Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Aha, då missförstod jag. Nåväl. Skulle nog välja OLED-varianten då jag inte har någon TV just nu och därmed spelar bara bärbart Men om vi ska gå efter Wii U-modellerna var det ju färg och hårddiskutrymme som skiljde dem åt. Så då kanske vi kan önska oss en vit basmodell med 512GB minne med LCD-skärm och en svart premium-modell med 1TB och OLED-skärm!

Det skakar vi hand på tycker jag. 👌☺️

Medlem

Minneskort är ju så enkelt att komplettera med i framtiden och blir större, snabbare och billigare allt eftersom. Men skärmen är ju vad den är så jag hoppas på Oled istället för minne så kan man köpa 1tb minneskort istället 🙂

Om man måste välja minne eller oled alltså! Annars håller jag med kommentaren ovan om lcd med 512gb / oled med 1tb👍🙂

Redaktör
Ponny

Rykte om att Nintendo avslöjar sin nya konsol på Gamescom (via Startmenu).

Tar det med en nypa salt, som sig bör. Jag tror ju att Nintendo kommer avtäcka konsolen i egen regi, och om den släpps under andra halvan av 2024 (visst, också rykte) känns augusti lite väl tidigt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Man släpper alltså en Swtich 2021 med OLED, men när den nya konsolen kommer så ryktades det att det är LCD som gäller igen. Är inte detta ganska knäppt?

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Rykte om att Nintendo avslöjar sin nya konsol på Gamescom (via Startmenu).

Tar det med en nypa salt, som sig bör. Jag tror ju att Nintendo kommer avtäcka konsolen i egen regi, och om den släpps under andra halvan av 2024 (visst, också rykte) känns augusti lite väl tidigt.

Ja, ett avslöjande av konsolen typ 1,5 år innan släpp känns inte så troligt. Jag har personligen hoppats på Gamescom tidigare, men det var när indikationerna låg på Mars 2024 så då lät det rimligare men nu känns det tyvärr inte så troligt. Snarare avtäckande i någon slags Direct i Februari skulle jag tro nu. Men ska ändå bli intressant att se vad Nintendo visar under mässan, de har inte varit där sedan 2019 så de måste ju ha någonting att visa upp. Metroid Prime 4 samt shadow-dropp av MP2+3? Vore ju något!

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Minneskort är ju så enkelt att komplettera med i framtiden och blir större, snabbare och billigare allt eftersom. Men skärmen är ju vad den är så jag hoppas på Oled istället för minne så kan man köpa 1tb minneskort istället 🙂

Om man måste välja minne eller oled alltså! Annars håller jag med kommentaren ovan om lcd med 512gb / oled med 1tb👍🙂

Tror inte för en sekund på att Nintendo kommer ge något alternativ i 1TB.
Tycker inte det behövs prioriteras lagringsminnet heller, minns att det klagades back in 2017 på att den bara hade 32GB, men därefter dog den debatten ut då minne inte direkt varit ett problem på Switch.

Skrivet av Moonglow:

Man släpper alltså en Swtich 2021 med OLED, men när den nya konsolen kommer så ryktades det att det är LCD som gäller igen. Är inte detta ganska knäppt?

Jepp, det vore mycket knäppt.
Men det är dock fortfarande bara rykten och det har ryktats om micro-led och annat också i flera år, ryktena i sig grundar väl sig i att Nintendo så att säga ser sig om och testar en rad olika tekniker från olika tillverkare, så förhoppningsvis kan det fortfarande landa i något annat än en usel LCD.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror inte för en sekund på att Nintendo kommer ge något alternativ i 1TB.
Tycker inte det behövs prioriteras lagringsminnet heller, minns att det klagades back in 2017 på att den bara hade 32GB, men därefter dog den debatten ut då minne inte direkt varit ett problem på Switch.

Jepp, det vore mycket knäppt.
Men det är dock fortfarande bara rykten och det har ryktats om micro-led och annat också i flera år, ryktena i sig grundar väl sig i att Nintendo så att säga ser sig om och testar en rad olika tekniker från olika tillverkare, så förhoppningsvis kan det fortfarande landa i något annat än en usel LCD.

Argumentet här är ju att spelen blir mer högupplösta och att det är därför lagringsutrymmet behöver ökas. Nintendo själva kanske inte kommer ha stora 4k-texturer i sina Mario och Zelda-spel direkt men för att locka in så många tredjepartsutvecklare som möjligt vill de nog visa att de hänger med i utvecklingen. Spel börjar ju ta upp 100-200GB och då är ju inte 32GB längre så mycket att vifta med. Så jag tror ryktet mycket väl kan stämma och att 1TB prioriteras över en dyrare OLED-skärm, även om en sådan modell säkerligen kommer så småningom ändå.

