Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/kEe7uO_OIHg

Är T239-chippet kombinerat med ny 3nm design från Samsung? Då Samsung har betatestat teknik i samma nod sedan T239-ryktades färdigställas så kan det vara ett spännande "sammanträffande". Obs: mer spekulation än rykte men ändå värt att ta i beaktande.

Att Nintendo skulle ha 3nm chip? Jag hoppas det! Men är lätt skeptist. 3nm är cutting edge 2024.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Att Nintendo skulle ha 3nm chip? Jag hoppas det! Men är lätt skeptist. 3nm är cutting edge 2024.

Ja, det skulle göra dem till otroligt i framkant faktiskt. Men kan de ha fått ett bra erbjudande tror jag det kan stämma. Har ju pratats om allt mellan 5 och 4nm innan och Samsung ska ju ha arbetat med denna sedan 2021 var väl vad de sa så det kan ju vara något aktuellt som de kunnat erbjuda Nintendo nu för en framtidssäkrad konsol.

Medlem

Nintendo är garanterat för ekonomiska för att gå på en processnod under 7nm. Däremot har det väl gått en del rykten om att Samsungs 7nm kan komma att bli den nod Nintendo väljer.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nintendo är garanterat för ekonomiska för att gå på en processnod under 7nm. Däremot har det väl gått en del rykten om att Samsungs 7nm kan komma att bli den nod Nintendo väljer.

Det mest troliga är 7 eller 8 på grund av priset. Varken Nintendo eller konsumenterna lär vilja betala för mer avancerad nod.
7 verkar dock rätt mycket bättre än 8, så det är mest troligt.

Hursomhelst så är ändå priset ett orosmoment, speciellt med tanke på vad andra system och vad Switch kostar idag. Vad kan en Switch 2 få kosta för att sälja till en stor marknad? Till och med över 5K känns dyrt för målgruppen och Nintendo brukar vilja gå med vinst direkt vad gäller hårdvaran. Nintendo får förmodligen ingen högpresterande hårdvara till magiska priser.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det mest troliga är 7 eller 8 på grund av priset. Varken Nintendo eller konsumenterna lär vilja betala för mer avancerad nod.
7 verkar dock rätt mycket bättre än 8, så det är mest troligt.

Hursomhelst så är ändå priset ett orosmoment, speciellt med tanke på vad andra system och vad Switch kostar idag. Vad kan en Switch 2 få kosta för att sälja till en stor marknad? Till och med över 5K känns dyrt för målgruppen och Nintendo brukar vilja gå med vinst direkt vad gäller hårdvaran. Nintendo får förmodligen ingen högpresterande hårdvara till magiska priser.

Håller med om att 5k känns dyrt, men det handlar ju mycket om att priset hamnar i paritet med vad konkurrenter kostar. Så länge Switch 2 blir billigare än typ PS5 så kommer målgruppen ändå främst ha Switch 2 att välja på som den billigaste familjekonsolen. Tror dock att det mycket väl kan bromsa den och göra att gamla Switch hänger med länge.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det mest troliga är 7 eller 8 på grund av priset. Varken Nintendo eller konsumenterna lär vilja betala för mer avancerad nod.
7 verkar dock rätt mycket bättre än 8, så det är mest troligt.

Hursomhelst så är ändå priset ett orosmoment, speciellt med tanke på vad andra system och vad Switch kostar idag. Vad kan en Switch 2 få kosta för att sälja till en stor marknad? Till och med över 5K känns dyrt för målgruppen och Nintendo brukar vilja gå med vinst direkt vad gäller hårdvaran. Nintendo får förmodligen ingen högpresterande hårdvara till magiska priser.

Var lite chockad faktiskt. Sist jag kollade priset på
Nintendo Switch så låg det mellan 3000 - 3300 kr men nu nosade det på 3700 kr när jag senast besökte Elgiganten. Vad hände? Hög inflation och den svaga kronan som följd? 🤔

Medlem
Skrivet av Majoren:

Håller med om att 5k känns dyrt, men det handlar ju mycket om att priset hamnar i paritet med vad konkurrenter kostar. Så länge Switch 2 blir billigare än typ PS5 så kommer målgruppen ändå främst ha Switch 2 att välja på som den billigaste familjekonsolen. Tror dock att det mycket väl kan bromsa den och göra att gamla Switch hänger med länge.

Frågan är bara vilka som är konkurrenterna. Med tanke på vilka spel som säljer bäst på Switch(typ top 54) så känns varken Sony eller Microsoft som deras direkta konkurrenter. Man får gå ända ner till 24 innan 3rd party finns med.

Sony har ett fåtal titlar som konkurrerar(Ratchet and Clank, Sack boy och ett fåtal till) och MS har väl typ inga?
De blir i alla fall till att börja med under ganska lång tid(första 2 åren?) förmodligen sina egna största konkurrenter i och med gamla Switch. Dock så får de stor konkurrens framöver när det kommer till 3rd party/multiplatform, där tekniskt sätt konkurrenterna är väldigt mycket starkare. Då menar jag inte att konkurrenterna kommer sälja bättre då Nintendo har stark 1st party, men för den specifika målgruppen(som inte bryr sig så mycket om Nintendos 1st party) som med största sannolikhet är betydligt mindre så lär det finnas bättre alternativ för ändamålet. Det spekuleras ju också att Xbox släpper bärbart framöver och att Sony förmodligen är villiga att släppa fler titlar till PC. Så PC handheld framöver kan då få det bästa av 3 världar, men det inkluderar såklart inte starka Nintendo titlar och missar en stor målgrupp.

Kan också bli intressant framöver om FTC och EU kommer lägga sig i walled garden även gällande konsoler.
Att de nu ligger på bland annat Apple kan ju vara början till något bredare. Xbox vilja att släppa sina titlar på flera system/plattformar kan ju också vara en indikator till att bland annat dem är med och hejar på detta.
Nu när hårdvara har blivit så dyrt så kanske det inte är försvarbart att man ska behöva köpa flera system som tekniskt sätt kan köra samma mjukvara, men är begränsade av vad tillverkaren föredrar för att vinst maximera?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är bara vilka som är konkurrenterna. Med tanke på vilka spel som säljer bäst på Switch(typ top 54) så känns varken Sony eller Microsoft som deras direkta konkurrenter. Man får gå ända ner till 24 innan 3rd party finns med.

Sony har ett fåtal titlar som konkurrerar(Ratchet and Clank, Sack boy och ett fåtal till) och MS har väl typ inga?
De blir i alla fall till att börja med under ganska lång tid(första 2 åren?) förmodligen sina egna största konkurrenter i och med gamla Switch. Dock så får de stor konkurrens framöver när det kommer till 3rd party/multiplatform, där tekniskt sätt konkurrenterna är väldigt mycket starkare. Då menar jag inte att konkurrenterna kommer sälja bättre då Nintendo har stark 1st party, men för den specifika målgruppen(som inte bryr sig så mycket om Nintendos 1st party) som med största sannolikhet är betydligt mindre så lär det finnas bättre alternativ för ändamålet. Det spekuleras ju också att Xbox släpper bärbart framöver och att Sony förmodligen är villiga att släppa fler titlar till PC. Så PC handheld framöver kan då få det bästa av 3 världar, men det inkluderar såklart inte starka Nintendo titlar och missar en stor målgrupp.

Kan också bli intressant framöver om FTC och EU kommer lägga sig i walled garden även gällande konsoler.
Att de nu ligger på bland annat Apple kan ju vara början till något bredare. Xbox vilja att släppa sina titlar på flera system/plattformar kan ju också vara en indikator till att bland annat dem är med och hejar på detta.
Nu när hårdvara har blivit så dyrt så kanske det inte är försvarbart att man ska behöva köpa flera system som tekniskt sätt kan köra samma mjukvara, men är begränsade av vad tillverkaren föredrar för att vinst maximera?

PC handheld kommer väl aldrig vara speciellt bra alternativ för alla oss som föredrar spelkonsol, de PC handhelds med Windows som finns tillgängliga nu har väl förvisso stark hårdvara, men fungerar knappt då Windows ju knappast är speciellt välanpassad eller användarvänligt. Svårt att se barnfamiljer lägga ut 10k + för "Windowskonsoler". Sen tror jag inte Xbox kommer kunna konkurrera med Switch eller Switch 2, de klarar ju som bekant inte av att utveckla spel Xbox-teamen.

Spelkonsoler är väl egentligen inte speciellt dyrt nu heller om man tog bort Sveriges idiotiska elektronikskatt, med tanke på inflationen har väl priserna egentligen inte stigit sedan PS3. Sen så tror jag inte riktigt på att vare sig EU eller amerikanska myndigheter kommer kunna tvinga ex. Nintendo att släppa sina spel till PC. Det känns bara tramsigt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

PC handheld kommer väl aldrig vara speciellt bra alternativ för alla oss som föredrar spelkonsol, de PC handhelds med Windows som finns tillgängliga nu har väl förvisso stark hårdvara, men fungerar knappt då Windows ju knappast är speciellt välanpassad eller användarvänligt. Svårt att se barnfamiljer lägga ut 10k + för "Windowskonsoler". Sen tror jag inte Xbox kommer kunna konkurrera med Switch eller Switch 2, de klarar ju som bekant inte av att utveckla spel Xbox-teamen.

