av fps i detta spel. Har inte haft några problem i första akten på PS5. Men sen brukar jag inte spinna kameran knappt. Så dom som vill att världen ska snurra hela tiden kanske märker fps en mer. Men jag tycker att spelet nästan är ett still bilds spel så fps borde inte märkas alls tycker jag.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag håller med men det rullar ju inte i 20 fps , det flyter på stadigt med sällsynta dippar,

Ingenting under 60 fps har någonsin flytit. Däremot kan det hacka med mer eller mindre jämna intervaller.

Medlem

Tror nog de flesta problemen man har i Act 3 för PC beror nog på att många har svaga CPUer samt för lite RAM-minne. Man uppgraderar gärna GPUn men missar att uppgradera de övriga viktiga komponenterna.

Medlem

Vad är det som gör att spelet verkar få sådana problem i just akt 3?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Vad är det som gör att spelet verkar få sådana problem i just akt 3?

Den utspelar sig i en stor stad med många NPC:er, vars AI hanteras av CPU:n, jämfört med resten av spelet. Uppenbarligen är denna AI inte särskilt prestandaeffektiv, och att spelet bara använder ett fåtal processortrådar hjälper knappast.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag håller med men det rullar ju inte i 20 fps , det flyter på stadigt med sällsynta dippar,

Jag vet. Jag tyckte det flöt på helt okay. Men för fps-snobbarna är allt under 60 fps ospelbart och absolut inte värt 10 av 10 i betyg.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Jag vet. Jag tyckte det flöt på helt okay. Men för fps-snobbarna är allt under 60 fps ospelbart och absolut inte värt 10 av 10 i betyg.

Ja det skiljer sig från spel till spel tycker jag, minns det fantastiska Dishonered 2 som jag körde på ps4 i 30 fps och det kändes besvärligt, i Totk kändes det inte alls så.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja det skiljer sig från spel till spel tycker jag, minns det fantastiska Dishonered 2 som jag körde på ps4 i 30 fps och det kändes besvärligt, i Totk kändes det inte alls så.

Dunno, jag stördes inte av Dishonored 2 till PS4. Men det var för att det också flöt på rätt stabilt. I spel som Dark Souls känns 30 fps av lite mer däremot. Switch-versionen är fortfarande ett grymt spel men PS4-versionen som jag också äger blir lite enklare att ta sig igenom med 30 extra frames.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Den utspelar sig i en stor stad med många NPC:er, vars AI hanteras av CPU:n, jämfört med resten av spelet. Uppenbarligen är denna AI inte särskilt prestandaeffektiv, och att spelet bara använder ett fåtal processortrådar hjälper knappast.

Ah ok.
Tackar för svaret då vet jag


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar