Zelda: Tears of the Kingdom - Majorens största äventyr

Medlem
Skrivet av anon_328705:

Inte spelat BOTW innan. Tänkte köpa det och spela igenom det först men hade läst att det inte skulle vara nödvändigt och när jag väl var på NetOnNet kostade båda spelen lika mycket. Tycker dock i efterhand att jag borde gjort det, då det känns som att man kommer in i storyn från ingenstans och missar referenser.

Förstår! Vissa fiender är dock galet svåra att undvika. Var något lavamonster som spred ut efter en i närheten av en shrine. Instant death. Ska ta till mig tipsen, klarar jag TOTK blir det mitt första Zelda som jag klarar.

Man glömmer ofta det fina i kråksången, att det går att ta sig an fienderna på nästan oändligt många sätt. Tenderar själv att vara väldigt konservativ med hur jag spelar spel, är lätt att man glömmer bort att experimentera i TotK. Fiender som verkar nästan omöjliga med svärdet blir plötsligt busenkla när man fusar svärdet med rätt tillbehör, eller bygger någon typ av atrapp.

Medlem

Kommer det flera fiender i klunga brukar jag alltid dra iväg en bomb av nå slag för att sprida ut dom.
Dom tappar dessutom sina vapen mm.
Ibland inleder jag också med att skjuta sån där växt eller vad det ör som gör dom förvirrade och attackerar varandra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vad tror ni om dlc till tears of the kingdom

Medlem
Skrivet av Switchlover94:

Vad tror ni om dlc till tears of the kingdom

Trodde det var just det som skulle utannonseras på senaste Directen när de körde TotK-soundtrack i slutet...men så var det nya amiibos, haha
Ska jag vara ärlig så är jag inte så intresserad av DLC. I alla fall inte i år. Är snart uppe i 150h och börjar känna mig mätt på spelet, ska snart köra klart den sista lilla biten av storyn. Tycker spelet har otroligt mycket innehåll som det är redan, de får gärna släppa DLC om ett år eller två...då borde tiden vara mogen för att dra igenom spelet på nytt.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Anti oneshot? Hjärtan kände jag var det som kändes bäst i början, sen körde jag lite stamina när jag hade 7-8 hjärtan.

Japp, har du fullt liv (4,5,6 eller kanske 9 hjärtan) så kan ingen slå ihjäl dig med ett slag.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Enartz:

Japp, har du fullt liv (4,5,6 eller kanske 9 hjärtan) så kan ingen slå ihjäl dig med ett slag.

Ah ok, aldrig tänkt på faktiskt.

Medlem

Arggghhh jag blir så arg på det här spelet.

Har nu spelat klart det efter ca 40 timmar och det finns mycket saker som är jättebra men många otroligt korkade beslut som jag tycker totalt förstör upplevelsen.

Inventory: vem kom på idéen att quick access till inventoryt när man skjuter pilbåge ska vara en JÄTTElång lista med items med några få sorteringar? Vart är just det jag letar efter i stunden nu då? Jaha där, oj nu behöver jag en annan och jag minns knappt hur ikonen ser ut.

Farming: springa runt i timmar och jaga djur bara för att kunna få lite healing och sen tillaga bitarna en å en... KUL

Byggare bob: Nej, jag säger bara nej, har inget intresse i den biten och har försökt ignorera det så mycket det går

Vapen som går sönder: Jag vet att alla tjatar om det men det som var droppen för mig var när jag mitt i en bossfajt helt enkelt bara fick slut på vapen och fick avbryta skiten, inte för att jag höll på att förlora utan för att jag bara inte kunde fortsätta.

Gloom: Bara irriterande och tvingar en att ha ännu en sorts måltid i, gjorde bland annat att jag mitt i episka slutet fick avbryta allt och spendera 40min att leta blommor för att jag inte hade tillräckligt att klara det sista.

Vart ska jag? Kändes som att jag hela tiden var vilse och fick ofta googla för att jag inte har tålamod att springa runt och leta efter en obskyr sten som ska finnas vid 3e trädet från vänster under månen.

Story: för lite Zelda story för min smak

Annars var väl spelet bra 6.5/10 bättre än botw


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Arggghhh jag blir så arg på det här spelet.

Har nu spelat klart det efter ca 40 timmar och det finns mycket saker som är jättebra men många otroligt korkade beslut som jag tycker totalt förstör upplevelsen.

Inventory: vem kom på idéen att quick access till inventoryt när man skjuter pilbåge ska vara en JÄTTElång lista med items med några få sorteringar? Vart är just det jag letar efter i stunden nu då? Jaha där, oj nu behöver jag en annan och jag minns knappt hur ikonen ser ut.

Farming: springa runt i timmar och jaga djur bara för att kunna få lite healing och sen tillaga bitarna en å en... KUL

Byggare bob: Nej, jag säger bara nej, har inget intresse i den biten och har försökt ignorera det så mycket det går

Vapen som går sönder: Jag vet att alla tjatar om det men det som var droppen för mig var när jag mitt i en bossfajt helt enkelt bara fick slut på vapen och fick avbryta skiten, inte för att jag höll på att förlora utan för att jag bara inte kunde fortsätta.

Gloom: Bara irriterande och tvingar en att ha ännu en sorts måltid i, gjorde bland annat att jag mitt i episka slutet fick avbryta allt och spendera 40min att leta blommor för att jag inte hade tillräckligt att klara det sista.

Vart ska jag? Kändes som att jag hela tiden var vilse och fick ofta googla för att jag inte har tålamod att springa runt och leta efter en obskyr sten som ska finnas vid 3e trädet från vänster under månen.

Story: för lite Zelda story för min smak

Annars var väl spelet bra 6.5/10 bättre än botw

Håller med om att inventory-menyn kunde varit betydligt smidigare.

I övrigt att döma av klagomålen känns det som att survival-spel med utmaning och prövning av tålamod nog inte passar dig då du av texten att döma inte tänker framåt när du tar dig an spelets utmaningar,
t.ex. när man ska ned till djupen så förbereder då jag i förväg med gloom-resistans etc. Tycker det var rent befriande att Nintendo släppt handhållandet i quest-designen och låter spelaren klura ut saker utan att allt måste vara märkt med skyltar och pilar. Kändes väldigt fräscht med tanke på hur dagens moderna spel behandlar oss spelare som småbarn med specialbehov, hehe

Medlem
Skrivet av Majoren:

Håller med om att inventory-menyn kunde varit betydligt smidigare. I övrigt att döma av klagomålen känns det som att survival-spel med utmaning nog inte passar dig. Tycker det var rent befriande att Nintendo släppt handhållandet i quest-designen och låter spelaren klura ut saker utan att allt måste vara märkt med skyltar och pilar. Kändes väldigt fräscht med tanke på hur dagens moderna spel behandlar oss spelare som småbarn med special-behov haha

Vissa survivalspel tycker jag om, tycker att många av dom sakerna jag tog upp mer är sådana där random tidstjuvar som tar mycket tid men jag känner inte att den tiden är väl spenderad. Många av punkterna relaterar ju till ekonomin i spelet som är svår.
Det finns liksom knappt något naturligt sätt att skapa pengar på utan det är farm som gäller. Hade ekonomin varit smidigare så kanske jag kunde köpt ingredienser istället.
När jag letade Sundelions i slutet tacka gudarna att jag av ren slump hade lyckats låsa upp Sensor + och fattat att man kunde använda den till andra saker annars hade det nog tagit timmar att hitta rätt mängd blommor som lät mig klara slutbossen


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Vissa survivalspel tycker jag om, tycker att många av dom sakerna jag tog upp mer är sådana där random tidstjuvar som tar mycket tid men jag känner inte att den tiden är väl spenderad. Många av punkterna relaterar ju till ekonomin i spelet som är svår.
Det finns liksom knappt något naturligt sätt att skapa pengar på utan det är farm som gäller. Hade ekonomin varit smidigare så kanske jag kunde köpt ingredienser istället.
När jag letade Sundelions i slutet tacka gudarna att jag av ren slump hade lyckats låsa upp Sensor + och fattat att man kunde använda den till andra saker annars hade det nog tagit timmar att hitta rätt mängd blommor som lät mig klara slutbossen

Tror ekonomin och bristen på förnödenheter och vapen har att göra med att du körde igenom det på 40h. Det är ju inte fel egentligen då spelets design är så öppen så man kan spela hur lite eller mycket man vill, men helt klart så blir ju slutbossen och alla högre rankade fiender väsentligt svårare om man kör spelet så kort tid. Efter runt 100h så hade jag då enorma lager på pengar och alla växter och mineraler som finns i spelet, och alltid minst 14 vapen på mig. Verkar som du körde det för lite då du inte verkar införstådd i spelmekaniken och vad för grejer man behöver, och hur mycket av det.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror ekonomin och bristen på förnödenheter och vapen har att göra med att du körde igenom det på 40h. Det är ju inte fel egentligen då spelets design är så öppen så man kan spela hur lite eller mycket man vill, men helt klart så blir ju slutbossen och alla högre rankade fiender väsentligt svårare om man kör spelet så kort tid. Efter runt 100h så hade jag då enorma lager på pengar och alla växter och mineraler som finns i spelet, och alltid minst 14 vapen på mig. Verkar som du körde det för lite då du inte verkar införstådd i spelmekaniken och vad för grejer man behöver, och hur mycket av det.

Jag körde mest mainquesten med lite inslag av side quests då och då, låste upp alla torn och hade ganska gott om hjärtan och stamina. Vet inte om jag skulle klassa 40 timmar som kort tid i något spel. Tycker inte jag rushade något utan var mer nu har jag inget av intresse att göra då sprang jag mot nästa main quest.
Tror jag skulle tröttna ganska snabbt på det som finns kvar i spelet att göra vilket är diverse side quests och leta upp random saker. Om det är något jag missar så är det för att spelet inte guidat mig till att plocka blommor i 10 timmar före slutbossen

Jag vet hur man "skaffar pengar" typ farma saker men jag finner inget nöje i att springa omkring och leta prime gourme meat


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag körde mest mainquesten med lite inslag av side quests då och då, låste upp alla torn och hade ganska gott om hjärtan och stamina. Vet inte om jag skulle klassa 40 timmar som kort tid i något spel. Tycker inte jag rushade något utan var mer nu har jag inget av intresse att göra då sprang jag mot nästa main quest.
Tror jag skulle tröttna ganska snabbt på det som finns kvar i spelet att göra vilket är diverse side quests och leta upp random saker. Om det är något jag missar så är det för att spelet inte guidat mig till att plocka blommor i 10 timmar före slutbossen

Jag vet hur man "skaffar pengar" typ farma saker men jag finner inget nöje i att springa omkring och leta prime gourme meat

40h i nya Zelda är otroligt kort tid, ja. Vi snackar då om max en fjärdedel av spelets innehåll. Men det är absolut, solklart är nya Zelda inget för alla, reagerade väl mest bara på att det mesta du radade upp, förutom menysystemet, är vad jag ser som spelets största styrkor - det gick verkligen rakt tvärsemot min spelsmak, haha.
Spelet behöver ju inte guida en till att göra rätt utrustning inför slutbossen, sånt lär man ju sig på egen hand genom att faktiskt utforska depths, ta sig an dess många bossar, köra yiga clan-questlinjen etc. Förstår kritiken, men kan samtidigt inte riktigt greppa viljan att spelet ska gå mot överdrivet handhållande istället för rättvist utmanande som jag tycker det är.

Medlem
Skrivet av Majoren:

40h i nya Zelda är otroligt kort tid, ja. Vi snackar då om max en fjärdedel av spelets innehåll. Men det är absolut, solklart är nya Zelda inget för alla, reagerade väl mest bara på att det mesta du radade upp, förutom menysystemet, är vad jag ser som spelets största styrkor - det gick verkligen rakt tvärsemot min spelsmak, haha.
Spelet behöver ju inte guida en till att göra rätt utrustning inför slutbossen, sånt lär man ju sig på egen hand genom att faktiskt utforska depths, ta sig an dess många bossar, köra yiga clan-questlinjen etc. Förstår kritiken, men kan samtidigt inte riktigt greppa viljan att spelet ska gå mot överdrivet handhållande istället för rättvist utmanande som jag tycker det är.

Ja jag spenderade så lite tid som möjligt i the depths pga jag ogillade gloom och mörkret där nere, gjorde en del av Yiga sakerna men inte hela, sen jag hade gloom helande mat med mig in i slutet så helt lost är jag inte, men det räckte helt enkelt inte bara då jag inte visste hur lång vägen till slutbossen faktiskt var så när jag gav mig på bossen första gången så hade jag typ 5 hjärtan kvar och inga fler gloom heals men ville i alla fall ge det ett försök.
Men ja vi verkar vara olika i hur vi ger oss på spel, jag är nog mycket mer mainquest fokuserad med några side quests vid sidan då och då så när mainquestsen var slut med alla 5 sages, fått master sword etc. Så ansåg jag att det inte fanns så mycket mer att göra än att ge sig på slutbossen

Smaken är som baken helt enkelt, ps jag har inte byggt en enda hover bike


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Smaken är som baken helt enkelt, ps jag har inte byggt en enda hover bike

Ja det var inte meningen att avfärda dina åsikter, tycker mest det var fascinerande hur flera punkter jag tycker hörde till det mest positiva med spelet kan ses som något omvänt, negativt. Men det är bra, och jag tycker personligen också att Nintendo ska ha alla smaker i åtanke när de producerar sina spel. Även om TotK/Botw-formulan nog inte bör göras särskilt annorlunda så tycker jag de borde även göra mer spel enligt de mer linjära formulan också.

Byggde inte heller särskilt många fordon, föredrar att köra med häst eller till fots. Men det var kul med variationen att bygga lite anfallsrobotar och jävlas med AI:n mm. ibland med.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja det var inte meningen att avfärda dina åsikter, tycker mest det var fascinerande hur flera punkter jag tycker hörde till det mest positiva med spelet kan ses som något omvänt, negativt. Men det är bra, och jag tycker personligen också att Nintendo ska ha alla smaker i åtanke när de producerar sina spel. Även om TotK/Botw-formulan nog inte bör göras särskilt annorlunda så tycker jag de borde även göra mer spel enligt de mer linjära formulan också.

Byggde inte heller särskilt många fordon, föredrar att köra med häst eller till fots. Men det var kul med variationen att bygga lite anfallsrobotar och jävlas med AI:n mm. ibland med.

hahahah bara för att du sa häst kom jag på en sak till.

Jag fick Epona via en Amiboo så körde bara med den hästen, av någon helt oförklarlig anledning så kan man inte dra en kärra med den hästen så jag kom aldrig till skott med att låsa upp great fairys 😂.

Vet inte vad jag gjorde för fel men jag såg aldrig en vild häst under hela min playthrough


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

hahahah bara för att du sa häst kom jag på en sak till.

Jag fick Epona via en Amiboo så körde bara med den hästen, av någon helt oförklarlig anledning så kan man inte dra en kärra med den hästen så jag kom aldrig till skott med att låsa upp great fairys 😂.

Vet inte vad jag gjorde för fel men jag såg aldrig en vild häst under hela min playthrough

Hästar finns det gott om vid fort Hateno där det finns en hinox och några bokoblin

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

hahahah bara för att du sa häst kom jag på en sak till.

Jag fick Epona via en Amiboo så körde bara med den hästen, av någon helt oförklarlig anledning så kan man inte dra en kärra med den hästen så jag kom aldrig till skott med att låsa upp great fairys 😂.

Vet inte vad jag gjorde för fel men jag såg aldrig en vild häst under hela min playthrough

Körde mest med min gamla häst, Helga, från Botw. Hittade dock även i alla fall 3 "specialhästar", Zelda:s, jättehästen, skeletthästen.

Medlem

Vad tror ni om dlc till tears of the kingdom? Jag hoppas 999999999999999999% miljoner triljoner gånger att de kör 38 shrines i himmelen och att de lägger till 200 nya shrines för spelbar zelda och att de lägger till 10 stycken nya great sky islands i himmelen och nya lightroots 🥰🥰🥰🥰🥰😍😍😍😍😍🤗🤗🤗🤗🤗

Medlem

38 nya shrines i himmelen

Medlem

JätteMassor med nya tempel också i dlc 🥰🥰🥰🥰🥰

Medlem

Nä det hoppas jag då inte på. Det är det bästa spelet som gjorts i min mening men det är bra som det är för min del.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nä det hoppas jag då inte på. Det är det bästa spelet som gjorts i min mening men det är bra som det är för min del.

Jag håller nog också spelet som topp-3 bland de bästa spelen som gjorts. Men det behöver inget DLC, spelet har mer än nog med innehåll som det är redan.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag håller nog också spelet som topp-3 bland de bästa spelen som gjorts. Men det behöver inget DLC, spelet har mer än nog med innehåll som det är redan.

Ja det så jag känner också, ska bli spännande att se om det blir DLC och vad det isf blir, det bör komma DLC då det skulle generera en rejäl slant för Nintendo.

Medlem

Tror ni det kommer bli dlc där man kan spela som zelda? 🥰🥰🥰🥰🥰😍😍😍😍😍

Medlem
Skrivet av Switchlover94:

Tror ni det kommer bli dlc där man kan spela som zelda? 🥰🥰🥰🥰🥰😍😍😍😍😍

Nope.

12
Skriv svar