Spelkonsoler är väl egentligen inte speciellt dyrt nu heller om man tog bort Sveriges idiotiska elektronikskatt, med tanke på inflationen har väl priserna egentligen inte stigit sedan PS3. Sen så tror jag inte riktigt på att vare sig EU eller amerikanska myndigheter kommer kunna tvinga ex. Nintendo att släppa sina spel till PC. Det känns bara tramsigt.

Äger du en Deck idag? Jag skulle våga påstå att det är näst intill lika lätt och smidigt att köra SteamOs idag med att bara starta upp och köra ett spel såsom en Switch. Kompabiliteten har också blivit väldigt väldigt hög så behovet av Windows är väldigt lågt och lär blir lägre framöver. Nu har jag väldigt lite intresse för Windows framöver(hoppas i stort sätt det dör), men för de som av någon anledning har det så verkar det som att dem kommer satsa hårt på handheld optimeringar framöver, i alla fall om man ska tro på indikationer från vad T.Ex. Phil Spencer har utryckt senaste tiden.

Vet inte riktigt vad du får 10K ifrån? Deck som nuvarande exempel ligger emellan 3400-6000Kr. Nuvarande Switch 3600 eller 4000(OLED) plus minneskort(som inte Decks 512GB modeller har lika stort behov).

Du kan dock med Deck grotta ner dig för att få tillgång till mer titlar eller optimeringar, men out of the box att starta, köpa och spela är oerhört smidigt. Som jag också poängterade flera gånger så är just inte barnfamiljer målgruppen för denna typ av lösning och det är just där Nintendo är oerhört starka med sina 1st party titlar. Barnfamiljer lär sällan heller köpa en konsol för 3rd party utan det är just där Nintendo är starka med 1st party.

Jag tror nog att de flesta Apple fansen även tyckte att släppa in andra i Apples Ekosystem var tramsigt innan, så det är nog långt ifrån "tramsigt" med tanke på senaste tidens utveckling.
FTC och EU är också betydligt mer aktiva än vad de någonsin varit när det kommer till IT och IT utveckling.
Apple är också ett av världens största bolag med enorma resurser för advokater och lobby, men de har ändå inte lyckats förhindra den här utvecklingen. Visst vill säkert USA hålla sig väl med Japan, men när de till och med ger sig på en av sina egna största bolag så undrar man ju vart gränsen går?
Redan nu är också Emulatorer lagliga, bara att hur de tas fram och hur man får tillgång till spel starkt begränsas av bolagen.
Hur långt bort ligger egentligen en lagändring som tar bort så att detta inte får ske aktivt av bolagen, likt hur det kommer bli med "Right to repair"? Om det blir svårare för Nintendo att begränsa detta så kanske bästa lösningen någon gång i framtiden istället blir att släppa egen butik. I glappet så kan de som köpt spelen lagligt kanske slippa sitta osäkert i en gråzon.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ja, vi får se helt enkelt. Jag är lite skeptiskt till att Nintendo har ett färdigt Mario Kart som ska räknas in som en trippel A mästertitel till launch. Jag är mer övertygad om att Metroid och Mario 3D står redå för 2025.

Att du har rätt med försäljningsargumenten är jag dock övertygad om, om dom får till spelet.

Jag tror inte att nästa Mario Kart kommer släppas dag 1, men däremot tror jag att de kommer satsa på att släppa det första året och ganska sannolikt första halvåret.

Om det blir lansering på våren igen så gissar jag på att det är stor sannolikhet att Mario Kart blir det stora spelet för holiday 2025.

Medlem
Skrivet av Daed:

Om det blir lansering på våren igen så gissar jag på att det är stor sannolikhet att Mario Kart blir det stora spelet för holiday 2025.

Det låter vettigt. Jag tippar på att vi får se nästa Mario Kart antigen till julhandeln 2025 eller som det stora sommarspelet 2026.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nintendo är garanterat för ekonomiska för att gå på en processnod under 7nm. Däremot har det väl gått en del rykten om att Samsungs 7nm kan komma att bli den nod Nintendo väljer.

Skrivet av Fearnox:

Det mest troliga är 7 eller 8 på grund av priset. Varken Nintendo eller konsumenterna lär vilja betala för mer avancerad nod.
7 verkar dock rätt mycket bättre än 8, så det är mest troligt.