Ryktet om att konsolen kommer avslöjas på Gamescom sprider sig! Men jag har svårt att tro att Nintendo visar den 1,5 år innan släpp, och dessutom skadar Switch-försäljningen under jul/nyår i år i onödan. Så Februari/Mars 2024 känns troligare. Men som det argumenteras i videon, att konsolen kan utannonseras och att det läggs fram en plan hur båda konsolerna ska samexistera (de har ändå pratat om att Switch ska ha en levnadstid på tio år så stöd kommer nog fortsätta finnas) så kanske de skapar hype för båda formaten. Man vet aldrig med Nintendo haha!

Medlem

Verkar som det kommer bli en stor LCD-skärm, på hela 8" (Switch har 6,2"), samt både större och bättre batteri, och bättre kylningssystem. Dock verkar det som ryktet om 1TB lagring INTE stämmer utan att de kommer maxa på 512GB. Kan dock bli mindre, men de funderar tydligen på max 512 så kanske landar på 256GB istället. Sen pratar han mest om den beryktade utannonseringen under Gamescom.

Medlem

Är det helt otänkbart att det som kommer att utannonseras på Gamescom är ett stationärt Switch? Som ett sista ryck innan de dödar konsolen helt. Lite som Sony gjorde med PS vita. Tänk en liten Switch med en storlek som Apple TV och en prislapp under 2000sek. Bundlad med en PRO Controler.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Är det helt otänkbart ...

Ja

Medlem
Skrivet av Moonglow:

Man släpper alltså en Swtich 2021 med OLED, men när den nya konsolen kommer så ryktades det att det är LCD som gäller igen. Är inte detta ganska knäppt?

Om OLED är märkbart dyrare så kan det dock vara negativt. Det finns ändå rätt många spelare som bara spelar på TV och att då få merkostnad av något som inte utnyttjas är ju bittert.

Bäst vore ifall de släppte stationär och bärbar separat fast med samma spel, men jag tror inte att dem vill segmentera spelarna på det sättet, även om det är det närmsta man kan komma att inte segmentera.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Argumentet här är ju att spelen blir mer högupplösta och att det är därför lagringsutrymmet behöver ökas. Nintendo själva kanske inte kommer ha stora 4k-texturer i sina Mario och Zelda-spel direkt men för att locka in så många tredjepartsutvecklare som möjligt vill de nog visa att de hänger med i utvecklingen. Spel börjar ju ta upp 100-200GB och då är ju inte 32GB längre så mycket att vifta med. Så jag tror ryktet mycket väl kan stämma och att 1TB prioriteras över en dyrare OLED-skärm, även om en sådan modell säkerligen kommer så småningom ändå.

https://youtu.be/RE-AQN7j4F0?t=248

Ryktet om att konsolen kommer avslöjas på Gamescom sprider sig! Men jag har svårt att tro att Nintendo visar den 1,5 år innan släpp, och dessutom skadar Switch-försäljningen under jul/nyår i år i onödan. Så Februari/Mars 2024 känns troligare. Men som det argumenteras i videon, att konsolen kan utannonseras och att det läggs fram en plan hur båda konsolerna ska samexistera (de har ändå pratat om att Switch ska ha en levnadstid på tio år så stöd kommer nog fortsätta finnas) så kanske de skapar hype för båda formaten. Man vet aldrig med Nintendo haha!

Nja, ser inte riktigt hur de skulle kunna få till ett bra pris på konsolen med 1TB, tror inte ens det finns de gamla billiga flashminnen som emmc i så stora storlekar, och ser inte att Nintendo med ett lågt pris kan pula in en nvme. Sen så ser jag inte heller att Nintendo kommer vilja dumpa kassetter, så tror inte att filstorlekarna heller framledes kommer kunna vara så mycket större än runt 64GB...

Sen som påpekats i tråden förr så är ju minneskort så pass billiga nu att det inte för mig åtminstone känns begripligt att köra en risigare skärm till förmån för mer minne, då slutkunden ändå till rimliga priser kan uppgradera minnet till valfri storlek. Men men, Nintendo tar ju en del minst sagt obegripliga beslut ibland, så man vet ju inte. Jag hoppas dock att det framgått för Nintendos ledning hur omtyckt Oled-skärmen är på Switch.

Medlem

Spelar ingen roll hur stort eller litet lagringen konsolen har så länge den stödjer micro SD kort.