Hursomhelst så är ändå priset ett orosmoment, speciellt med tanke på vad andra system och vad Switch kostar idag. Vad kan en Switch 2 få kosta för att sälja till en stor marknad? Till och med över 5K känns dyrt för målgruppen och Nintendo brukar vilja gå med vinst direkt vad gäller hårdvaran. Nintendo får förmodligen ingen högpresterande hårdvara till magiska priser.

Skrivet av Majoren:

Håller med om att 5k känns dyrt, men det handlar ju mycket om att priset hamnar i paritet med vad konkurrenter kostar. Så länge Switch 2 blir billigare än typ PS5 så kommer målgruppen ändå främst ha Switch 2 att välja på som den billigaste familjekonsolen. Tror dock att det mycket väl kan bromsa den och göra att gamla Switch hänger med länge.

Kollar på Webhallen och verkar som Switch går på mellan 3690-4490 beroende på modell och utgåva. Tror också typ 5000 känns som ett tak för såväl för Nintendo som för konsumenter. Jag har ingen koll riktigt på hur nya processornoddar kostar, men kan de få en deal tror jag Nintendo kan tumma på priset något och kanske gå upp till 5-5,5k kanske? Annars är ju 7nm fortfarande ett otroligt uppsving från 20nm som TegraX1 är på

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Sjukt att den här tråden snart är uppe i 2000 inlägg!

Finns det någon sammanfattning av bekräftade rykten?

Har nu uppdaterat startinlägget med den bästa sammanfattningen jag kunnat hitta!

Medlem

Nytt patent pekar på min misstanke om att "Mario Kart 10" blir en lanseringstitel

Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Har nu uppdaterat startinlägget med den bästa sammanfattningen jag kunnat hitta!

Ser ut som riktigt fina specs, men så besviken att de stannar vid den förbaskade LCD-skärmen. De hade hellre kunnat skära ned på lagringsminnet eller sparat in en slant på något annat istället så man kunnat få en vettig skärm.
Integrerad mic låter dock bra...hoppas de skrotar smartphone-appen. Vill ha allt integrerat i konsolen och inte behöva stöka med mobilen..

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ser ut som riktigt fina specs, men så besviken att de stannar vid den förbaskade LCD-skärmen. De hade hellre kunnat skära ned på lagringsminnet eller sparat in en slant på något annat istället så man kunnat få en vettig skärm.
Integrerad mic låter dock bra...hoppas de skrotar smartphone-appen. Vill ha allt integrerat i konsolen och inte behöva stöka med mobilen..

Håller med! Hade varit bra med två varianter åtminstone. Eller som du säger att man drar ned på lagringen eftersom det är så lätt att komplettera med valfri storlek på minneskort

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ser ut som riktigt fina specs, men så besviken att de stannar vid den förbaskade LCD-skärmen. De hade hellre kunnat skära ned på lagringsminnet eller sparat in en slant på något annat istället så man kunnat få en vettig skärm.
Integrerad mic låter dock bra...hoppas de skrotar smartphone-appen. Vill ha allt integrerat i konsolen och inte behöva stöka med mobilen..

Ja, men å andra sidan ryktas det ju om en OLED-variant och det är oklart om den kommer från start eller senare. Så är det en dealbreaker får en i värsta fall vänta lite. Själv kommer jag högst troligen dubbeldippa om så blir fallet då jag antagligen inte kommer kunna hålla mig Men förhoppningsvis ger de oss alternativet från start Sen får en ju tänka att LCD-skärmar idag är klart bättre än när Switch började planeras, så även om det bara finns LCD-alternativ till början kan det fortfarande vara klart bättre än OG Switch!

Angående integrerad mic tror och hoppas jag verkligen det är för att skippa behov av extern mobilapp för att spela online. Förhoppningsvis använder de den ökade interna kraften till att bättre spela online.

Digital Foundry spekulerar vidare i 7nm-ryktet! Och lite annat.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, men å andra sidan ryktas det ju om en OLED-variant och det är oklart om den kommer från start eller senare. Så är det en dealbreaker får en i värsta fall vänta lite. Själv kommer jag högst troligen dubbeldippa om så blir fallet då jag antagligen inte kommer kunna hålla mig Men förhoppningsvis ger de oss alternativet från start Sen får en ju tänka att LCD-skärmar idag är klart bättre än när Switch började planeras, så även om det bara finns LCD-alternativ till början kan det fortfarande vara klart bättre än OG Switch!

Angående integrerad mic tror och hoppas jag verkligen det är för att skippa behov av extern mobilapp för att spela online. Förhoppningsvis använder de den ökade interna kraften till att bättre spela online.

https://youtu.be/7vQNMXzkl5c

Digital Foundry spekulerar vidare i 7nm-ryktet! Och lite annat.

Njae, LCD-skärmar är väl inte speciellt mycket bättre nu än 2017?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Njae, LCD-skärmar är väl inte speciellt mycket bättre nu än 2017?

Ska inte låtsas att jag är någon panelexpert men tycker mig läsa lite då och då att det är en ständig utveckling av paneltyper och att framsteg göra lite då och då. Men det kommer ju ändå inte i närheten av OLED det är ju klart hursom Så vi kan bara hoppas att de släpper båda day 1!

Medlem

Som Nintendo förväntas visa upp konsolen i etapper under året lär det kommande 3D-Mario också visas upp!

Medlem

Är arbetsnamnet för den nya konsolen varken Switch 2 eller NX2? Utan egentligen Muji?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Mg7xPTwMy8k

Som Nintendo förväntas visa upp konsolen i etapper under året lär det kommande 3D-Mario också visas upp!

Så taggad!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/sTFs6bvs5QA

Är arbetsnamnet för den nya konsolen varken Switch 2 eller NX2? Utan egentligen Muji?

Arbetsnamnet verkar komma från databas i spelet Endless Ocean (som också gav info om att spelmotorn kan hantera 240fps) så mer djupdykning om arbetsnamnet i denna videon. Men har det verkligen någon mening? Verkar inte så. Så även om det är ett arbetsnamn lär det aldrig bli något mer än så.

Från Famiboards

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/jJMvQPv1snU

Arbetsnamnet verkar komma från databas i spelet Endless Ocean (som också gav info om att spelmotorn kan hantera 240fps) så mer djupdykning om arbetsnamnet i denna videon. Men har det verkligen någon mening? Verkar inte så. Så även om det är ett arbetsnamn lär det aldrig bli något mer än så.

<Uppladdad bildlänk>

Från Famiboards

Rättelse: arbetsnamnet ska ha hittats inom devkits och inte spelmotorn i EO och verkar betyda "plain" vilket kan tolkas som att det är en ren och skär uppföljare utan någon egentlig gimmick.

Sen är det ju väldigt trevligt att Nintendo bekräftar att de kommer fortsätta med spelkort (cartridges) och att spelen kommer komma i sin helhet på dem då w/r är tillräckligt snabb för att inte behöva skrivas över på konsolen innan en spelar.

Medlem

Nintendo fortsätter att satsa på fysisk speldistribution men har sett under Switch-ens livscykel hur den digitala marknaden har ökat. Det är ju ditåt all media pekar tyvärr, all digital, så kanske blir detta sista generationen med kassetter eller skivor? Och med detta menar jag Switch 2 alltså. Skulle ni sörja om spelen gick all digital? Jag skulle i alla fall det

Sedan verkar det hintas om ett The Legend of Zelda-spel där en spelar som Zelda, osäkert om det blir till Switch 2 eller om det kanske är något av det sista som utannonseras till Switch nu i Juni? Vi får se. Kanske blir det en cross-gen title?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/sPrfPU1QSHY

Nintendo fortsätter att satsa på fysisk speldistribution men har sett under Switch-ens livscykel hur den digitala marknaden har ökat. Det är ju ditåt all media pekar tyvärr, all digital, så kanske blir detta sista generationen med kassetter eller skivor? Och med detta menar jag Switch 2 alltså. Skulle ni sörja om spelen gick all digital? Jag skulle i alla fall det

Sedan verkar det hintas om ett The Legend of Zelda-spel där en spelar som Zelda, osäkert om det blir till Switch 2 eller om det kanske är något av det sista som utannonseras till Switch nu i Juni? Vi får se. Kanske blir det en cross-gen title?

Slutar Nintendo erbjuda fysiska spel så slutar jag köpa deras spel.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/sPrfPU1QSHY

Nintendo fortsätter att satsa på fysisk speldistribution men har sett under Switch-ens livscykel hur den digitala marknaden har ökat. Det är ju ditåt all media pekar tyvärr, all digital, så kanske blir detta sista generationen med kassetter eller skivor? Och med detta menar jag Switch 2 alltså. Skulle ni sörja om spelen gick all digital? Jag skulle i alla fall det

Sedan verkar det hintas om ett The Legend of Zelda-spel där en spelar som Zelda, osäkert om det blir till Switch 2 eller om det kanske är något av det sista som utannonseras till Switch nu i Juni? Vi får se. Kanske blir det en cross-gen title?

Mister framtida spelkonsoler fysisk playback så kommer jag bara spela på gamla konsoler som Switch/Switch 2.

Skriv svar