Om spelen blir massiva så blir det dyrare för spelskaparna att släppa spel på dyra kasetter.
Nintendo är dock duktig på att komprimera sina spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Är det helt otänkbart att det som kommer att utannonseras på Gamescom är ett stationärt Switch? Som ett sista ryck innan de dödar konsolen helt. Lite som Sony gjorde med PS vita. Tänk en liten Switch med en storlek som Apple TV och en prislapp under 2000sek. Bundlad med en PRO Controler.

Vill du ha den stationär så kan du ju bara ladda hem en Switch emulator på datorn.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vill du ha den stationär så kan du ju bara ladda hem en Switch emulator på datorn.

Nu var det här bara en tanke vad Nintendo kan tänkas göra den närmaste tiden, inte vad jag önskar. Även fast det var ett bra tag sedan så har Nintendo tidigare släppt billigare budgetversioner av sina konsoler i slutet av generationen. Med det sagt så tror jag inte heller att de gör så denna gång, det blir nog för dyrt. Men det är kul att spekulera.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om OLED är märkbart dyrare så kan det dock vara negativt. Det finns ändå rätt många spelare som bara spelar på TV och att då få merkostnad av något som inte utnyttjas är ju bittert.

Bäst vore ifall de släppte stationär och bärbar separat fast med samma spel, men jag tror inte att dem vill segmentera spelarna på det sättet, även om det är det närmsta man kan komma att inte segmentera.

Skillnaden på produktionskostnaden mellan Switch och Switch OLED är $10. Visst jag spelar Switch mest på tv:n, men skillnaden mellan LCD och OLED är så sjukt stor så har man haft OLED vill man inte gå tillbaka till LCD igen

Medlem
Skrivet av Moonglow:

Skillnaden på produktionskostnaden mellan Switch och Switch OLED är $10. Visst jag spelar Switch mest på tv:n, men skillnaden mellan LCD och OLED är så sjukt stor så har man haft OLED vill man inte gå tillbaka till LCD igen

Om det stämmer så är det såklart OLED som borde prioriteras. Jag skaffade själv OLED tv för snart 2 år sedan så jag håller med dig och förstår vad du menar.
Men om det nu skulle ha påverkat priset och att dem skulle behövt prioritera ner något annat så hade det varit surt för en stor mängd spelare, ifall de inte släpper en stationär variant också.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

om det nu skulle ha påverkat priset och att dem skulle behövt prioritera ner något annat så hade det varit surt för en stor mängd spelare

Nu vet vi inte vad produktionen kostar men.
En vanlig switch med 32GB lagring kostar idag 3395:- och en Oled med 64GB kostar 3995:- alltså 600kr skillnad.

Ska man välja idag så är Oled självklart.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Moonglow:

Man släpper alltså en Swtich 2021 med OLED, men när den nya konsolen kommer så ryktades det att det är LCD som gäller igen. Är inte detta ganska knäppt?

Jag tänker inte gråta om det blir LCD före OLED då jag spelar på TV:n mestadels, men hoppas ändå att Nintendo ger oss ett val - i form av 2 versioner från start.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu vet vi inte vad produktionen kostar men.
En vanlig switch med 32GB lagring kostar idag 3395:- och en Oled med 64GB kostar 3995:- alltså 600kr skillnad.

Ska man välja idag så är Oled självklart.

600Kr för något som man inte använder och som förmodligen sänker värdet av övriga komponenter med ca 20% eftersom Nintendo vill hålla ner priset låter inte så lockande.

Medlem

Nytt patent visar potentiellt den nya kontrollern till "Switch Up" - men är det ens joy-cons de som är vidareutvecklade eller kommer de återgå till mer traditionell "extern" handkontroll?

Medlem

Det som kan få mig att köpa en Switch 2 är något så enkelt som bakåtkompatibilitet. Om jag behåller mitt spelarkiv och det kan spelas så köper jag en. Om det kräver att jag ska börja om kommer tröskeln vara betydligt högre för köp.

Medlem
Skrivet av JonathanRL:

Det som kan få mig att köpa en Switch 2 är något så enkelt som bakåtkompatibilitet. Om jag behåller mitt spelarkiv och det kan spelas så köper jag en. Om det kräver att jag ska börja om kommer tröskeln vara betydligt högre för köp.

Tror många känner så - jag gör i alla fall det! Visst, en köper ju en ny konsol för dess nya spel, men när en samlat på sig ett bibliotek både fysiskt och digitalt är det ju praktiskt att kunna spela dem på nya konsolen istället för att ha två inkopplade helt i onödan. Tror Nintendo förstår det och därför jobbar hårt med att få konton osv att "följa med". Att det tycks bli samma formfaktor (hybrid) talar ju också för att det blir kassetter igen och såvida de inte skapar något nytt bara för denna lär det bli samma typ igen. Tror inte de känner det är värt att uppfinna på hjulet igen så att säga - om det inte krävs betydligt större kapacitet som förra inte mäktar med då.

Medlem

Igår hittades och spreds en jobbannons som antydde att de sökte utvecklare för "Switch Up" men då den var rätt intetsägande orkade jag inte posta om det. Men nu verkar det som med lite luskande handla om Nintendo-studion Next Level Games som bland annat gett oss Punch Out till Wii och flertalet Mario Strikers-titlar samt Luigis Mansion för 3DS och Switch. Så nu med 1,5 år ca till nästa generation förväntas lanseras söker de alltså personal för utveckling av nya spel. Så kanske blir Luigis Mansion 4 en release-titel? Fortfarande inte jättemycket att gå på, men ändå intressant att se hur det börjar röra på sig

Skribent
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/h3lV68v1-1w

Igår hittades och spreds en jobbannons som antydde att de sökte utvecklare för "Switch Up" men då den var rätt intetsägande orkade jag inte posta om det. Men nu verkar det som med lite luskande handla om Nintendo-studion Next Level Games som bland annat gett oss Punch Out till Wii och flertalet Mario Strikers-titlar samt Luigis Mansion för 3DS och Switch. Så nu med 1,5 år ca till nästa generation förväntas lanseras söker de alltså personal för utveckling av nya spel. Så kanske blir Luigis Mansion 4 en release-titel? Fortfarande inte jättemycket att gå på, men ändå intressant att se hur det börjar röra på sig

De får gärna göra et nytt Punch Out!!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror många känner så - jag gör i alla fall det! Visst, en köper ju en ny konsol för dess nya spel, men när en samlat på sig ett bibliotek både fysiskt och digitalt är det ju praktiskt att kunna spela dem på nya konsolen istället för att ha två inkopplade helt i onödan. Tror Nintendo förstår det och därför jobbar hårt med att få konton osv att "följa med". Att det tycks bli samma formfaktor (hybrid) talar ju också för att det blir kassetter igen och såvida de inte skapar något nytt bara för denna lär det bli samma typ igen. Tror inte de känner det är värt att uppfinna på hjulet igen så att säga - om det inte krävs betydligt större kapacitet som förra inte mäktar med då.

Nintendo skulle kunna låta den nya dockan passa även dagens Switch. Jag hoppas faktiskt att skillnaden blir så stor med Switch2 så att bakåtkompatibilitet inte blir ekonomiskt försvarbart. Jag hoppas också att Switch fortsätter att leva kvar . Att de fortsätter släppa Indie och retrospel till den.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De får gärna göra et nytt Punch Out!!

Ja, vore perfekt som releasetitel också!

Skrivet av GustavA:

Nintendo skulle kunna låta den nya dockan passa även dagens Switch. Jag hoppas faktiskt att skillnaden blir så stor med Switch2 så att bakåtkompatibilitet inte blir ekonomiskt försvarbart. Jag hoppas också att Switch fortsätter att leva kvar . Att de fortsätter släppa Indie och retrospel till den.

De har ju sagt att Switch ska ha levnadstid om tio år, så tror inte den kommer överges bara för att nästa generation har anlänt. Indie och retro har ju blivit så stort på Switch så det lär definitivt leva kvar långt efter. Och då ens konto tycks hänga med in på nästa konsol så kan nog spel köpta på första även spelas på andra. Men blir ju opraktiskt att behöva ha båda konsolerna inkopplade och behöva pendla mellan dem. Att kunna ha båda i samma docka vore ju förstås en lösning

Medlem
Skrivet av Moonglow:

Man släpper alltså en Swtich 2021 med OLED, men när den nya konsolen kommer så ryktades det att det är LCD som gäller igen. Är inte detta ganska knäppt?

Sony släppte ju PS vita med Oled men senare modeller släpptes med LCD.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kommer "Switch Up" med 3D Nand flash storage? (Spekulation, ej rykte)

Spelen förväntas bli större med högupplösta texturer, och "Switch Up" förväntas komma med 512GB inbyggt minne för att kunna hantera fler större spel. Men hur ska de lagras fysiskt? En teori är 3D Nand flash storage. Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av lonian:

Sony släppte ju PS vita med Oled men senare modeller släpptes med LCD.

Endast för att få ner priset på enheten, då PS-Vita var förhållandevis dyr vid lansering.

Skriv svar